Terug naar nieuwsoverzicht

USA | Tweemaal Big Bud 740-trekkers in originele staat

Op de hoofdlocatie van Travis Fugitt staat de Big Bud 740 op dubbellucht. In de hoek, want de trekker wordt niet meer gebruikt. De trekker is te groot om over de weg te rijden en te groot voor op een dieplader, bovendien springt de trekker niet zuinig om met diesel. Er is helaas te weinig stroom voorhanden voor de twee startmotoren om de 23,2 liter groter motor rond te krijgen. - Foto's: Mark Pasveer

Big Bud bouwde in 1977 de grootste trekker ter wereld: de 16V-747. Daar is er één van gebouwd, die is gerestaureerd en dient nu als showtrekker. In de jaren 80 volgde een nieuwe serie met als topmodel de Big Bud 740. Daarvan zijn er twee gebouwd. Beide zijn (nog) in originele staat en in handen van akkerbouwer Travis Fugitt uit Bakersfield, Californië (VS).

Verwar deze Big Bud 740’s niet met de 16V-747, de grootste trekker ter wereld, die eveneens gebouwd is door Big Bud in Havre, Montana. Ook die kniktrekker is wit en gigantisch groot. Wat deze 740’s bijzonder maakt, naast dat het de op één na grootste Big Bud-trekkers zijn, is dat deze in serie geproduceerd zijn en dat beide (nog) volledig in originele staat verkeren.

Wellicht nog bijzonderder is dat akkerbouwer Travis Fugitt uit Bakersfield eigenaar is van de enige twee Big Bud 740’s die ooit zijn gebouwd. Fugitt boert op 2.500 hectare in de San Joaquin Valley.

De trekkers zijn op zijn bedrijf terechtgekomen door zijn oom Don Collins. Die kocht de eerste voor zware grondbewerking – met name diepwoelen en egaliseren – en later de tweede om de set compleet te hebben. De trekkers zijn op leeftijd – 32 en 35 jaar oud – en het is ze aan te zien dat ze vele uren hebben gewerkt onder de felle woestijnzon. De eerste, op dubbellucht, zou 16.000 uur hebben gewerkt, schat Fugitt in.

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk alle foto’s onderaan dit artikel

De oom van Travis heeft een passie voor Big Bud-trekkers en verzamelde er meerdere. Sommige trekkers worden nog gebruikt. In een poging om de 740 te starten, halen de mannen een accu uit een 525/50 die dichtbij staat.

De oom van Travis heeft een passie voor Big Bud-trekkers en verzamelde er meerdere. Sommige trekkers worden nog gebruikt. In een poging om de 740 te starten, halen de mannen een accu uit een 525/50 die dichtbij staat.

Twee stuks

Zoals gezegd is het model 740 ‘in serie’ gebouwd, en geproduceerd van 1987 tot 1990. Feitelijk zijn er twee stuks gebouwd: volgens het typeplaatje rolde het eerste model op dubbellucht op 21 januari 1987 uit de fabriek – en vertrok naar Florida. De tweede op ‘triples’ volgde op 24 januari 1990 en werd verkocht in Washington State.

De 740 was toen het topmodel uit de zogeheten ‘Series 4’ die Big Bud in 1986 introduceerde – van die laatste serie zouden er slechts enkele tientallen zijn gebouwd in vier jaar tijd. Destijds speelde bij Big Bud een nasleep van transmissieproblemen, kromp de afzetmarkt en bouwde ‘mainstream’ trekkerfabrikanten steeds sterkere trekkers. Kort nadat de tweede Big Bud 740 werd gebouwd, stopte de fabrikant met de productie van trekkers.

Tekst gaat verder onder de foto

De twee Big Bud 740’s zijn grotendeels gelijk aan elkaar. De makkelijkste manier om ze te onderscheiden is de bandenconfiguratie, want de tweede staat op ‘triples’ in plaats van ‘duals’ (drie banden naast elkaar).

De twee Big Bud 740’s zijn grotendeels gelijk aan elkaar. De makkelijkste manier om ze te onderscheiden is de bandenconfiguratie, want de tweede staat op ‘triples’ in plaats van ‘duals’ (drie banden naast elkaar).

Start niet

Beide 740’s zijn nu in Californië, in de uiterst diverse landbouwregio rond Bakersfield – met teelt van amandelen, zoete aardappel, knoflook en katoen en grote melkveebedrijven. De 740 op dubbellucht staat op de hoofdlocatie van Fugitt. De trekker staat in de hoek, want hij wordt niet meer gebruikt. De trekker is te groot om over de weg te rijden en het dieselverbruik is fors hoger dan bij een moderne trekker.

Tekst gaat verder onder de foto

Helaas wil de trekker niet starten. Deze twee startmotoren krijgen te weinig stroom om de ruim 23 liter grote motor rond te krijgen, ondanks dat er een starthulp is aangesloten, een moderne Challenger-trekkers met startkabels en er een accu uit een andere trekker in is gelegd.

Helaas wil de trekker niet starten. Deze twee startmotoren krijgen te weinig stroom om de ruim 23 liter grote motor rond te krijgen, ondanks dat er een starthulp is aangesloten, een moderne Challenger-trekkers met startkabels en er een accu uit een andere trekker in is gelegd.

