fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Amerikaanse start-up komt met twee autonome elektrische trekkers

Amos Power heeft twee modellen ontwikkeld: A3 en A4. Het A3-model kan autonoom dekgewassen inzaaien, maaien, spuiten en wijngaarden bewerken. - Foto: Amos

Start-up Amos Power ontwerpt trekkers met een volledig elektrische aandrijflijn. De autonome technologie maakt bediening op locatie overbodig.

Amos Power werkt samen met One3 Design en Redshield Electronics. De partners hebben de twee nieuwste uitvoeringen van hun volledig elektrische autonome aandrijfeenheid onder de naam Amos bekendgemaakt. “Amos biedt niet alleen elektrisch vermogen maar ook volledige autonomie. Een combinatie die momenteel niet beschikbaar is op de markt”, zegt Clay Martin, directeur bedrijfsontwikkeling van One3 Design.

Volgens oprichter en CEO Tom Boe kan de Amos dankzij zijn modulaire ontwerp worden aangepast aan elk veld en aan de behoeften van elk bedrijf.”

Twee modellen

Het Amos Power-team heeft twee modellen ontwikkeld: A3 en A4. Het A3-model kan autonoom dekgewassen inzaaien, maaien, spuiten en wijngaarden bewerken. Het A4-model is groter, met rupsbanden. De spoorbreedte van de A4 is instelbaar van 54 tot 120 inch. Daarmee heeft de A4 een grotere spoorbreedte dan de A3, die een spoorbreedte van 42 inch heeft. Dit detail maakt het A4-model ideaal voor toepassingen in rijgewassen.

De voertuigen leveren 75-85 pk en kunnen obstakels detecteren. Ze zijn volledig autonoom, inclusief automatisch laden van de aanhangwagen, in kaart brengen van het veld en inschakelen van het werktuig. - Foto: Amos Power

De voertuigen leveren 75-85 pk en kunnen obstakels detecteren. Ze zijn volledig autonoom, inclusief automatisch laden van de aanhangwagen, in kaart brengen van het veld en inschakelen van het werktuig. – Foto: Amos Power

Looptijden van 4 tot 8 uur

Beide trekkers hebben een looptijd van 4 tot 8 uur, met een laadtijd van twee uur of minder. De voertuigen hebben een vermogen van 75-85 pk en kunnen obstakels detecteren. Ze zijn volledig autonoom, inclusief automatisch laden van de aanhangwagen, in kaart brengen van het veld en inschakelen van het werktuig. Dankzij geavanceerde algoritmen voor kunstmatige intelligentie en geavanceerde stereocamera’s kan Amos reageren op wat er rondom het voertuig gebeurt.

De huidige accucapaciteit is 44 KWh. Tom Boe: “We werken samen met onze acculeverancier om te blijven evalueren of we de capaciteit met de nieuwste technologie kunnen verhogen. De batterij van het voertuig is gemakkelijk te verwijderen in minder dan 30 seconden. Dit biedt mogelijkheden voor toekomstige upgrades van batterijen voor bestaande eigenaren.”

Amos is nog niet commercieel verkrijgbaar. Boe: “We zitten nog in de ontwikkelingsfase van Amos. Ons team begint binnenkort met het testen van prototypes. Doel is om eind 2022 te beginnen met de bouw. In eerste instantie zijn we van plan de trekkers te distribueren binnen de Verenigde Staten en een primaire focus te leggen op de Californische markt. Op lange termijn plannen we distributie in Europa, Australië en Nieuw-Zeeland. De verwachting voor volledige distributie is voorjaar 2025.”

Verwachte verkoopprijs €170.000

De verwachte verkoopprijs ligt rond €170.000. “We hebben de prijzen voor opties nog niet volledig uitgewerkt. We zijn nog bezig te bepalen welke configuraties we gaan aanbieden”, zegt Boe.

De meeste merken werktuigen zullen naadloos samenwerken met Amos. Momenteel wordt een 300 mm brede rups gebruikt. - Foto: Amos Power

De meeste merken werktuigen zullen naadloos samenwerken met Amos. Momenteel wordt een 300 mm brede rups gebruikt. – Foto: Amos Power

CAT II-hefinrichting

Het gewicht van Amos is 3.000 kilo. De autonome trekker is 1.85 meter breed, 2 meter hoog en 2.25 meter lang. Er wordt een 300 mm brede rupsband gebruikt. Het Amos A4-model heeft een CAT II-hefinrichting. De hefcapaciteit is 1.000 kilo. “We leveren een 540 aftakas met ongeveer 35 pk. De motor om de aftakas aan te drijven is onafhankelijk van de aandrijfmotoren”, zegt Boe.

Volgens oprichter en CEO Boe zijn de meeste werktuigmerken compatibel met Amos. “Ons team evalueert de werkelijke pk’s die voor veel werktuigen nodig zijn. Veel fabrikanten hebben pk’s gespecificeerd op basis van de grootte van het voertuig in plaats van het werkelijke koppel dat nodig is om hun werktuigen te bedienen.”

Auteur: Hugo Claver

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Blog | ‘Robottrekker met of zonder cabine?’

De robottrekker wordt straks ingezet op grote percelen of bij repeterend werk. Dan heeft zo’n trekker geen cabine meer nodig. Of...
Afbeelding artikel

Werken met Chinese elektrische EP-heftruck tussen de koeien

Dat veehouder Peter Oosterhof niet koos voor een wiellader maar voor een Chinese EP-heftruck komt door een optelsom van factoren.
Afbeelding artikel

Elektrische verreiker is haalbaar, maar ook betaalbaar?

Is er wel markt in de landbouw voor elektrische verreikers die dubbel zo duur zijn als een diesel? Fabrikanten hebben voorlopig...
Beheer
WP Admin