fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zo bouwt team Steel 2 Steal zijn nieuwe tractorpuller

Tractorpullingteam Steel 2 Steal vroeg TREKKER-redacteur Ruben Fortuin om de ideeën voor een nieuwe componententrekker op tekening te zetten. Een mooie gelegenheid om de TREKKER-lezer mee te nemen in het ontstaan van een unieke machine. Dit is het eerste deel in een reeks over het ontstaan van een tractorpuller. - Foto's: Michel Velderman

Na twintig jaar bouwt tractorpullingteam Steel 2 Steal een nieuwe tractorpuller waarin alle wensen worden verwerkt die de afgelopen jaren zijn komen opborrelen. Aangevuld met alle mogelijkheden die het huidige NTTO-reglement toestaat. En dat afgewerkt met wat moderne technieken. TREKKER kijkt mee met het realiseren van de droom van tractorpullingteam Steel 2 Steal.

Voor het ontstaan van tractorpullingteam Steel 2 Steal moeten we een hele tijd terug. In 1998 koopt Gerrit Bisschop een oude Farmall 806, zonder motor. De originele D-407-motor van een 806 heeft een mindere reputatie, met bijvoorbeeld maar vier hoofdlagers. Daarom krijgt de trekker een modernere motor uit de 400-serie van International. Eerst een 7,1 liter DT-436, later een 7,6 liter DT-466, zoals in een International 5488. Een mooie motor waar serieus vermogen uit te peuteren valt.

Steeds een stapje verder sleutelen

Gerrit gaat steeds een stapje verder, zoals de 7,6 liter DT-466 opboren tot 9,0 liter. Henk Bouwman helpt hem meer en meer. Zo sleutelen de mannen jaren samen aan deze trekker. Gerrit heeft afgelopen jaar een versnelling teruggeschakeld, Henk is nu de teamcaptain. Het team bestaat verder uit Henks zoons Kars en Aron, Roelof Russcher, Henry Compagner en Arjen van Twisk.

Lees verder onder de foto’s

Het hart van de nieuwe tractorpuller blijft het International DT-466-motorblok, dat nu 8,3 liter meet. De turbo komt hoger op de motor zodat het kleppendeksel demonteerbaar is.

Het hart van de nieuwe tractorpuller blijft het International DT-466-motorblok, dat nu 8,3 liter meet. De turbo komt hoger op de motor zodat het kleppendeksel demonteerbaar is.

In de loop der tijd verwerft Steel 2 Steal steeds meer een bijzondere status. Van Trekkerslep naar leuk meedoen op promoniveau in de 4,5 ton Supersport-klasse, via promoveren naar topniveau, tot de eerste overwinning bij Tractorpulling Lochem in 2018.

Steel 2 Steal wordt een trekker waarmee de toppers op elke wedstrijd rekening houden. Maar sinds de komst van componententrekkers, 3.200 toeren en pullerbanden, kan de trekker niet meer om de podiumplekken strijden.

Grote stap naar componententrekker gezet

Henk vertelt: “We kwamen steeds meer gewicht tekort op de neus. Ons eerste idee was om met een zelfgemaakt koppelingshuis wat gewicht te winnen. Maar we kwamen ook wielsnelheid tekort om met pullerbanden te rijden, dat vraagt om een nieuwe versnellingsbak. Na wat wikken en wegen hebben besloten we het in één keer goed te doen: we bouwen een componententrekker!” Met de kennis van nu blijkt de overstap geen slechte keus. Na seizoen 2023 steekt er een verwrongen steekas uit de achterbrug. Dat is een teken dat de grens is bereikt.

De motor van de oude trekker levert ook de pk’s voor de nieuwe machine, maar daaromheen wordt alles nieuw. Met de aankoop van een Profab-versnellingsbak, Meritor 20-145-achteras en ZF AP9-planetairen staat er een aandrijflijn volgens de laatste stand der techniek.