Werknemers proberen de trekker te starten voor wat actiefoto’s – maar helaas. De ruim 23 liter grote Komatsu-motor gaat niet rond. Er is te weinig stroom voor de twee grote startmotoren. Er liggen twee accu’s in: links- en rechtsvoor. De mannen trekken een accu uit een Big Bud 525/50 die dichtbij staat, rollen een verlengsnoer uit voor een starthulp en verbinden een moderne Challenger-trekker met startkabels, maar het mag allemaal niet baten. Het blijft bij hoopvol getik. Een oudgediende die al 27 jaar bij Fugitt werkt, heeft veel met de trekker gewerkt en begint te glunderen als hij eraan terugdenkt.

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk alle foto’s onderaan dit artikel

Alles is zwaar gebouwd aan de trekkers: dikke aandrijfassen, en dik plaatmateriaal.

Alles is zwaar gebouwd aan de trekkers: dikke aandrijfassen, en dik plaatmateriaal.

Geen poken

Zoveel informatie als er is rondom die ene grootste trekker ter wereld, zo weinig gedetailleerde informatie is er over deze twee 740’s. Zelfs Ron Harmon van Big Equipment uit Havre, Montana, die de trekkers destijds heeft gebouwd, heeft alleen nog een folder van de trekker. De rest is vergaan in een grote brand in 2017.

Opvallend is de Twin Disc-full powershifttransmissie die in beide 740’s ligt. Twaalf versnellingen vooruit en elektronisch aangestuurd. Naast het stuurwiel zit een paneeltje op het dashboard, waarop je met drukknoppen omhoog en omlaag schakelt of neutraal selecteert. Bij de tweede 740 op triples is deze transmissie kapotgegaan, een keer gereviseerd, maar nooit teruggeplaatst. Ook die trekker, die op een andere locatie staat, komt dus helaas niet in beweging voor actiefoto’s.

Tekst: Bob Karsten

Lees meer USA-artikelen online of bekijk het digitale TREKKER-themanummer Roadtrip USA

De ‘740’ op ‘triples’. Dit is de tweede kolossale Big Bud die werd gebouwd. Hij staat op een locatie even verderop. Een werknemer die al 27 jaar voor Fugitt werkt, heeft nog met de trekker gewerkt. Hij glundert als hij daarover praat.

Beide trekkers zijn nog in originele staat. Dat is goed te zien aan de stickers. Die zijn na jaren felle woestijnzon vervaagd.

De Big Bud is te groot om over de weg te rijden en te groot voor op een dieplader. Bovendien springt de trekker niet zuinig om met diesel. Er is helaas te weinig stroom voorhanden voor de twee startmotoren om de 23,2 liter groter motor rond te krijgen.

De transmissie is eens kapot gegaan bij deze trekker. Die is al wel gereviseerd, maar nog niet teruggeplaatst. Ook deze trekker komt dus helaas niet in beweging voor wat actiefoto’s.

De trekker is uitgerust met opvallend veel hydrauliekventielen, vooral voor gebruik met grote kilver- en dozerbakken. Er is geen hefinrichting aanwezig. De trekker werd vooral gebruikt voor een diepwoeler (ruim 1 meter diepte) en egalisatie.

Gigantisch: een 23,2 liter grote Komatsu-motor die 740 pk levert. Er zitten twee grote startmotoren aan, een erorme turbo. Volgens Travis is-ie zo goed als op, hij wil er een kleinere, zuinigere 850 pk sterke Volvo-zescilinder in plaatsen.

Vandalen hebben de ruiten ingeslagen van de trekker op triple-lucht, waardoor de cabine vol met stof is gewaaid. Het elektronische bedieningspaneel van de transmissie ontbreekt – die is gerepareerd, maar nog niet teruggebouwd.

Het gedetailleerde typeplaatje van de tweede en laatste gebouwde Big Bud 740. Die rolde op 24 januari 1990 uit de fabriek, en ging naar Washington State.

Deze trekker staat al een paar jaar dicht bij de openbare weg stil, met een gedemonteerde transmissie. De ramen zijn ingeslagen. Daardoor is de cabine

Een blik over het stuurwiel van de gigant. Rechts van het stuurwiel is de elektronische bediening van de transmissie te zien.

Verder op het erf is het een bonte verzameling aan materiaal. Er ligt bijvoorbeeld een oude straaljager tussen de machines.

Deze grote katoenplukkers zijn verkocht - de machines worden momenteel gedemonteerd zodat de machines op transport kunnen.

Er staan nog meer katoenplukkers op het erf.

Het werk van de Big Bud-trekkers is inmiddels overgenomen door moderne trekkers, zoals deze John Deere 8R-trekkers. Een Challenger-rupstrekker heeft het zwaarste werk overgenomen.

Op het erf staan ook een aantal oudere 8000-series. Die trekkers en wat machines worden binnenkort geveild.

De Big Bud-kniktrekkers hebben met name gewerkt met deze dozerbakken.

Gerelateerde tags: , ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Deutz-Fahr 6-serie met MaxiVision-cabines in drie comfortvarianten

Deutz-Fahr levert zijn 6-serie met een MaxiVision-cabine in drie comfortvarianten. De 6-trekkers krijgen zodoende nieuwe typenummers.
Afbeelding artikel

112 jaar oude Case-stoomtrekker brengt ruim € 200.000 op

Een 110 pk Case-stoomtrekker uit 1910 stal de show op een Amerikaanse trekkerveiling en bracht ruim €200.000 op
Afbeelding artikel

Blog | ‘Trekkerchauffeur is een beroep om trots op te zijn’

Een trekkerchauffeur manoeuvreert tot op de centimeter nauwkeurig de grootste combinaties. Wees trots op je beroep!
Beheer
WP Admin