fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Steyr test waterstoftrekker Steyr FCtrac met brandstofcel

De Oostenrijkse trekkerfabrikant Steyr ontwikkelt samen met de technische universiteit in Wenen een waterstoftrekker – de Steyr FCtrac – die werkt met een brandstofcel. – Foto’s: Steyr

De Oostenrijkse trekkerfabrikant Steyr ontwikkelt in samenwerking met de technische universiteit in Wenen een waterstoftrekker. Deze zogenoemde Steyr FCtrac werkt met een brandstofcel.

De basis van de waterstoftrekker met brandstofcel is een Steyr 4140 Expert CVT, waarvan de dieselmotor en brandstoftanks zijn verwijderd. Het prototype werkt met een brandstofcel die waterstof direct omzet in elektriciteit. De trekker heeft een accu met 14 kWh-opslagcapaciteit. Er wordt gewerkt met 400 volt.

Volgens Steyr doet de Steyr FCtrac niet onder voor een dieselvariant. De waterstoftrekker levert dan ook 130 pk.
Volgens Steyr doet de Steyr FCtrac niet onder voor een dieselvariant. De waterstoftrekker levert dan ook 130 pk.

Waterstoftrekker levert net als dieselvariant 130 pk

Volgens Steyr doet het prototype voor wat betreft prestaties niet onder voor een dieselvariant. Deze waterstoftrekker levert ook 130 pk. In feite liggen de brandstofcel en elektromotor op de plek waar normaliter de dieselmotor ligt. De ruimte waarin Steyr normaal een dieseltank bouwt, wordt nu gebruikt om samengeperste waterstof op te slaan en een accupakket te plaatsen.

Onderdeel van het onderzoeksproject is om een station te bouwen waarmee biomassa wordt omgezet naar waterstof. Dat station noemt de fabrikant BioH2Module. Daarmee wordt 15 tot 16 kilo droge biomassa omgezet in waterstof met een energie die gelijk is aan 3,5 liter diesel.

De Steyr FCTrac wordt getest in Oostenrijk. Steyr laat weten verder te willen werken aan de ontwikkeling van deze waterstoftrekker met brandstofcel.
De Steyr FCTrac wordt getest in Oostenrijk. Steyr laat weten verder te willen werken aan de ontwikkeling van deze waterstoftrekker met brandstofcel.

De ontwikkeling van de Steyr FCTrac is onderdeel van een Oostenrijks onderzoeksproject dat is gefinancierd door Austrian Research Promotion Agency (FFG). Het project wordt geleid door het instituut Powertrains and Automotive Technology (IFA) van de technische universiteit in Wenen.

Auteur: Bob Karsten

Lees ook: Alternatieve energiebron in trekker: hoe bevalt dat?

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | ‘Petje af voor voor de bikkels in de Baltics’

TREKKER-redacteur Bob Karsten heeft respect voor wat boeren in de Baltische Staten in drie decennia hebben klaargespeeld. ‘Petje af voor die...
Afbeelding artikel

Argo Tractors opent nieuwe fabriek in Italië

Argo Tractors heeft een nieuwe fabriek geopend in Campagnola Emilia (It.). Daar produceert het versnellingsbakken voor trekkermerken Landini en McCormick.
Afbeelding artikel

Op meer provinciale wegen landbouwverkeer toegestaan

Vanwege nieuwe landelijke regelgeving mag landbouwverkeer op meer provinciale wegen in Groningen, Overijssel, Gelderland en Zuid-rijden.
Beheer
WP Admin