fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

New Holland toont prototype T7-trekker op LNG

New Holland laat een prototype zien van een T7.270 die rijdt op LNG. Dat staat voor vloeibaar (methaan)gas. Foto’s: New Holland.

Machinefabrikant New Holland toont een prototype van een T7-trekker op LNG (Liquefied Natural Gas) op de door CNH Industrial georganiseerde Tech Day in Arizona (VS). Vanwege de grotere energiedichtheid van het vloeibare gas is geen fronttank meer nodig. De trekker op LNG-gas levert 270 pk, net als de dieselvariant.

Deze T7-trekker van New Holland is de eerste die rijdt op LNG, vloeibaar (bio)gas. De al beschikbare T6 Methane Power werkt met CNG, wat staat voor Compressed Natural Gas. In feite is LNG de vloeibare variant van CNG. LNG heeft ruwweg dezelfde eigenschappen, maar je tankt het onder extreem lage temperaturen en je kunt veel meer meenemen in een beperkte ruimte. Volgens New Holland neemt de nieuwe T7 Methane Power LNG viermaal meer gas mee dan de huidige T6 Methane Power.

De T6-gastrekker blijft overigens in productie. De T7 op LNG komt erbij. New Holland heeft nog niet bekendgemaakt wanneer de productie van de T7 start.

Lees verder onder de foto

LNG is vloeibaar (methaan)gas. Dit kan onder andere worden gewonnen uit dierlijke mest, met behulp van een biogasinstallatie.

LNG is vloeibaar (methaan)gas. Dit wordt onder meer gewonnen uit dierlijke mest, met behulp van een biogasinstallatie.

FPT zonder AdBlue

De T7-trekker is voorzien van een gepatenteerde RVS-gastank die de vorm heeft van een dieseltank en waarvan de temperatuur actief wordt geregeld. Het vloeibare gas moet namelijk op een lage temperatuur blijven. Onder de motorkap ligt een FPT NEF zescilinder-motor. Een drieweg katalysator is aanwezig, maar er is geen AdBlue nodig.

De trekker heeft hetzelfde motorvermogen en koppel als het huidige model T7.270 met dieselmotor. Het prototype is voorzien van een traploze AutoCommand-transmissie.

Lees verder onder de foto

Onder de kap ligt een FPT-motor zonder AbBlue. Die levert hetzelfde motorvermogen en hetzelfde koppel als het huidige model T7.270. Vanwege de hogere energiedichtheid van LNG dan CNG (waar de T6 Methane Power mee werkt), is er geen fronttank nodig.

Onder de kap ligt een FPT-motor zonder AbBlue. Die levert hetzelfde motorvermogen en hetzelfde koppel als het huidige model T7.270. Vanwege de hogere energiedichtheid van LNG in vergelijking met CNG, waarmee de T6 Methane Power werkt, is geen fronttank nodig.

Modern exterieur

New Holland voorziet de T7 Methane Power LNG van dezelfde nieuwe kleur als de tegelijkertijd geïntroduceerde elektrische autonome T4. Het gaat om de zogenoemde Clean Blue Color-kleur. Het bladembleem is verlicht en op meerdere plekken te vinden (op de C-stijl). Verder vallen de zwarte velgen op evenals de ledverlichting op verschillende plekken.

Lees verder onder de foto

Tanken zou net zo gemakkelijk gaan als met diesel. Vanwege de hogere energiedichtheid van LNG, is er niet zoals de T6 Methane Power die draait op CNG een fronttank nodig. De dieseltank is gepatenteerd en de temperatuur ervan wordt actief geregeld.

Tanken van LNG gaat volgens New Holland net zo gemakkelijk als diesel tanken. Vanwege de hogere energiedichtheid van LNG is er geen fronttank nodig, zoals op de T6 Methane Power die draait op CNG. De dieseltank is gepatenteerd.  De temperatuur van de tank wordt actief geregeld.

T7 ontwikkeld met Bennamann

CNH Industrial werkt voor de ontwikkeling van dit nieuwe model samen met Bennamann. Dat is een specialistisch bedrijf op het gebied van methaan. Denk daarbij aan het omzetten van mest naar biogas, dit vervolgens omzetten naar vloeibaar biogas tot aan de opslag ervan. Sinds maart 2021 werkt CNH Industrial samen met het Britse Bennamann. CNH heeft een minderheidsbelang in het bedrijf.

Auteurs: Annelies Bakker en Bob Karsten

New Holland voorziet het prototype van een modern exterieur, een nieuwe kleur en verlichte emblemen op verschillende plekken.

Van binnen is de trekker vrijwel identiek aan de huidige T7 PLM-serie, en dus voorzien van het nieuwe bedieningsscherm en de nieuwe rijhendel.

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Alle ins en outs over bakbeest CR11 van New Holland

New Holland-maaidorser CR11 dorst in goede omstandigheden 120 ton tarwe per uur. TREKKER geeft je alle ins en outs van dit...
Afbeelding artikel

Liebherr laat waterstofwiellader L566 H testen

Het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag test gedurende twee jaar een waterstofwiellader van de Zwitserse machinefabrikant Liebherr.
Afbeelding artikel

New Holland presenteert nieuwe T5-serie in Biddinghuizen

Machinefabrikant New Holland grijpt vakbeurs ATH aan om zijn vernieuwde T5 Dual Command te presenteren.