fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Rostselmash-maaidorser RSM 161: grootste trommel voor kleinste prijs

De ruim 400 pk sterke RSM 161 is een seizoen lang getest. De maaidorser heeft een 7 meter breed maaibord, een maar liefst 80 centimeter grote dorstrommel en zes schudders. - Foto: Hubert Wilmer

De RSM 161-maaidorser van Rostselmash heeft nog geen gebruikers in Nederland. Gebruikers in Duitsland zijn te spreken over de eenvoudige, robuuste standaardtechniek en de betaalbare prijs. Zou deze maaidorser ook iets zijn voor Nederland?

De Duitse vestiging zit niet ver van de Nederlandse grens, maar deze oversteken is machinefabrikant Rostselmash nog niet gelukt.

Onze collega’s van het Duitse vakblad Profi hadden de gelegenheid om de ruim 400 pk sterke RSM 161 een seizoen lang te testen met een 7 meter breed maaibord, de maar liefst 80 centimeter grote dorstrommel en zes schudders. De prijs is momenteel erg wisselend vanwege koersschommelingen, maar € 210.000 is nog altijd niet gek voor een maaidorser van dit kaliber. En vergis je niet, Rostselmash is één van de grootste maaidorserfabrikanten ter wereld.

Tekst gaat verder onder de video

Maaibord en instellingen voldoen

Het maaibord pik je eenvoudig op van de transporttrailer, in dit geval een Leguan Duo van TAM. Je vergrendelt ’m net zo gemakkelijk, ook al is de aftakas niet fijngetand en heeft hij geen vrijloop. De stekker van de elektronica mag wat meer solide wat ons betreft. We misten een markering van het midden van het maaibord, en vinden de transportvergrendeling ondermaats qua passing. De messenbalk is van Schumacher.

In de terminal kun je twee maaiboordhoogtes in het geheugen opslaan. Maar dat lukt helaas niet voor de bodemdruk(ontlasting), noch voor de positie van de haspel. De bodemvolging van het maaibord is oké, maar vooral bij korte oneffenheden loopt die tegen z’n grenzen aan. Dan is het met 4 tot 5 km/u wel gedaan. De naar boven gebogen halmverdelers zijn robuust, maar ongeschikt voor dichte, volle gewassen en geknikte halmen.

Dat het standaard PowerStream 700-maaibord niet uitschuifbaar is, misten we eigenlijk alleen in gelegerd graan. In alle andere omstandigheden voldeed het standaard maaibord prima tijdens het dorsen. Het moet gezegd dat we er geen lange rogge en ook geen korte zomergerst mee hebben geoogst.

Door het ontbreken van een uitschuifmogelijkheid van het maaibord konden we de RSM 161 niet testen in koolzaad. Rostselmash levert overigens wel flexibele maaiborden, ook van toeleveranciers als Biso. De stenenvanger is eenvoudig te legen.

Grootste trommel

Zonder meer overtuigend zijn de dorsprestaties en de rust waarmee het dorsaggregaat werkt. Dat is te danken aan een kleine toevoertrommel en de enorme 80 centimeter grote, 1,65 meter brede dorstrommel. Als je werkt met een hoge omtreksnelheid ten behoeve van een goede korrelafscheiding, doe je er goed aan de dorsopening voldoende ruim te kiezen om ook behoedzaam te kunnen werken. Anders kan dat resulteren in meer dan 4% korrelbreuk.

Als je eenmaal de juiste instellingen onder de knie hebt, haal je met de RSM 161 een doorvoercapaciteit en de goede korrelkwaliteit die gebruikelijk zijn in de zesschudderklasse. Zelfs bij vochtig stro, en ook ’s nachts, was de gewasstroom mooi gelijkmatig.

Dankzij het grote afscheidingsoppervlak van 7 vierkante meter is ook geen bijzonder gevoelige afstelling nodig. De retourhoeveelheden hebben we graag visueel in beeld. Er is optioneel wel een sensor voor de retourhoeveelheid, maar die bepaalt de samenstelling ervan niet.

Storend vinden we dat je talloze instellingen, zoals de zeefopening, alleen kunt aanpassen bij een stilstaande machine. In heuvelachtige omstandigheden valt op dat de sensoren die de korrelverliezen meten, soms niet alle verloren korrels zien. Dat komt omdat de zeven aan het eind naar binnen toe weglopen. Precies daarlangs kunnen korrels ongezien naar beneden vallen. Rostselmash biedt echter ook een systeem voor hellingcorrectie aan.

