fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Belarus-trekker met Fase V-motor in Nederland

Belarus-importeur Andela introduceert op Landbouwbeurs Leeuwarden een nieuw type Belarus, met onder de motorkap een moderne 95 pk sterke Caterpillar Fase V motor. - Foto's: Michel Velderman

Op Landbouwbeurs Leeuwarden toont Belarus-importeur Andela een nieuw type Belarus-trekker. Onder de motorkap zit een moderne 95 pk sterke Caterpillar Fase V motor. Richtprijs is € 46.000.

Een opvallende verschijning tussen al het glimmende materieel op Landbouwbeurs Leeuwarden (7 t/m 9 december) is deze mat-rood gekleurde Belarus 952.7-trekker. Volgens importeur Andela is deze trekker de eerste in Nederland met een Fase V motor, in dit geval een 3,6 liter Caterpillar viercilinder.

Opvolger van Belarus 952.6

De Belarus 952.7 is de opvolger van de Belarus 952.6 , die overigens nog gewoon in productie is bij de Belarus-fabriek in het Wit-Russische Minsk. Belarus produceert voor de verschillende wereldmarkten en kan dus dezelfde trekker met meerdere motoren leveren.

Tekst gaat verder onder de foto; zie meer foto’s onderaan dit artikel

Onder de motorkap zie je een stevig koelsysteem, de compressor voor de luchtremmen en rechtsonder het Caterpillar-motorblok.

Onder de motorkap zie je een stevig koelsysteem, de compressor voor de luchtremmen en rechtsonder het Caterpillar-motorblok.

Motor met SCR-katalysator en AdBlue-tank

Behalve de moderne motor met SCR-katalysator en AdBlue-tank heeft deze trekker een luchtreminstallatie, drie mechanische hydrauliekventielen en een handgeschakelde transmissie met 14 versnellingen vooruit en 12 achteruit. De mechanische omkeerschakeling bedien je via de lange hendel links van het stuurwiel.

De banden achter hebben maat 18.4 R38. Voorop liggen banden in de maat 320/70 R24.

Opties en richtprijs

Optioneel is de trekker te voorzien van een Zuidberg-fronthef of een Stoll-voorlader. Je kunt zelfs kiezen voor een modernere cabine met een gebogen voorruit. Richtprijs is € 46.000. Het eerste exemplaar is inmiddels verkocht, aldus importeur Andela.

Auteur: Bas van Hattum

Rechtsonder de cabine is de AdBlue-tank zichtbaar, een teken dat de trekker over een moderne motor beschikt die voldoet aan de strenge emissie-eisen.

De cabine is vooral zwart, sober met overal begrijpelijke hendels en knopjes. Het stuurwiel zit - typisch Belarus - iets uit het midden naar rechts. Helemaal rechts naast de bestuurdersstoel zit het (oude) standaard Bosch-bedieningspaneel voor de hefinrichting achter.

Het dashboard is sober maar overzichtelijk. Bijzonder en doeltreffend; naast toerental en rijsnelheid geeft het kleine digitale display in het midden de oliedruk weer van motor, transmissie en luchtremmen.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | Craig Rupp (Sabanto): ‘Kleinere autonome trekkers kostenefficiëntere keuze’

Craig Rupp is ervan overtuigd dat grote trekkers met veel pk’s worden ingehaald door autonomie. "Autonomie maakt nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk."
Afbeelding artikel

4% meer trekkers verkocht tot en met september 2024

Tot en met september 2024 zijn in totaal 1.762 nieuwe trekkers verkocht in Nederland. Dat is 4% meer dan in dezelfde...
Afbeelding artikel

Kubota werkt aan cvt voor smalspoortrekkers en series M5 en M6

Kubota werkt aan een traploze transmissie in de M5N-smalspoortrekkers. Op termijn komt cvt ook in trekkerseries M5 en M6.