fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Meer details over nieuwe Nexat-werktuigdrager

Het idee achter het brede frame, is dat 95% van het perceel onbereden blijft. Foto's en video's: Nexat.

Duitse machineontwikkelaar Nexat heeft een bijzondere werktuigdrager ontwikkelt die alle bewerkingen in het land uitvoert – al rijdend over vaste rijpaden. Dit is wat we nu weten.

Het Duitse Nexat heeft een brede alles-in-één werktuigdrager ontwikkelt, die met behulp van verschillende modulaire werktuigen zowel de grondbewerking doet, als het zaaien, de gewasbescherming en ook de oogst. Volgens de bouwers kan één persoon in tien minuten tijd een werktuig wisselen. De Nexat heeft een vaste spoorbreedte, en rijdt jaarrond over dezelfde sporen. Nexat wordt door de organisatie van de Duitse Agritechnica-beurs bekroond met een gouden innovatieprijs.

Lees verder onder de video

Als een zelfrijder

Elk modulair werktuig – van schijveneg tot zaaimachine – is in zekere zin geïntegreerd in de machine. De werktuigen worden opgetild ín de werktuigdrager, zodat er volgens de makers sprake is van een zelfrijdende machine. Het idee, volgens de bouwers, is dat de Nexat-machine met meer precisie de werktuigen gebruikt, met minder wielslip, en met als bijgevolg een lager dieselverbruik.

Lees verder onder de foto’s

De werktuigdrager, hier zonder werktuig, rijdt in de lengterichting over de weg.

De werktuigdrager, hier zonder werktuig, rijdt in de lengterichting over de weg.

De Nexat zou elke bewerking kunnen uitvoeren, ook dorsen. Hierbij ligt er een dorstrommel in de dwarsrichting.

De Nexat zou elke bewerking kunnen uitvoeren, ook dorsen. Hierbij ligt er een dorstrommel in de dwarsrichting.

Tweemaal 550 pk

Momenteel werkt de Nexat op een elektrisch aandrijfsysteem dat op zijn beurt wordt aangedreven door twee onafhankelijke dieselmotoren met elk 550 pk. Er wordt gewerkt om het proces volledig te automatiseren, en ook wordt er gewerkt aan een aandrijving met waterstofbrandstofcellen in plaats van dieselmotoren.
De basis van de Nexat bestaat uit een langgerekt frame (6 tot 24 meter), die in de dwarsrichting op het veld werkt en in de lengterichting over de weg rijdt. Het idee van dit concept bestaat overigens al lang, al rond 1850 is er mee geëxperimenteerd. Nexat grijpt dit concept aan om te werken met vaste rijpaden (controlled traffic farming, CTF). Het idee is om op 95% van het perceel te telen in onbereden grond, met de verwachting op hogere gewasopbrengsten en betere bodemgezondheid.

Lees verder onder de video

Niet meer groter en zwaarder

Het doel van Nexat zou zijn om technieken zoals de werktuigdrager te combineren met koolstofvastlegging in de bodem, en zo ‘klimaatneutraal’ boeren te ondersteunen. ““Nieuwe kunstmestproducten en nog zwaardere landbouwmachines zijn niet het antwoord op de behoeften van de volgende generatie. Het lijkt erop dat we al lang hebben vastgesteld dat ze niet de oplossing zijn”, schrijft Nexat op hun website. “Verandering in de landbouw zal alleen slagen als we bereid zijn om ook landbouwtechnologie te heroverwegen. De technische ontwikkeling van de laatste 100 jaar is ongetwijfeld enorm geweest, maar het resultaat is altijd gericht geweest op de behoeften van de mens, en niet op de natuur. We hebben iets totaal nieuws nodig. We hebben niet meer gespecialiseerde machines nodig, maar een systemische oplossing als basis voor duurzaam, bodem besparend en consistent data gedreven landbeheer.”

Er is contact opgenomen met Nexat voor informatie over beschikbaarheid en een aanschafprijs, maar op het moment van schrijven is er nog geen reactie.

Momenteel werkt de Nexat op een elektrisch aandrijfsysteem dat op zijn beurt wordt aangedreven door twee onafhankelijke dieselmotoren met elk 550 pk. Er wordt gewerkt aan waterstofbrandstofcellen.

Momenteel werkt de Nexat op een elektrisch aandrijfsysteem dat op zijn beurt wordt aangedreven door twee onafhankelijke dieselmotoren met elk 550 pk. Er wordt gewerkt aan waterstofbrandstofcellen.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Oostenrijkse Syn Trac vraagt faillissement aan

Trekkerfabrikant Syn Trac vraagt faillissement aan. De fabrikant wil de activiteiten voortzetten en werkt aan een herstructurering van het bedrijf.
Afbeelding artikel

Nexat-werktuigendrager overbrugt bodemverdichting

De Nexat berijdt slechts 5% van het areaal en laat 95% onbereden. TREKKER sprak de fabrikanten.
Afbeelding artikel

Hollandse H2Trac rijpadentrekker rijdt

In Arnhem wordt gewerkt aan een nieuwe, Nederlandse trekker: de EOX175. De systeemtrekker van het jonge bedrijf H2Trac is in veel...
Beheer
WP Admin