Capaciteit en graantank dik in orde

Zoals eerder aangegeven is de capaciteit van de maaidorser dik in orde. In wintertarwe behaalden we een capaciteit van 25 ton/u met minder dan 0,5% korrelverlies. In een droog graangewas (korrel 15% en stro 16%) haalden we 30 ton/u met maximaal 1% verlies. Dat is echt prima! Wat ons in dit verband ook goed beviel, is dat je de afstand van de afscheidingskorf tot de 75 centimeter grote centrifugaalafscheider in kunt stellen voordat het stro op de zes schudders belandt. Hierdoor was de strokwaliteit onder droge omstandigheden ook goed.

Regelrecht verrast waren we door de grote capaciteit van de graantank. Die is op papier 10,5 kuub, maar wij kregen er 7,4 ton gerst in met een hectolitergewicht van slechts 58 kg/hl. Dat is maar liefst 12,7 kuub! Het lossen van dat volume duurde 110 seconden. Dat komt exact overeen met de opgegeven lossnelheid van 115 l/sec, chapeau!

Helaas past de lengte van de lospijp minder goed bij de breedte van het maaibord. Je kunt er 5,6 meter ver mee lossen, tot hoogtes van 4,6 meter. Hierdoor rijd je met de rechter trekkerwielen telkens iets over het vorige zwad. Ook brak een keer een breekbout van de aandrijving af toen we de volle lospijp met volgas wilden inschakelen.

Bijzonder minpuntje was dat een indicatie voor een 70% volle graantank ontbreekt. In plaats daarvan worden werklampen van de maaidorser ingeschakeld. De vibrerende pulseerders in de tank zijn daarentegen een pluspunt. Vooral bij het dorsen van korrelmais of graszaad.

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Regelrecht verrast waren we door de capaciteit van de graantank. Deze heeft vibrerende pulseerders die vooral bij het dorsen van korrelmais of graszaad praktisch zijn. Lossen gaat in minder dan 2 minuten.

Regelrecht verrast waren we door de capaciteit van de graantank. Deze heeft vibrerende pulseerders die vooral bij het dorsen van korrelmais of graszaad praktisch zijn. Lossen gaat in minder dan 2 minuten. – Foto: Stefan Tovornik

Dorstige motor

De strohakselaar (de)activeer je eenvoudig door het omstellen van een geleideplaat. Die activeert dan tegelijk een elektrische aandrijfkoppeling. Vier rijen met in totaal 64 messen leveren bij volledig gezwenkte tegenmessen goed werk.

De stroverdeling over de breedte van het maaibord is oké. De geleideplaten verstel je met de hand. De stroverdeler is standaard hydraulisch aangedreven. Als je ’m goed achter de zeven positioneert functioneert hij goed. Hij zit wel in de weg als je de transportkar wilt aanpikken.

Onze testmachine had een 380 pk Cummins-zescilinder van 8,9 liter. Die motor is ondertussen vervangen door een Fase V-motor met ruim 400 pk, geeft Rostselmash aan. De Fase IV-motor met SCR-katalysator en dieselpartikelfilter van de testmachine verbruikte tijdens de werktuigtest tussen 20 en 25 liter per hectare. Dan is het prettig dat de dieseltank 1.050 liter groot is.

Om binnen de 3,5 meter transportbreedte te blijven, is 680/85 R32 de maximale bandenmaat voor de 20,7 ton zware maaidorser met het 1,74 ton wegende PowerStream 700-maaibord. Onder natte omstandigheden zie je daardoor soms sporen. De draaicirkel is 20 meter en dat is fors.

De hydrostatische aandrijving laat zich goed doseren en trekt ook goed door. Met drie versnellingen houdt de keuze niet over. In de tweede versnelling kun je op het veld maximaal 11,2 km/u rijden. Op de weg is dat 20 km/u, tenzij je de veiligheidsschakelaar omzet. Dan houdt het bij 30 km/u pas op.

Ruime cabine, kleine terminal

In de ruime cabine dors je op je gemak. Er is veel plaats en er zijn voldoende opbergvakken. De geluidsisolatie is met 76 dB(A) geluidssterkte in orde. De airconditioning is krachtig, maar is met slechts drie standen niet heel praktisch in het gebruik. Kleinigheden zijn de niet naar de middenstand terugkerende richtingaanwijzer en de loskomende deurrubbers.

