fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Goedkoop de druk wisselen

Een bandendrukwisselsysteem hoeft geen kapitalen te kosten, als je het automatisch aflaten en oppompen niet nodig hebt, omdat je niet heel vaak van bandendruk wisselt. De Airbooster plus van de Duitse firma PTG kost slechts € 330. - Foto's: Koen Pans

Voor een geïntegreerd bandendrukwisselsysteem betaal je soms tot wel € 20.000. Wie niet te vaak wisselt, kan uitwijken naar een goedkoper (handmatig) alternatief, zoals de Airbooster plus van de Duitse firma PTG. Die kost slechts € 330. TREKKER monteerde het en klokte de tijd.

Wie een Airbooster plus koopt, krijgt 8 meter luchtslang en een koffertje met alle montageonderdelen. In het koffertje zitten 4 perslucht-insteeknippels met een stofkapje en een afsluitklepje. Deze nippels komen op de plaats van de ventielen in de trekkervelg. Verder is er een manometer met een meetbereik van 0 tot 4 bar plus een afsluitkraan met nippel en aan de andere kant een slangetje met een snelkoppeling. Dat laatste komt over de insteeknippel van de band heen, en is daarom voorzien van een klein pinnetje dat het afsluitklepje van die nippel opent. Ten slotte is er nog de rode luchtdrukrem-aansluiting voorzien van een snelkoppeling met een stofkap.

Een manometer met een meetbereik van 0 tot 4 bar, voorzien van een afsluitkraan met nippel, bewaakt nauwkeurig het aflaten en oppompen van de banden.

Een manometer met een meetbereik van 0 tot 4 bar, voorzien van een afsluitkraan met nippel, bewaakt nauwkeurig het aflaten en oppompen van de banden.

Alle gebruikte nippels en snelkoppelingen hebben een grote Euro-aansluiting. De luchtslang van 8 meter is voorzien van een nippel en een snelkoppeling met een overdrukventiel van 4 bar. Er zit ook nog een montagehandleiding in het koffertje.

We bouwen het systeem stapsgewijs op en testen het ook op snelheid van oppompen en aflaten van de lucht.

Hoe werkt het?

Na montage kan je de banden nauwkeurig oppompen en nauwkeurig aflaten. Om de bandenspanning af te laten, breng je op de nippel van de band de slang met manometer en afsluitkraan aan. Door de kraan open te zetten, kun je de bandenspanning precies aflaten. Om de bandenspanning te verhogen, koppel je aan de manometer de lange slang aan. Die verbind je met de rode snelkoppeling van de pneumatische remkoppeling van de trekker. Als de trekkermotor draait en de kraan van de manometer opengaat, kan de band worden opgepompt.

Met dit systeem moet je dus echt wel uit je trekker komen, en bij elke band de druk aflaten of verhogen. Het gaat echter redelijk vlot, dankzij het grotere debiet van de ventielen.

Aan de manometer koppel je de lange slang, en het andere eind gaat aan de rode snelkoppeling van de pneumatische remkoppeling van de trekker. Motor laten lopen, kraantje open, en het oppompen begint.

Aan de manometer koppel je de lange slang, en het andere eind gaat aan de rode snelkoppeling van de pneumatische remkoppeling van de trekker. Motor laten lopen, kraantje open, en het oppompen begint.

Praktijkmeting

Om een realistische uitspraak te kunnen doen over de tijd die nodig is om met de Airbooster banden op te pompen en af te laten, hebben we dat zelf getest. Onze testtrekker was uitgerust met 520/60 R28-banden voor en 650/60 R38 achter. Aflaten van de 4 banden van 1,4 bar naar 0,6 bar lukte ons in 7 minuten en 5 seconden.

PTG levert de set in een handzaam koffertje. Een gebruiksaanwijzing ontbreekt niet, al is de serie handelingen niet moeilijk zelf uit te voeren.

PTG levert de set in een handzaam koffertje. Een gebruiksaanwijzing ontbreekt niet, al is de serie handelingen niet moeilijk zelf uit te voeren.

Voor het oppompen van de hele set van 0,6 naar 1,4 bar waren we 11 minuten en 42 seconden bezig. We hebben de tijd gemeten vanaf het moment dat de trekker stopte om de 4 banden af te laten, tot dat we terug in de trekker zaten. Vervolgens gebeurde dat een tweede keer om de banden terug op te pompen. Het klaarleggen van de spulletjes om af te laten en op te pompen en het weer netjes terugleggen in de cabine is in de tijdsmeting meegenomen. Enkel de snelkoppeling aan de rode luchtdrukrem-aansluiting was al aangekoppeld. Het oppompen gebeurde bij een motortoerental van 1.500 toeren per minuut.

Tekst en foto’s: Koen Pans

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Zaaien op smalle VF-cultuurbanden of op brede 1050-banden?

Wat werkt nu het beste; zaaien en poten op brede 1050-banden of smalle VF-cultuurbanden? TREKKER zoekt het uit.
Afbeelding artikel

Pöttinger Servo 3000 Plus: toegankelijke ploeg

Pöttinger komt met de Servo 3000 Plus-ploegenserie als opvolger van de 35- en 35S-ploegen.
Afbeelding artikel

Lagere bodemdruk? VF-band onder kipper werkt, maar vooral ondiep

Wat is het effect van een VF-band onder een kipper op de bodem? TREKKER vergelijkt het effect van VF-banden met standaard...
Beheer
WP Admin