Denkwerk in 3D

Waar begin je met zo’n project? Voorheen stond er altijd een trekker, waarop je steeds weer wat wijzigingen doorvoerde. Bedacht en gemaakt in de werkplaats. Maar nu ligt er ineens een blank vel papier. “We filosofeerden er op los, spraken met teams en leveranciers, bestudeerden elke foto op Facebook minutieus en gingen ook op teambezoek.” Dit alles om een idee te krijgen van hoe de nieuwe machine moest worden.

De tractorpuller is geheel in 3D ontworpen. Henk bespreekt de bevestiging van de remschijf aan het planetair.

De tractorpuller is geheel in 3D ontworpen. Henk bespreekt de bevestiging van de remschijf aan het planetair.

Als eerste meet het team motorblok, versnellingsbak en achteras op, en tekent dat in het 3D CAD-programma Inventor. Met deze onderdelen bouw je in het programma een samenstelling op, net als in de praktijk. De delen kun je ten opzichte van elkaar positioneren en verschuiven. Handelsartikelen zoals bouten en moeren pak je uit een bibliotheek.

Het eerste idee van een chassisbalk wordt getekend en toegevoegd. Vervolgens komen allerhande vraagstukken naar voren waar je anders pas in de werkplaats tegenaan loopt. Je bedenkt oplossingen. Als het materiaal eenmaal in de werkplaats ligt, schroef je het chassis in elkaar als Meccano.

Achteras en versnellingsbak zitten met een grote pijp aan elkaar verbonden. De pijp vormt tevens de verplichte afscherming van de aandrijfas.

Achteras en versnellingsbak zitten met een grote pijp aan elkaar verbonden. De pijp vormt tevens de verplichte afscherming van de aandrijfas.

Overstap naar pullerbanden

De trend in de Supersport-klasse is echte pullerbanden. Die vragen om een hogere wielsnelheid dan opgesneden landbouwbanden met hoog profiel. Het team koopt een gebruikt setje Amerikaanse Pro Pullers in de maat 30,5-32, waar het grootste deel van de klasse op 24,5-32 rijdt.

Met wat minder nok dan de meeste concurrenten draait de Farmall een hoger verzet rond. Gedachte hierachter is om met meer wielsnelheid een snellere start te kunnen maken. Mocht dit in de toekomst minder goed uitpakken, dan is er nog geen man overboord. De Meritor 20-145-achteras is geleverd in een grote variatie overbrengingen, van 2,64 tot 7,11.

Tractorpuller volgens de nieuwste regels

Maart vorig jaar krijgt het team een tip over de nieuwste richtlijn uit het technisch reglement: sinds 1 januari 2023 mag het chassis geen 150 millimeter, maar 330 millimeter onder de hartlijn van de krukas uitsteken. Zolang de bovenkant maar niet onder de krukas komt. Dit is goed voor een laag zwaartepunt, en maakt de machine sleutelvriendelijker doordat de motor niet zo diep tussen de framebalken zakt. Ook mag de aandrijflijn maximaal 2 graden voorover gekanteld lopen, nogmaals goed voor een lager zwaartepunt.

Tractorpullingteam Steel 2 Steal ontwerpt en bouwt volgens deze richtlijn een mooi en onconventioneel chassis, met niets te vergelijken wat momenteel op de baan staat. Op 5 februari 2024 draait het algemeen bestuur van de Nederlandse Truck en Tractorpulling Organisatie (NTTO) de regel terug, als de motor al in het chassis hangt. Voor teams die al zo’n chassis hebben, maakt de NTTO een uitzondering. Daarmee wordt Steel 2 Steal een van de weinige tractorpullers met een laag chassis.

Duidelijk zichtbaar het lage frame, en hoe laag de motor in het frame hangt. Alles voor een zo laag mogelijk zwaartepunt.

Duidelijk zichtbaar het lage frame, en hoe laag de motor in het frame hangt. Alles voor een zo laag mogelijk zwaartepunt.