Met de joystick redden we ons uitstekend. Wel wensen we verlichte knoppen en toetsen, en geen piepgeluid bij elke aanraking of knopdruk. Bij het inschakelen van de lospijp ontbreekt een piepgeluid juist.

De terminal is met z’n 10 inch relatief klein, maar heeft wel aanraakbediening. De menuopbouw kan beter, gebruiksvriendelijker en sneller. Sommige functies moeten met één druk te bedienen zijn, en dat is nu niet het geval. De knoppen in de armleuning bevielen ons juist goed. Je kunt er verschillende instellingen van het dorsaggregaat ineens mee doen.

Tekst gaat verder onder de foto

In de ruime cabine met een geluidsniveau van 76 dB(A) vind je voldoende opbergvakken, en deze joystick waarmee je prima kunt werken. We misten alleen verlichting van de knoppen.

In de ruime cabine met een geluidsniveau van 76 dB(A) vind je voldoende opbergvakken, en deze joystick waarmee je prima kunt werken. We misten alleen verlichting van de knoppen. – Foto: Stefan Tovornik

Onderhoudsbehoefte

Vanaf de bovenzijde kun je goed bij het luchtfilter van de motor. Het cabinefilter is minder goed bereikbaar. Elke 50 uur hoef je slechts acht smeernippels door te smeren. Dat valt erg mee, en daardoor is een smeerautomaat eigenlijk overbodig.

In het begin gaven we al aan dat de prijs erg wisselt vanwege koersschommelingen. Maar € 210.000 voor de Rostselmash RSM 161 met 7 meter breed PowerStream 700-maaibord en maaibordtrailer valt natuurlijk enorm mee. Dit betekent dat je al snel drie RSM 161-maaidorsers kunt aanschaffen voor de prijs van een model met vergelijkbare prestaties van een gevestigde Belgische of Duitse fabrikant. Daar staat tegenover dat er in Nederland geen dealers zijn, en dat de restwaarde hier onbekend is.

Een voordeel is zonder meer dat de fabrikant universele lagers en V-snaren en dergelijke monteert die je op elke spreekwoordelijke hoek van de straat kunt krijgen.

Benieuwd naar het testoordeel? Lees het digitale TREKKER-magazine juli/augustus 2022 (nr. 406)

Auteurs: Hubert Wilmer, René Koerhuis

De maaidorser beschikt standaard onder meer over een compressor met spiraalslang en luchtpistool. Links boven de gereedschapskist is nog een deel van de aandrijving van de vijf trommels te zien.

Het 7,1 vierkante meter grote zeefoppervlak kun je helaas alleen aanpassen in stilstand. In heuvelachtige omstandigheden valt op dat de sensoren die de korrelverliezen meten soms niet alle verloren korrels zien.

Op deze doorsnede is de opbouw van het dorsaggregaat goed te zien. Er zijn in totaal vijf trommels, en daarmee is de gewasstroom indrukwekkend gelijkmatig. Capaciteit en korrelverliezen zijn dik in orde. De strokwaliteit is goed en de graantank is verrassend veel groter dan verwacht. - Foto: Rostselmash

Helaas past de lengte van de lospijp minder goed bij het maaibord. Je kunt er 5,6 meter ver mee lossen tot hoogtes van 4,6 meter. Hierdoor rijd je met de rechter trekkerwielen iets over het voorgaande zwad.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

New Holland wint gouden medaille met nieuwe giga-maaidorser

Machinefabrikant New Holland presenteert op de Agritechnica in Hannover een nieuwe giga-maaidorser. De fabrikant wint daarmee een gouden medaille als innovatieprijs....
Afbeelding artikel

Elegante elektronische assistentie van de Juwel 8i

Lemken levert de Juwel 8-wentelploeg inmiddels ook in een Isobus-uitvoering. In eerste instantie ben je je er niet bewust van hoeveel...
Afbeelding artikel

Klassieker | Franse maaidorser International 933 met Nederlandse cabine

Bertus Verbeek en zoon Arnoud kochten vorig jaar een International 933 (uit 1980) in Duitsland, nog van de eerste eigenaar.
Beheer
WP Admin