Terug naar nieuwsoverzicht

Foto | Na vijf jaar weer oldtimers kijken op trekkershow in Nordhorn

Op de oldtimer trekkershow op 13 en 14 augustus in Nordhorn (D.) staat techniek uit de jaren 50 van de vorige eeuw centraal. Al is er ook veel mooi materiaal uit de jaren 70 te zien. Met zo’n 1.000 trekkers heeft de organisatie er voor gekozen de show wat kleiner op te zetten dan de afgelopen jaren. - Foto's: Martin Smits

Op 13 en 14 augustus zagen bezoekers zo’n 1.000 oldtimer trekkers en werktuigen in Nordhorn (D.). Na vijf jaar kon Treckerclub Nordhorn de ‘Historischer Feldtag Nordhorn’ met demopercelen eindelijk weer organiseren. De oldtimer trekkershow, een van Europa’s grootste manifestaties voor oude landbouwtechniek, viel twee keer uit om organisatorische redenen. Daarna kwam de coronapandemie.

Maaidorsers waren goed vertegenwoordigd op de oldtimershow., zoals deze van Claas. Hier een nog gaaf exemplaar van de Columbus. Voor zijn tijd een middelgrote maaidorser, aangedreven door een 27 pk Volkswagen luchtgekoelde boxermotor. Een 34 pk Perkins-motor was destijds optie.

De Claas Huckpack, een systeemtrekker van Claas uit de periode 1957-1960. Er zijn maar 150 exemplaren van gemaakt. Feitelijk is het een werktuigendrager met een opbouw maaidorser. Daarover was goed nagedacht. Voor de praktijk was de trekker echter te duur om een succes te worden.

Een flinke stap vooruit in 1960 was de Claas Matador (midden). De Mercur (rechts) vulde in 1960 het gat tussen de Matador en de kleinere Europa. Links de Corsar, die is gebouwd van 1968 tot 1975.

De Claas Xerion 3000, gebouwd van 1998 tot 2002, is inmiddels ook al bijna een klassieker. Na vele jaren van experimenteren begon Claas in 1995 met de Xerion 2500. Tot op de dag van vandaag hebben concurrenten dat concept nog niet overgenomen.

Een mooi gerestaureerde John Deere-Lanz-maaidorser uit begin zestiger jaren. Feitelijk de groene versie van destijds de MD18S-zelfrijder van Lanz.

Min of meer dezelfde machine in ongerestaureerde, maar goed geconserveerde staat. Vanaf september 1958 veranderde de kleurstelling bij Lanz naar John Deere in groen-geel. Vanaf 1960 werd de merknaam John Deere-Lanz gevoerd. In 1964 werd de maaidorserproductie overgebracht van Mannheim naar Zweibrücken. De originele beige Lanz-kleur komt nog onder het groen vandaan. Vermoedelijk is dit een overgespoten Lanz-productiemodel.

Een Krone Alleslader. Het idee om werktuigen zo breed mogelijk in te zetten bestaat al jarenlang. Krone leverde voor de mestwagen een opraapsysteem dat was uit te wisselen met strooiwalsen. Lossen doe je door het hek achterop te openen en de bodemketting omgekeerd te laten draaien. Destijds alleen voor hooi bedoeld. Al zal daar om te lossen toch de hooivork nog aan te pas zijn gekomen.

Krone is een van hoofsponsoren van het evenement. De machinefabriek uit Spelle (D.) heeft inmiddels een behoorlijke collectie van zijn eigen werktuigen opgebouwd. Daar hoorde in het verleden ook grondbewerking bij. Behalve machinefabrikant is Krone ook al sinds jaar en dag John Deere-dealer. Dat verklaart de combinatie van een gerestaureerde cultivator met een vroeg type John Deere-trekker uit Mannheim (D.).

Wat de olditmershow in Nordhorn tamelijk uniek maakt zijn de demovelden. Hier een demoveld waarop gras wordt gemaaid en daarna gehooid. Met meer dan 30 graden in de schaduw en een strakblauwe lucht kon het gras van al bijna in het pak!

Jong geleerd is oud gedaan. Duitsland had in de jaren 60 en 70 een gigantische markt voor kleine maaidorsers. Van deze in Duitsland geproduceerde Massey-Harris 630S (later Massey Ferguson) zijn er in Duitsland honderden verkocht. Vandaag de dag zijn er nog heel wat in relatief goede staat.

Bijna te mooi om nog in het hooi in te zetten, deze Fahr Schnellheuer SH 5 met 1,80 meter werkbreedte! Daarachter staat een keurig gerestaureerde Fahr D180H.

In 1962 DLG Anerkkannt: een Heinzelmann eenfase-aardappelrooier met leestafel. Waar destijds de meeste aardappeltelers al blij waren met een zakkenrooier, is deze eenrijer met zeeftrommel al voorzien van een zelflossende bunker. Lossen gebeurt met een lier via de aftakas van de trekker.

Ook het echte antiek is vertegenwoordigd, zoals deze Hanomag WD. Dit is een trekker uit de begintijd van de trekkertechniek. De machine, bouwjaar 1927 met 28 pk, werd destijds waarschijnlijk op ijzeren of massief rubberen wielen geleverd.

Wurr is als trekkermerk tamelijk onbekend. Wat bekender is de niet minder bijzondere motor van Junkers: twee zuigers per cilinder met in het midden een verstuiver. Het zogenoemde 'Gegenkolben'-principe.

Net zo zeldzaam is deze trekker van Mercedes (type OE) uit eind jaren 20. Er zijn nog maar enkele exemplaren.

Hoewel ze dit keer in Nordhorn maar beperkt te zien waren, toch nog een keurig exemplaar van de Schlüter Profi Trac 2500VL. Aan de grote wielnaven achterop te zien zou dit een exemplaar moeten zijn waarvan er slechts twee zijn gebouwd (1980-1982). Van 1976 tot 1980 zijn dertien 2500 VL's gebouwd.

Trac-Technik.de is goed vertegenwoordigd en vestigt de aandacht op de Unimog en MB-Trac-velddagen op 3 en 4 september in Nordhorn.

De MB trac 65/70 was in 1972 de eerste trekker waarmee Mercedes Benz zijn intrede deed op de trekkermarkt. De trekkers is gebaseerd op Unimog-techniek en universeel inzetbaar. Amazone maakte een kipbak voor zaadgoed. Achterop een Amazone-nokkenradzaaimachine aan een Rau (feitelijk Lely)-rotorkopeg.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Deutz-Fahr 6-serie met MaxiVision-cabines in drie comfortvarianten

Deutz-Fahr levert zijn 6-serie met een MaxiVision-cabine in drie comfortvarianten. De 6-trekkers krijgen zodoende nieuwe typenummers.
Afbeelding artikel

112 jaar oude Case-stoomtrekker brengt ruim € 200.000 op

Een 110 pk Case-stoomtrekker uit 1910 stal de show op een Amerikaanse trekkerveiling en bracht ruim €200.000 op
Afbeelding artikel

Blog | ‘Trekkerchauffeur is een beroep om trots op te zijn’

Een trekkerchauffeur manoeuvreert tot op de centimeter nauwkeurig de grootste combinaties. Wees trots op je beroep!
Beheer
WP Admin