Terug naar nieuwsoverzicht

E-robotiller maakt zijn debuut voor publiek

De e-robotiller wordt aan het publiek getoond in Goudswaard (Z.-H.). Deze veldrobot is ontworpen voor grondbewerking en wordt aangedreven door een brandstofcel die op waterstof werkt. - Foto's: Roel Dijkstra

De e-robotiller van Stichting H-WodKa is donderdag 19 mei voor het eerst aan het publiek gepresenteerd in Goudswaard (Z.-H.). De e-robotiller is een veldrobot ontworpen voor grondbewerking. De machine wordt aangedreven door een brandstofcel die op waterstof werkt.

De e-robotiller is ontstaan vanuit een zoektocht naar landbouwwerktuigen en methoden die de bodem zoveel mogelijk ontzien, zodat de productieomstandigheden optimaal blijven. Dat betekent zo weinig mogelijk druk die zo gelijkmatig mogelijk wordt verdeeld.

Geruisloze e-robotiller

De e-robotiller is bedoeld voor zaaibedbereiding en bestaat uit een rol voor en een rol achter, met in het midden een verkruimelaar. De robot rijdt volledig autonoom en wordt elektrisch aangedreven door stroom uit een brandstofcel. De brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit. De machine is zowel geruisloos als emissieloos. De brandstofcel is een afneembaar powerpack, waardoor deze ook is te monteren op andere werktuigen.

De demonstratie in Goudswaard (Z.-H.) werd donderdag abrupt onderbroken door een heftige regenbui. Daardoor veranderde de toplaag in modder.

De e-robotiller is voorzien van 6 stuks 50 liter flessen. Daar kan het voertuig ongeveer 3 uur op rijden, met een gemiddeld geleverd vermogen van 40 à 45 kW. De brandstofcel kan 90kW maximaal leveren. Bij constant rijden op maximaal vermogen is dus brandstof aan boord voor 1,5 uur werken.

Tekst gaat verder onder de video

Waterstof tanken

Bij 200 bar bevat een 50 literfles 1 kilo waterstof. Dat heeft een energie-inhoud van 8 liter dieselolie. Het rendement van de omzetting van waterstof naar elektrische stroom is 65%. Een dieselmotor levert effectief maar 30% van het potentiële vermogen aan energie aan de krukas. Het omzetten van stroom naar waterstof kost echter veel energie, waardoor het totale rendement stroom-waterstof-stroom-elektromotor rond 30% is.

Waterstof tanken gaat heel snel vergeleken met het tanken van LPG of het oppompen van een band. Tijdens een werkdag moet een voorraad waterstof bij het perceel aanwezig zijn om af en toe te tanken.

Auteur: Martin Smits

Wil jij de nieuwste veldrobots in actie zien? Kom 31 mei naar de Future Farming & Food Experience

De e-robotiller is voorzien van 6 stuks 50 literflessen. Daarmee kan het voertuig circa 3 uur op rijden.

Het rendement van de omzetting van waterstof naar elektrische stroom is 65%.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Lemken neemt aandeel in softwarebedrijf Track32

Lemken en Track32 werkten al eerder samen bij de ontwikkeling van software voor de cameragestuurde IC Weeder AI-schoffels.
Afbeelding artikel

Gaëtan Severac (Gofar): ‘Boeren tonen gerichte interesse in veldrobots’

Gaëtan Severac, voorzitter van Global Organisation For Agricultural Robotics (Gofar), merkt op dat boeren voor het eerst gericht naar veldrobots vragen.
Afbeelding artikel

Wijnbouwer is met Vitibot Bakus L-robot baas over eigen werktijd

De Franse wijnbouwer Yannick Robiglio werkt nu een jaar met de Vitibot Bakus L-robot. Wat zijn zijn ervaringen met de veldrobot?
Beheer
WP Admin