Omzet Michelin stijgt ondanks dalende bandenverkoop
Bandenfabrikant Michelin sluit boekjaar 2019 af met een omzetstijging van 9.6% tot € 24,1 miljard.
Michelin zag vooral de divisie Specialty Business, waar de landbouwbanden onder vallen, groeien. Deze divisie, met ook banden voor constructie- en mijnbouwmachines, tweewielers en vliegtuigbanden, groeide met 35% ten opzichte van 2018, tot een omzet van € 5.8 miljard.
Overname rupsfabrikant Camso
Deze omzetstijging komt voort uit de overnames van rupsfabrikant Camso en plc-fabrikant Fenner, die beide in deze divisie zijn geplaatst. De afzet van banden vanuit deze divisie daalde in totaal namelijk met 0,6%, waarbij de groeiende mijnbouwindustrie de daling van de andere sectoren bijna volledig compenseerde.
Lees verder onder de foto
Michelin dankt de totale 9.6% omzetstijging dus vooral aan consolidatie, waardoor de omzet alleen al steeg met 6.8%. Behalve Camso nam Michelin nog drie bedrijven over, buiten de landbouwsector.
Verder zijn een 2,2% groei door veranderde prijsstrategieën en 1,8% groei door het effect van gunstige wisselkoersen met Amerikaanse dollars verantwoordelijk voor de omzetstijging.
Minder eerste montage van nieuwe banden
De combinatie van die drie factoren zorgde voor omzetgroei ondanks dat de totale verkoopaantallen met 1,2% daalden. Volgens Michelin daalde de afzet van zowel nieuwe personenauto’s, vrachtwagens, constructie- én landbouwvoertuigen en zodoende mist de fabrikant omzet uit eerste montage van nieuwe banden.
Gerelateerde tags: Banden, Jaarcijfers, Michelin