Kopers kiezen de laatste jaren soms bewust voor een trekker van twintig tot dertig jaar oud. Want met wat geluk bij de aanschaf van zo’n youngtimer gaan lage kosten én werkplezier hand in hand. TREKKER vraagt drie gebruikers waarom zij een youngtimer hebben aangeschaft. – Foto’s: Matthijs Verhagen
Nieuwe trekkers zijn duur. Een volledig gereviseerde youngtimer of eentje met weinig uren kán een aantrekkelijk alternatief zijn. Is dat ook écht rendabel, of toch vooral passie? Dit laatste blijkt een vereiste, maar dat sluit het eerste zeker niet uit. Gebruikers vertrouwen op een gunstige restwaarde.
Een nieuwe trekker koop je om zeker te zijn over de betrouwbaarheid en de onderhoudskosten en afschrijving per draaiuur. Bij een youngtimer, trekkers van zo’n twintig tot dertig jaar oud, zijn die kosten onzekerder. Toch kiezen kopers er de laatste jaren soms bewust voor. Want met wat geluk gaan lage kosten én werkplezier hand in hand.
Zzp’er Arleen Overwater heeft zijn New Holland 8160 uit 1998 bij de tijd gemaakt. De originele kleine spiegels zijn vervangen door grote aan degelijke steunen. Er kwam een nieuwe set velgen met banden onder en de dealer bouwde luchtremmen op. Om het af te maken kreeg de 8160 een verse strakblauwe laklaag.
Youngtimer bewuste keuze
We zochten drie gebruikers op. Allemaal schaften ze recent een youngtimer aan. Stuk voor stuk zeer bewuste keuzes. Niet voor de hobby, maar om mee te werken. Minimaal 300 uur per jaar. Of ze goedkoop rijden? Ja, zeggen de meesten zonder twijfel, wijzend op stijgende prijzen voor de bewezen en gewilde types van de verschillende merken. Maar het begint met passie.
Akkerbouwer Karl van Zeeland kocht deze uit Frankrijk afkomstige Fendt 818 Turboshift in 2022 met slechts 5.700 uur op de klok. Goedkoop was hij niet. Het grijze kapwerk is wat bijgespoten, toen kon de trekker zo aan het werk.
Minder elektronica en emissietechniek
Alle youngtimer-eigenaren in dit verhaal gingen op zoek naar één bepaald type waar ze altijd al weg van waren. Dat bij zulke trekkers van twintig jaar en ouder een keer iets technisch kan tegenvallen, dat calculeren ze in. Valt eigenlijk wel mee, zeggen ze, aangezien er minder elektronica en emissietechniek op is gebouwd. Een cvt en voorasvering? Die waren er toen ook al. Luchtremmen, gps en loadsensing zijn vaak nog op te bouwen. Zo mis je niets. Andersom kan ook: bewust kiezen voor een youngtimer met powershift, omdat je juist géén cvt wilt.
Dankzij de cvt en de geveerde vooras doet de John Deere 7710 uit 2003 van loonwerker Lambert van der Put prima mee. Wat betreft restwaarde verwacht Van de Put dat de afschrijving wel zal meevallen, al rekent hij zich niet rijk.
Rijden met blikvanger niet in geld uit te drukken
De tijd zal leren hoe de restwaarde zich ontwikkelt én of betaalbare onderdelen beschikbaar blijven. Maar het rijden met een blikvanger, een trekker met karakter en de lach bij het omdraaien van de contactsleutel. Dat is eigenlijk niet in geld uit te drukken.