fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

‘Dit wordt dé ultieme trekker voor rijpadenteelt’

Paul van Ham, directeur MTT Tractors

MTT Tractors, het bedrijf achter de gele Multi Tool Trac-werktuigdrager, werkt momenteel in Arnhem aan een nieuw model. Die nieuwe Multi Tool Trac is kleiner, en nu ontbreekt er een hefinrichting in het midden en is er geen verschuifbare cabine meer. Wél is-ie weer elektrisch aangedreven en is de spoorbreedte verstelbaar.

Zo te zien is bouw al vergevorderd.

“Deze trekker oogt fors anders dan de Multi Tool Trac die we gewend zijn.”

Waarom zijn jullie van concept veranderd?

“In het originele concept had de machine drie hefinrichtingen; voor, achter en één in het midden. En een verschuifbare cabine. Dat maakte de trekker breed inzetbaar, met goed zicht op de werktuigen. Maar de machine werd er ook erg lang en groot door, en de omvang maakte het geheel duur. De machine zou 9.500 kilo gaan wegen. Daarom kiezen we nu voor een kortere trekker zónder neus, zodat je fantastisch zicht hebt op de fronthef. Dat maakt ’m compacter én minder ingewikkeld.”

De uitschuifbare assen zijn gebleven zo te zien.

“Klopt! Wij zijn groot voorstander van teelt op vaste rijpaden. Daarmee teel je dus in onbereden grond tússen de wielen, en rijd je altijd door dezelfde vaste rijpaden. Daarvoor is deze trekker ontwikkeld: de assen schuiven uit tot 3,2 meter breed. Op de weg schuift-ie in naar 2,25 meter.”

En vertel eens over de aandrijving. Wederom elektrisch?

“Ja, we bouwen een zestal elektromotoren in de trekker. Vier wielmotoren. Dan nog één voor hydrauliek en één motor voor een aftakas. Detail: de aftakas is gemakkelijk te verplaatsen van voor naar achter, en andersom, omdat die elektrisch wordt aangedreven. Er ligt een accupakket in, en een dieselmotor. Hybride, dus. Zo nodig slaat die FPT-diesel aan, om de accu bij te laden. Reken op 120 pk, en één uur rijden op de accu, vóór de motor aanslaat.”

En de trekker heet de E120. Hoe gaat het voertuig er verder uitzien?

“Een Claas-cabine in het midden. Vier twee meter hoge VF-banden, die alle vier een stuuruitslag hebben van 45 graden en daarmee kan de E120 om z’n as ronddraaien. Weegt ongeveer 6,5 tot 7 ton. En we verwachten een richtprijs van ongeveer € 270.000.”

En hoe ziet de planning eruit?

“In mei willen we deze eerste trekker werkend hebben en testen. Eind 2020 willen we een eerste serie van vijf stuks bouwen. Daarvoor zoeken we nog een investeerder voor de opschaling van ons team en voor de productie.”

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Hollandse H2Trac rijpadentrekker rijdt

In Arnhem wordt gewerkt aan een nieuwe, Nederlandse trekker: de EOX175. De systeemtrekker van het jonge bedrijf H2Trac is in veel...
Afbeelding artikel

Mtt Tractors verder als H2Trac met waterstoftrekkers

Na het faillissement begin mei 2020 van Mtt Tractors in Arnhem, maken de voormalige eigenaren nu een doorstart onder de naam...
Afbeelding artikel

Elio Bartoli (Yokohama TWS): ‘Ook Trelleborg komt met rupsen’

Elio Bartoli wordt CEO van Yokohama TWS. Hoe kijkt hij naar de bandenmarkt? En klopt het dat Trelleborg een rupsband onthult...