fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Hydroos ontwikkelt unit voor hydraulische wielaandrijving

Hydrauliekspecialist Hydroos heeft een frontunit ontwikkeld om de wielen van een getrokken werktuig hydraulisch mee aan te drijven. - Foto's: Hydroos

​Hydrauliekspecialist Hydroos uit Terneuzen (Zld.) heeft een nieuwe hydraulische aandrijfunit ontwikkeld. De unit wordt aangedreven door de frontaftakas. De opgewekte oliestroom wordt gebruikt voor wielaandrijving van getrokken werktuigen.

Hydroos is gespecialiseerd in hydrauliektechniek. Met de nieuw ontwikkelde aandrijfunit kun je een werktuig voorzien van olie voor de as- of wielaandrijving. De aandrijfunit hangt in de fronthef en de hydrauliekpomp wordt aangedreven door de frontaftakas.

Het systeem past op alle soorten hydraulische wielmotoren of asaandrijvingen en levert tot 400 bar oliedruk. Dat betekent dat er 80 tot 100 pk aan aandrijfvermogen voor een werktuig ontstaat.

Automatische aansturing

Opmerkelijk is dat de aandrijfunit via Isobus communiceert met de trekker. De chauffeur hoeft geen rijsnelheid of rijrichting aan te sturen; dat gaat automatisch. Na het eenmalig inmeten van de wieldiameter van het werktuig bepaalt de computerbesturing automatisch de rijrichting en rijsnelheid. De chauffeur selecteert welk werktuig er achter de trekker hangt (vanwege de wieldiameter). Hij hoeft alleen een percentage aan te geven hoeveel duwkracht de wielmotoren moeten bieden.

Tekst gaat verder onder de foto

De hydrauliekleidingen lopen onderlangs de trekker. Hydroos heeft het systeem universeel gemaakt. De frontunit kan alle soorten hydraulische wielmotoren aandrijven. Het systeem werkt in combinatie met verschillende trekkers en werktuigen.

De hydrauliekleidingen lopen onderlangs de trekker. Hydroos heeft het systeem universeel gemaakt. De frontunit kan alle soorten hydraulische wielmotoren aandrijven. Het systeem werkt in combinatie met verschillende trekkers en werktuigen.

Universele aandrijfunit

Hydrauliekspecialist Hydroos heeft een eerste aandrijfunit gebouwd voor een klant en ziet een brede markt voor het product. “Denk aan opraapwagens die ook tijdens de maisoogst worden ingezet”, vertelt mede-eigenaar Bart van Damme. “Bij een opraapwagen is de aftakas in gebruik. Je zou zo’n wagen toch kunnen inzetten tussen aangedreven silagewagens en de wielaandrijving gebruiken bij het lossen. Ook denken we aan landbouwkippers die gebruikt worden om suikerbieten van het land te rijden.”

Tekst gaat verder onder de foto

De aandrijfunit weegt ongeveer 650 kilo en de hydrauliekpomp wordt aangedreven door de frontaftakas. De aansturing (rijsnelheid en rijrichting) verloopt automatisch via Isobus.

De aandrijfunit weegt ongeveer 650 kilo en de hydrauliekpomp wordt aangedreven door de frontaftakas. De aansturing (rijsnelheid en rijrichting) verloopt automatisch via Isobus.

Duwkracht en snelheid

De aandrijfunit weegt ongeveer 650 kilo. Dat is inclusief de 115 liter olie die in het gesloten systeem zit. De hydrauliekpomp is afgewerkt met plaatmateriaal en voorzien van een gereedschapskist en rijverlichting. De vraagprijs voor zo’n unit hangt af van de configuratie wat betreft gewenste duwkracht en rijsnelheid. Dat is de reden waarom Hydroos geen prijsindicatie wil geven.

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

New Holland viert 60 jaar Basildon met T7.300 Special Edition

Ter gelegenheid van het 60-jarige bestaan van zijn trekkerfabriek in het Britse Basildon ontwierp New Holland een T7.300 Special Edition.
Afbeelding artikel

Aeres start met studie Agrotechniek & Engineering

Vanwege groeiende vraag naar afgestudeerden met kennis van landbouw en techniek introduceert Aeres de studie Agrotechniek & Engineering.
Afbeelding artikel

Blog | ‘Verdwijnt de cabine op de robottrekker?’

Heeft de cabineloze robottrekker wel of geen toekomst? TREKKER-redacteuren René Koerhuis en Bob Karsten geven hun kijk op de zaak.
Beheer
WP Admin