fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zweeds onderzoek benadrukt voordelen lichtere, autonome e-trekker

Steeds meer machinefabrikanten introduceren e-trekkers. New Holland presenteerde zijn T4 Electric Power op vakbeurs Agritechnica 2023. – Foto: New Holland

Zweedse onderzoekers hebben ontdekt dat lichtere, autonome e-trekkers operationele kosten met 33% kunnen verlagen en de klimaatimpact met 72% kunnen verminderen in vergelijking met traditionele trekkers. Het onderzoek benadrukt de belangrijke voordelen van een lager voertuiggewicht.

Onderzoekers van de Swedish University of Agriculture and Science in het Zweedse Uppsala hebben de effecten van conventionele trekkers vergeleken met lichtere, autonome e-trekkers. Ze onderzochten zowel de economische als de milieu-impact die samenhangt met het gewicht van de elektrische machines.

De onderzoekers benadrukken dat moderne landbouw afhankelijk is van grote, zware machines, die de bodem verdichten. Deze verdichting heeft negatieve gevolgen, zoals lagere opbrengsten, moeilijkere toegang tot de akkers en een hoger brandstofverbruik. Volgens het onderzoek ‘stellen autonome e-trekkers boeren in staat één zware machine te vervangen door meerdere lichtere, zonder dat de arbeidskosten stijgen’.

Lees verder onder afbeeldingen en foto’s

De impact van het verlaagde voertuiggewicht van autonome e-trekkers in perspectief. Afbeelding: Swedish University of Agriculture and Science
De impact van het verlaagde voertuiggewicht van autonome e-trekkers in perspectief. Afbeelding: Swedish University of Agriculture and Science

Zo is het onderzoek opgezet

Voor hun analyse hebben de onderzoekers een graanbedrijf van 200 hectare op kleigrond in Zweden gesimuleerd. Ze hebben twee scenario’s met een dieseltrekker van 10.800 kg vergeleken. In één van deze scenario’s is de trekker voorzien van een autonoom systeem, maar verder identiek aan het conventionele model.

In een ander scenario is een grote e-trekker gebruikt om de verschillen te onderzoeken tussen één grote machine en meerdere kleinere. Het belangrijkste alternatieve scenario bestaat uit twee autonome e-trekkers met 50 kW, elk met een gewicht van 4.047 kg, waarvan 1.000 kg voor de batterijen.

De impact van bodemverdichting, volgens het Zweedse onderzoek. – Afbeelding: Swedish University of Agriculture and Science
De impact van bodemverdichting, volgens het Zweedse onderzoek. – Afbeelding: Swedish University of Agriculture and Science

Impact op bodemverdichting

De resultaten tonen aan dat de autonome e-trekkers minder bodemverdichting veroorzaken en bovendien andere voordelen boden. De totale kosten zijn gedaald van €385 naar €258 per hectare. De klimaatimpact is eveneens verminderd; van 270 kg naar 77 kg CO₂-equivalent per hectare in vergelijking met de conventionele trekker.

Autonome e-trekkers maken het mogelijk om één zware machine te vervangen door meerdere lichtere machines. Dat is kostenbesparend is vermindert verdere bodemverdichting. Het onderzoek wijst uit dat bodemverdichting aanzienlijke nadelige economische en milieueffecten heeft, voornamelijk door een hoger brandstofverbruik en opbrengstverliezen. In het conventionele scenario is bodemverdichting verantwoordelijk voor 20% van de totale kosten en 26% van de klimaatimpact.

De positieve effecten op het milieu zijn eveneens fors. Bodemverdichting verhoogt de bijdrage aan klimaatverandering met 46% per kg graan in vergelijking met normale bodemomstandigheden. Per hectare stijgt de impact met 26%, zonder rekening te houden met opbrengstverliezen.

De onderzoekers concluderen dat de economische en milieueffecten van bodemverdichting vergelijkbaar zijn met de voordelen van het autonoom maken van trekkers. Bodemverdichting blijkt een van de grootste factoren in de analyse van machines. Hiermee moet volgens de Zweedse onderzoekers rekening worden gehouden in toekomstige onderzoeken en berekeningen.

Trekkerfabrikant John Deere is van plan om in 2026 een autonome batterij-aangedreven e-trekker in Australië te lanceren. – Foto: John Deere
Trekkerfabrikant John Deere is van plan om in 2026 een autonome batterij-aangedreven e-trekker in Australië te lanceren. – Foto: John Deere

Lagere operationele kosten

In vergelijking met traditionele zware dieseltrekkers, die bijdragen aan bodemverdichting, verminderen lichtere autonome e-trekkers operationele kosten als arbeid met 29 tot 33%, de klimaatimpact met 71 tot 73%, en de schade-gerelateerde effecten met 54 tot 75%.

Hoewel het voorkomen van bodemverdichting alleen mogelijk niet genoeg reden is voor boeren en loonwerkers om over te stappen op elektrische of autonome trekkers, ondersteunt het wel de argumentatie voor de overgang van zware dieseltrekkers naar lichtere, zelfrijdende elektrische modellen. Het aanpakken van bodemverdichting bevordert winstgevende en milieuvriendelijke keuzes, terwijl schadelijke effecten worden verminderd.

De onderzoekers merken op dat bodemverdichting een belangrijke factor is in onderzoek naar landbouwmachines, vooral op zwaardere bodems als klei, en dat dit aspect niet over het hoofd mag worden gezien. Hoewel het vermijden van bodemverdichting alleen de overstap naar elektrische, autonome trekkers wellicht niet rechtvaardigt, versterkt het de huidige trends en verbetert het de kosten- en milieuvoordelen van het gebruik van deze technologieën.

Auteur: René Groeneveld

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | Craig Rupp (Sabanto): ‘Kleinere autonome trekkers kostenefficiëntere keuze’

Craig Rupp is ervan overtuigd dat grote trekkers met veel pk’s worden ingehaald door autonomie. "Autonomie maakt nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk."
Afbeelding artikel

4% meer trekkers verkocht tot en met september 2024

Tot en met september 2024 zijn in totaal 1.762 nieuwe trekkers verkocht in Nederland. Dat is 4% meer dan in dezelfde...
Afbeelding artikel

Kubota werkt aan cvt voor smalspoortrekkers en series M5 en M6

Kubota werkt aan een traploze transmissie in de M5N-smalspoortrekkers. Op termijn komt cvt ook in trekkerseries M5 en M6.