Terug naar nieuwsoverzicht

Oldtimer Škoda S30: drie kleppen per cilinder

Harry van de Beten (72) uit Sambeek (N.-Br.) rijdt in zijn gerestaureerde Škoda S30. Harry is gepensioneerd servicemonteur. Hij werkte voorheen bij Spierings Mobiel Cranes in Oss (N.-Br.). - Foto's: Hans Prinsen

Harry van de Beten bezit al 32 jaar een bijzondere trekker: een 30 pk tweecilinder met drie kleppen per cilinder, de Škoda S30.

Harry haalde 32 jaar geleden een trekker op uit Tsjechië. Een Škoda S30. Toen waarschijnlijk de eerste en enige in Nederland. Inmiddels zijn er een paar meer, maar het blijft een bijzondere en betrekkelijk zeldzame trekker.

Waarom een Škoda?

“Ik was altijd al liefhebber van oude techniek en van motoren. Jaren geleden lag de vroegere veerpont tussen Boxmeer en Heijen op de wal te roesten. Als de Maas overstroomde, liep hij vol. Daar zat een Škoda-motor in. Die stond ook vol water, maar ik mocht hem eruit halen en kreeg hem weer aan de praat. Zo ontstond de interesse in Škoda. 32 jaar geleden kreeg ik bericht van een kameraad dat in Tsjechië een leuke trekker te koop stond. Een Škoda. Die hebben we toen gekocht.”

Opnieuw in de verf en klaar?

“Zo eenvoudig was het niet. Het was nog in de communistische tijd. Vol optimisme reden we naar Tsjechië. De auto was geen punt, maar met een aanhanger de grens over? 25 gulden tussen de documenten van de douane loste dat probleem op. Met de trekker op de aanhanger terug de grens over bleek echter onmogelijk. Uiteindelijk is hij gesloopt en kwam hij in onderdelen, in twee ritten met een bestelbus, naar Nederland.”

Veel werk aan gehad?

“In totaal duurde de restauratie acht jaar. Alles is uit elkaar geweest. Heel beroerd was de trekker niet, maar er was wel serieus werk aan. Andere kleppen in de kop gezet, nieuwe zuigerveren, er is een nieuwe koppelingsplaat voor de trekker gemaakt. Nieuwe stukken aan de spatborden gezet – die waren deels doorgerot, omdat er een cabine op heeft gezeten.”

Waar vind je onderdelen?

“Er was een aparte cilinderkop bij de trekker, daar kon ik kleppen uit halen. Op een ruilbeurs in Tsjechië vond ik koplampen en een onderdelenboek. Op basis van het onderdelenboek is bijvoorbeeld het afstellen van het stationair toerental nagemaakt. Die voorziening ontbrak. In Tsjechië is er blijkbaar ook wel aan de trekker gesleuteld. Als je goed kijkt zie je dat het linker en rechter voorwiel in detail van elkaar verschillen.”

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Een bobine, stroomverdeler en een brandstofpomp; starten als een benzinemotor en dan verder als tweecilinder diesel.

Een bobine, stroomverdeler en een brandstofpomp; starten als een benzinemotor en dan verder als tweecilinder diesel.

Bijzondere techniek?

“Beetje wel. Er zijn drie kleppen per cilinder. Dat is omdat je de trekker start als een benzinemotor. Behalve een brandstofpomp en verstuivers zitten er ook een bobine en een stroomverdeler op de motor. Het systeem zoals bekend van onder andere de International WD9. Warmdraaien, en dan overschakelen naar diesel. Dan sluit de inlaatklep van de benzinemotor en komt de brandstofpomp in werking.
Op de zijkant van het motorblok zitten twee kleine gaatjes, precies onder en boven de onderkant van de zuigerbus. Mocht de afdichting onder de bus lekken, dan zou daar water naar buiten komen en weet je dat het tijd is voor een revisie. Een startmotor was optie, maar omdat het als een benzinemotor start is aanslingeren ook goed te doen. Luchtremmen voor een aanhanger waren toen al standaard. De compressor wordt aangedreven vanuit de aandrijving van de dorspoelie.”

Smaakt naar meer?

“Door de liefhebberij in Škoda sleutel ik nog geregeld aan Škoda-motoren. Wat trekkers betreft zal het wel bij de S30 blijven. In de buurt doe ik soms mee aan een maaiwedstrijd.
Ieder jaar ga ik met een zelfbinder achter de trekker op de oogstdag in Sambeek. We hadden destijds thuis een kleine boerderij met wat koeien en varkens. Mijn vader had een dorsmachine met een Deutz-dorsmotor waarmee hij bij boeren in de buurt langsging. Dat zal ook mijn interesse in de oude techniek verklaren, en het feit dat ik in 2011 samen met wijlen Henk Laarakkers de oprichter was van de Sambeekse Traktoren en Motorenvereniging.”

Auteur: Martin Smits

Ben je op zoek naar een oldtimer? Neem een kijkje op Traktorpool.nl

Een paar technische gegevens van de Škoda S3. De motor is een tweecilinder viertakt diesel, 30 pk bij 1.500 omw/min, 3.115 cc. De transmissie heeft vijf versnellingen vooruit 3,9-20,8 km/u, één achteruit 5,1 km/u. Banden zijn 6,00-20 en 11,25/12,4-24. Het gewicht van de trekker is 1.640 kg.

Destijds in Tsjechië al standaarduitvoering; een compressor en een luchttank om een aanhanger te remmen. Dit alles wordt aangedreven vanuit de transmissie.

Zoals bij meer oudere Oost-Europese trekkers zit de chauffeur uit het midden, naar rechts. Dat is handig bij het rondgaand ploegen. Koppeling en remmen zitten daarom ook rechts.

Gerelateerde tags: , , ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Nieuw topmodel Steyr Absolut CVT met 280 pk

Steyr heeft een nieuw topmodel gebouwd met 280 pk voor gebruikers die meer vermogen willen: de Steyr Absolut 6280 CVT.
Afbeelding artikel

Goldoni koopt 8.000 Hyundai Doosan-dieselmotoren

Goldoni Keestrack heeft een overeenkomst gesloten met Hyundai Doosan Infracore voor de levering van 8.000 Hyundai Doosan-dieselmotoren.
Afbeelding artikel

Update voor Case IH Vestrum en Steyr Expert CVT

Vanaf 2023 krijgt de Case IH Vestrum CVXDrive-transmissie een update en is de nieuwste AFS Pro 700 Plus-monitor beschikbaar.
Beheer
WP Admin