Krone GX 520 silagewagen is veelzijdige nieuwkomer
Krone komt met de GX 520 en 440. Beide zijn een soort alles-in-één transportwagens voor zowel akkerbouwers als loonwerkers. De GX heeft een losband op de bodem en een meebewegende voorwand. TREKKER bekeek de Krone GX 520-losbandwagen in de praktijk.
Krone richt zich met de TX-silagewagen voornamelijk op het transport van gras en mais. De GX is geschikt voor zowel akkerbouw- als loonbedrijven die de wagen universeel willen inzetten. Ze kunnen de wagen behalve voor het transport van granen, aardappels, bieten, uien en dergelijke ook inzetten tijdens de gras- en maisoogst. Stalmest, compost en houtsnippers behoren eveneens tot de mogelijkheden. Bij het ontwerp van de machine hield Krone rekening met de wensen van beide soorten bedrijven. Optioneel kun je de GX onder andere laten uitrusten met twee verdeelwalsen en hydraulisch inschuifbare zijwanden. Die verlagen de laad- en valhoogte met 70 centimeter. De GX 440 heeft een bakinhoud van 44 kuub en is verkrijgbaar als twee- en drie-asser. De GX 520 is er uitsluitend als drie-asser. Standaard beschikt de GX over een zelfdragend chassis en een hydraulische (geveerde) knikdissel om in de maisoogst makkelijker een perceel los te hakselen.
Lees verder onder de foto
Ketting, losband en voorwand
De voorwand van de wagen is aan de losband bevestigd. Deze losband is van pvc, waarin twee stroken polyesterweefsel zijn geweven. De zijwanden zijn gemaakt van met glasvezel versterkte kunststof panelen (GFK). De breeklast van de band ligt volgens Krone rond de 50 ton. Hij loopt vanaf de voorwand door tot ruim onder de achterklep. Onder de laadbak zitten twee kettingen die elk 25 ton aan treklast hebben. De kettingen zitten vervolgens weer aan de voorwand gemonteerd. Voor aan de wagen zitten twee hydromotoren, Die drijven twee nestwielen van de ketting aan. Op deze manier wordt de ketting-losband-voorwand in beweging gebracht. Tevens zorgen de wand en ketting ervoor dat de band altijd gecentreerd in de laadbak schuift. Achter in de wagen zit een rol waar de band overheen loopt. Net voor de rol zorgen twee schrapers dat het vuil van de band wordt geschoven. Wanneer de kettingen weer onder de laadbak zitten, lost het vuil.
De voorwand is gedeeltelijk transparant en biedt goed zicht in de bak. In het donker verbeteren de led-strips in de rechterwand het zicht. Tijdens het lossen beweegt de voorwand altijd mee naar achteren. Dus leeg is ook leeg. Voor op de wand zitten twee drukveren als automatische spanners van de band met de bodemkettingen. Daarnaast zorgen twee lange trekveren ervoor dat de voorwand met de looprollen op de bodem van de bak wordt gedrukt.
Lees verder onder de foto
Doseerwalsen en achterklep
De loadsensingpomp drijft de machine hydraulisch aan. De achterklep van de Krone GX is tweedelig. Dit is voor het optionele doseeraggregaat (€ 9.600). Twee doseerwalsen worden aangedreven op 1.000 aftakastoeren, en zijn eenvoudig te koppelen en ontkoppelen door een ketting-snelspanner. Tijdens het lossen van silage worden de walsen aangedreven en opent het achterste gedeelte van de klep. Als je de vier klauwen (twee per kant) en snelspanner omzet, opent de gehele achterklep inclusief doseerwalsen. Op deze manier is binnen 15 minuten te wisselen van silagetransport naar bijvoorbeeld bieten. De optionele doseerwalsen kun je als ze niet in gebruik zijn met vier bouten aan de achterklep helemaal ontkoppelen en verwijderen. De wagen is eveneens vanaf de achterkant te beladen met pallets, strobalen of big bags. De band trekt de producten dan naar voren. Daarnaast kan de Krone GX over een vooraf ingestelde afstand lossen met Krone ExactUnload. De bestuurder voert eenvoudig de gewenste losafstand in. De machine regelt zelf de lossnelheid, en past deze aan op de rijsnelheid van de trekker. Is de vooraf ingevoerde lengte bereikt, dan is de wagen gelost en dus volledig leeg.
Bediening
De bediening van de wagen verloopt standaard via de Isobus-aansluiting van de trekker. Of optioneel via een apart Isobus-bedieningsscherm. Krone levert hiervoor de CCI 800- of CCI 1200-terminal. De terminal kan gekoppeld worden aan een joystick waaraan je verschillende functies kunt toewijzen. Naast de bediening vanuit de cabine is optioneel ook een afstandsbediening leverbaar voor een meerprijs van € 1.200. Met deze afstandsbediening zijn de achterklep, bandrichting en bandsnelheid te bedienen. Ideaal bij lossen in een stortbak, of bij het laden van de wagen vanaf de achterkant. Het enige nadeel is dat de knoppen van de afstandsbediening ingedrukt moeten blijven. Om veiligheidsredenen zit er geen automaatfunctie op.
Lees verder onder de foto
Onderstel
Standaard zijn de GX-modellen van Krone meelopend gestuurd. Hydraulische of elektro-hydraulische gedwongen besturing is als optie leverbaar. Bij gedwongen besturing stuurt bij een tandemonderstel de achterste as; bij een tridem-onderstel sturen de voorste en de achterste as. Bij elektro-hydraulisch gedwongen besturing wordt de stuurhoek bepaald aan de hand van de rijsnelheid. Het hydraulisch geveerde onderstel is uit te rusten met weegsensoren op de middelste as en op de hydraulische knikdissel (€ 3.700). De GX 440 met een bankinhoud van 44 kuub is verkrijgbaar als tandem en tridem. De tandem, met een eigen gewicht van 8.600 kilo, is te koop vanaf € 98.685. Voor het tridemonderstel met dezelfde bakinhoud betaal je grofweg € 20.000 meer. De grootst mogelijke bandenmaat onder zowel het tandem- als tridemonderstel is 800/45 R30,5, bij de drie-assige GX 440 is dit 800/45 R26,5.
Lees verder onder de foto
Ontwikkelingen
Momenteel is een ladingafdeksysteem leverbaar voor € 6.000, in de vorm van twee afdeknetten die zowel links als rechts opklappen. Dit voldoet prima om gras of mais af te dekken. Akkerbouwers met aardappelen en graan geven de voorkeur aan een waterdicht afdeksysteem. Dat is op dit moment nog niet leverbaar, maar ligt wel op de tekentafel bij Krone. In de praktijk blijkt ook dat er tijdens het lossen bij de stortbunker aardappels uit de bunker rollen. Een tijdelijke oplossing is een zeiltje aan de opklapbare bumper dat de aardappels tegenhoudt. Krone werkt nog aan een professionelere oplossing om het terugrollen te voorkomen.
Tekst: Robin Looman / Foto‘s: Peter Roek
Gerelateerde tags: Krone, Silagewagens, Transportwagens