fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Oldtimer | Porsche 329 krijgt na grondige restauratie een nieuw leven

Cees Jensma (65) in Kollum (Fr.) is gepensioneerd monteur in de landbouwmechanisatie. De Porsche 329 stond zo’n 30 jaar stil, toch was het een kwestie van een accu erop, starten en lopen, vertelt de trekkermonteur. - Foto's: Anne van der Woude

Cees Jensma startte in 2016 met een complete restauratie van een Porsche 329. Dat werd een flink project voor de gepensioneerde monteur, maar de oldtimer trekker staat er inmiddels weer bij als nieuw.

De Porsche 329 stond zo’n 30 jaar stil, toch was het een kwestie van een accu erop, starten en lopen, vertelt Cees Jensma. “Het bijzondere is de geschiedenis die bij de oldtimer trekker hoort.”

Heb je een voorliefde voor Porsche?

“Niet per se. Het is ook niet mijn trekker, maar de trekker van een goede vriend van me, Jacob Heeres in Burum. Jacobs vader kocht de Porsche 329 Super Export nieuw in 1962, samen met een Welger AP12-opraper. De pers is uit het zicht verdwenen en jammer genoeg is de maaibalk ook ooit verkocht. Wel mooi dat de trekker bewaard is gebleven.”

Heb je veel werk gehad aan deze Porsche?

“Hij stond zo’n 30 jaar stil, maar begin jaren 80 zijn er nieuwe kleppen en zuigerveren gemonteerd. Toch was het een kwestie van een accu erop, en starten en lopen. De motor en ook de transmissie bleken prima in orde. De koppelingsplaat zat vast, die is vernieuwd. De trekker zat inmiddels dik onder het stof, maar grootste punt was het plaatwerk. Motorkap en spatborden waren behoorlijk krom, er was al eens een dikke paal op gevallen.

De trekker is ook gebruikt voor het melken met een weidewagen. De koeien hebben hem waarschijnlijk wel eens een duw gegeven, de meeste verlichting is eraf gebroken. Van de bedrading was ook niks meer over, die is ook allemaal vernieuwd.”

Lees verder onder de foto’s

De motor had voor zijn tijd een modern ontwerp, onder andere door het gebruik van aluminiumlegeringen. Luchtgekoeld was synoniem voor een Porsche Diesel.

De motor had voor zijn tijd een modern ontwerp, onder andere door het gebruik van aluminiumlegeringen. Luchtgekoeld was synoniem voor een Porsche Diesel.

Is deze Porsche 329 Super Export een bijzonder exemplaar?

“Het is voor een type 329 geen bijzondere uitvoering, wel zijn er weinig van gemaakt. Porsches zijn per definitie niet zo dik gezaaid, maar van de zwaardere typen – en vooral van de Master – zijn er aanzienlijk minder geproduceerd.

Het bijzondere voor Jacob en mij is de geschiedenis die bij de trekker hoort. Het was destijds de tweede trekker bij Jacobs vader op het bedrijf. Ingeruild voor een Ford Dearborn, vanwege de pers die hij tegelijk aanschafte. De Porsche had een doordraaiende aftakas en meer vermogen dan de Dearborn. Dat het een diesel was in plaats van benzine-petroleum, zal ook hebben meegespeeld.

De trekker is destijds nieuw gekocht bij Dam in Munnekezijl, het mechanisatiebedrijf dat later is overgegaan naar Geertsema, die daar nog steeds Claas-dealer is. De originele instructieboekjes van de trekker en van de pers zijn er nog steeds. Dat maakt het hele verhaal compleet. Jacob Heeres kan zich nog goed herinneren dat al vrij snel na de aanschaf van de Porsche bekend werd dat de trekkerproductie bij Porsche ging stoppen. En dat zijn vader dat toen wel heel erg spijtig vond. De Porsche beviel hem blijkbaar goed, en dat zal mede een reden zijn dat de trekker altijd op het bedrijf is gebleven.”

Typisch voor een Duitse trekker en ook op dit exemplaar aanwezig: een middenaandrijving voor een maaibalk. Die maaibalk is helaas niet met de trekker bewaard gebleven.

Typisch voor een Duitse trekker en ook op dit exemplaar aanwezig: een middenaandrijving voor een maaibalk. Die maaibalk is helaas niet met de trekker bewaard gebleven.

Is de Porsche 329 anders dan andere trekkers?

“Het is heel herkenbare techniek, maar voor zijn tijd was het een zeer moderne trekker. En degelijk gebouwd. Porsche werkte veel met licht metaal, kon toen al een frontaftakas leveren, en onderscheidde zich in de markt met een vloeistofkoppeling. Het principe dat later door Fendt is overgenomen.”

In 1960 introduceerde Bosch een nieuw ontwikkelde hefinrichting. Voorzien van topstangregeling. De maximale hefhoogte is mechanisch in te stellen, vooral bedoeld om een aftakas-tussenas te beschermen.

In 1960 introduceerde Bosch een nieuw ontwikkelde hefinrichting. Voorzien van topstangregeling. De maximale hefhoogte is mechanisch in te stellen, vooral bedoeld om een aftakas-tussenas te beschermen.

Is dit je eerste oldtimerrestauratie?

“Lang verhaal kort: toen ik nog maar pas als monteur bij de CAF aan het werk was, kwam Jacobs vader vertellen dat de pers niet goed knoopte. Of ik dat in orde kon maken? Ik had het euvel snel verholpen en na mijn eerste bezoek aan de boerderij bij Heeres zouden er nog vele volgen.

Al jarenlang ben ik goed bevriend met Jacob en heb ik op de boerderij meerdere trekkers gerestaureerd. Onder andere een John Deere 510 waarmee op de boerderij is gewerkt. Door de jaren heen is er heel wat gesleuteld in de vrije tijd. Onder andere aan een Ferguson TED, die we van een zescilinder BMW-motor hebben voorzien. Die doet nog altijd mee aan tractorpulling.”

Auteur: Martin Smits

Lees ook: Oldtimer trekker op maat verzekeren

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO | Ritje met Massey Ferguson 1200 uit 1974

Pieter de With in Hagestein (U.) rijdt graag met de klassieke Massey Fergsuon 1200, die hij jaren geleden kocht.
Afbeelding artikel

De grootste trekker ter wereld? Dat wordt deze Chamberlain

Als het aan het Australische Tracmach ligt, is niet de Big Bud 747 maar de Chamberlain 40K de grootste trekker.
Afbeelding artikel

Oldtimer-liefhebber: ‘Fordson Super Major met voorwielaandrijving dun gezaaid’

Oldtimer-liefhebber Gerard Schoenmakers is de trotse eigenaar van een Fordson Super Major met Roadless-voorwielaandrijving en rijdt er graag mee.
Beheer
WP Admin