Torsie en grip

Bij een tractorpuller met rechtsom draaiende krukas laat het koppel van de motor het chassis linksom torderen. Met de vooras in de lucht geen enkel probleem, maar wanneer de voorwielen nog de grond raken wel!

Een linksom torderend frame ontlast niet alleen het rechter voorwiel, maar ook het linker achterwiel. Het rechter achterwiel drukt harder op de baan en heeft meer grip dan het linker achterwiel, waardoor de puller naar links trekt.

Reden waarom het team een frame met zo min mogelijk torsie bouwt. Daarnaast krijgt de trekker een pendelende vooras om dit verschijnsel tegen te gaan.

Buizenframe of gezet plaatstaal

Het wordt dus een laag en torsiestijf frame. De belangrijkste vraag die rest: hang je alles in een buizenframe, of in een frame bestaand uit gezet plaatstaal? Een buizenchassis is torsiestijf, maar arbeidsintensief om te maken. Naast het vele laswerk van de buizen moet je ook allerlei bevestigingssteunen voor componenten aan het frame lassen. Het levert echter wel veel ruimte op om te sleutelen; tussen de buizen door is alles bereikbaar.

Een gezet chassis bestaat uit staalplaten die door een lasersnijder worden uitgesneden. Als je dit van tevoren goed gedetailleerd uittekent in een 3D-tekenprogramma, kun je alle gatenpatronen meesnijden. Vervolgens schroef je een heleboel zaken rechtstreeks vast zonder eerst steuntjes te moeten uitmeten en vastlassen.

Gezet frame met voordelen van buizenframe

Een trouwe sponsor, groot in plaatwerk, wil graag het chassis leveren. Maar een gezet frame in de vorm van een C-profiel is niet torsiestijf. Door een extra lijfplaat in het C-profiel te lassen, ontstaat een ‘verkokerde’ doorsnede. Dat brengt torsiestijfheid. Daarnaast krijgt het frame tussen de achterste motorsteunen en achteras twee kruisplaten boven en onder. Die schoren het geheel diagonaal af voor nog minder torsie.

Door de C-vormige chassisbalk met een extra lijfplaat te ‘verkokeren’, verandert deze in een torsiestijve balk.

Door de C-vormige chassisbalk met een extra lijfplaat te ‘verkokeren’, verandert deze in een torsiestijve balk.

De grote gaten in de lijfplaten zitten daar niet om gewicht uit te sparen, maar maken achterliggende componenten beter bereikbaar. De vorm ervan zit tussen een driehoek en een cirkel, voor een optimaal spanningsverloop rond de gaten. Zo staat er nu een gezet frame met ook de voordelen van een buizenframe.

Volgas bouwen aan tractorpuller

De bouwploeg werkt vier avonden in de week en elke zaterdag volgas aan de nieuwe tractorpuller. Op Koningsdag start de competitie in Wekerom. Tractorpullingteam Steel 2 Steal streeft ernaar om daar te staan.

In deel 2 over tractorpullingteam Steel 2 Steal lees je binnenkort meer over de filosofie en techniek achter deze trekker en het resultaat van alle inspanningen.

Auteur: Ruben Fortuin


Lees meer artikelen over tractorpuling op Trekkeronline

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Uitdagende runs tijdens Truck en Tractorpulling Indoor Putten

De trekkers streden voor het eerst dit jaar om de verste afstand tijdens Truck en Tractorpulling Indoor Putten. TREKKER is er...
Afbeelding artikel

Vader en dochter Schippers geven gas met tractorpullers

Michelle Schippers gaat al van jongs af aan met vader Michael mee naar trekkertrekwedstrijden. Hun tractorpullers zijn echt een vader-dochterdingetje.
Afbeelding artikel

Tractorpullingteam Schluckspecht barst van de creativiteit

Stefan Heuel startte in 2018 met de eerste Schluckspecht-tractorpuller. Daarna volgde meer, want aan creativiteit heeft zijn team geen gebrek.
Beheer
WP Admin