fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zeldzame oldtimer Fahr D400 start en rijdt

Pluimveehouder Jan Bronk (75) in Bruchem (Gld.) op zijn Fahr D400. De trekker verkeerde in slechte staat toen hij hem kocht. "Een van de mooie dingen van deze trekker, ondanks de slechte conditie waarin hij is aangekocht, is dat de verlichting er ook nog echt origineel op zit." - Foto's: Hans Prinsen

Trekkerliefhebber Jan Bronk kocht zes jaar geleden een Fahr D400 uit 1954. Deze trekker is een zeldzaam exemplaar van een bekende, maar relatief kleine trekkerfabrikant.

De vader van Jan Bronk kocht ooit voor zijn melkveebedrijf een Fahr 177S, als vervanger van de Ford Dearborn waarmee het trekkerrijden was begonnen. “Daarmee is ook veel gras gemaaid”, vertelt Bronk. “Van benzine-petroleum naar diesel was een hele vooruitgang, en de Fahr had ook een betere gewichtsverdeling in het land. Later zijn er verschillende andere trekkers op het bedrijf geweest.”

Ben je liefhebber van Fahr-trekkers?

“Toen ik zo’n 15 jaar geleden op een oldtimerfestival weer zo’n Fahr-trekker zag, kwam de oude liefde weer boven. Sinds die tijd kwam er door de jaren heen geregeld een Fahr bij in de schuur. En allemaal gerestaureerd en technisch in orde.”

Starten en lopen?

“Het is inderdaad starten en lopen, maar voor het zover was, is veel werk verzet. Toen ik de trekker kocht, zaten zowel de achterbrug als de motor vast. En er bleken een paar tandwielen kapot te zijn.”

Lees verder onder de video

Waarom geen beter exemplaar gekocht?

“Dat de trekker niet lopend was, was bekend. Maar ook al stond de trekker naar het schijnt veertig jaar buiten, hij was nog wel behoorlijk compleet en het plaatwerk was niet verrot. Daar kon ik dus nog wel wat van maken. Belangrijker voor een Fahr-liefhebber: een D400 is behoorlijk zeldzaam. Over de productieaantallen is wat discussie. Die raakt ook verward doordat er kort na het verschijnen ook modellen met de toevoeging A, B en C kwamen, voor verschillende specificaties. Specifiek van dit model zouden er maar 68 gebouwd zijn. In totaal zijn in Europa in vijf tot zes jaar tijd maximaal enkele honderden D400’s geleverd.”

Is de trekker van de eerste eigenaar?

“In Nederland is wellicht nooit een D400 verkocht. Deze komt uit Denemarken. Van Dijk in Deurne haalde hem in 2017 naar Nederland. Op de online veiling van VDI heb ik de trekker gekocht. Dat werd opbieden tegen de Duitsers, want hoewel Fahr een relatief klein merk is, is er een levendige belangstelling voor de zeldzame exemplaren.”

Lees verder onder de foto

Ook wel over nagedacht: klap je het linker deel van het dashboard uit, dan komt ook de zekeringenkast tevoorschijn. Goed beschermd.

Ook wel over nagedacht: klap je het linker deel van het dashboard uit, dan komt ook de zekeringenkast tevoorschijn. Goed beschermd.

Is het een moderne trekker?

“Je moet het echt zien als een dorstrekker. Een hefinrichting zit er niet op, en de trekker heeft ook maar vijf versnellingen en één achteruit. Een kruipbak was te koop als optie. Ik zoek trouwens nog steeds naar een dorspoelie, want die zat er niet op. De motor was voor zijn tijd modern, en er zit een sperdifferentieel op. Dat hadden veel tijdgenoten nog niet. Een van de mooie dingen van deze trekker, ondanks de slechte conditie waarin hij is aangekocht, is dat de verlichting er ook nog echt origineel op zit.”

Zijn alle onderdelen nog te koop?

“De motor is een driecilinder Deutz F3L514. Daar is alles nog van te koop. De achterbrug is een ZPA17. Daar is moeilijk wat van te vinden. Uiteindelijk liet ik een paar tandwielen apart maken. Het was ook even zoeken om een onderdelenboek te vinden. De trekker is vanwege een kapotte achterbrug al jaren geleden stilgezet. De ZPA17-achterbrug was te licht voor het vermogen; ook van onder andere Eicher en Kramer was het bekend dat deze achterbrug het voor 45 pk niet uithield. De motor stond bij Deutz door een wat hoger toerental ook genoteerd voor 50 pk.”

Lees verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

De motor is de bekende Deutz F3L514. Achter een makkelijk te verwijderen deksel zitten de regulateur en een Bosch-lijnpomp, en de motoroliepomp en -filter.

De motor is de bekende Deutz F3L514. Achter een makkelijk te verwijderen deksel zitten de regulateur en een Bosch-lijnpomp, en de motoroliepomp en -filter.

Trek je er af en toe op uit met de Fahr D400?

“Zo af en toe maak ik een ritje, er staan meerdere trekkers in de schuur. De D400 loopt maar 20 km/u, maar is natuurlijk wel een mooie trekker om mee te nemen naar een tentoonstelling. Met een flinke aanhanger achter de trekker ruk ik af en toe met meerdere Fahr-trekkers uit, zoals naar het Historisch Festival van de HMT in Panningen.”

Auteur: Martin Smits

Geïnteresseerd in oldtimer trekkers? Neem een kijkje op Traktorpool.nl

De Fahr D400 van Jan Bronk is nog een van de vroege modellen met de ZPA17-achterbrug van Zahnradfabrik Passau. Hoewel er discussie is over de precieze aantallen, zijn er waarschijnlijk maar 68 gebouwd. En naar verluidt minder dan 500 met de opvolgers D400A en D400C tezamen.- Foto: Hans Prinsen

In 1938 startte Fahr de trekkerproductie met de 22 pk sterke F22. Vanaf 1950 volgden meerdere trekkers tussen 12 en 30 pk, hoewel er vanaf 1952 ook de 45 pk D45L en 60 pk D60L op de markt kwamen. In 1954 was de D400 de opvolger van de D45L. - Foto's: Martin Smits

In 1954 was de D400 de opvolger van de D45L.

Vanaf 1955 is een zwaardere achterbrug toegepast, de ZPA23, en kreeg de D400 de aanduiding D400A. De D400C had een geveerde vooras.

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

De grootste trekker ter wereld? Dat wordt deze Chamberlain

Als het aan het Australische Tracmach ligt, is niet de Big Bud 747 maar de Chamberlain 40K de grootste trekker.
Afbeelding artikel

Oldtimer-liefhebber: ‘Fordson Super Major met voorwielaandrijving dun gezaaid’

Oldtimer-liefhebber Gerard Schoenmakers is de trotse eigenaar van een Fordson Super Major met Roadless-voorwielaandrijving en rijdt er graag mee.
Afbeelding artikel

VIDEO | Oldtimer Fordson Super Major met Roadless-voorwielaandrijving

Met deze Fordson Super Major met Roadless-voorwielaandrijving rijdt Gerard Schoenmakers uit Emmen (Dr.) graag naar ploegwedstrijden.
Beheer
WP Admin