fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Facelift en uitbreiding voor John Deere 6R-serie

De vernieuwde 6R-serie bestaat uit veertien modellen. Foto's: Alexander Ehhalt/John Deere

Trekkerfabrikant John Deere vernieuwt de 6R-serie. Met name het interieur is gewijzigd, alsook de modellenreeks, benaming en het uiterlijk.

 

John Deere presenteerde vandaag digitaal een vernieuwde 6R-serie. Meest opvallend is het vernieuwde uiterlijk: de fabrikant trekt namelijk een aantal uiterlijke kenmerken van de in Amerika gebouwde 7R- en 8R-serie naar de in Duitsland gebouwde 6R-serie. Zo is de 6R voortaan voorzien van groene spiegelkappen en andere stickers. Ook de typeaanduiding verandert: een 6195R heet nu 6R 195 (met een maximumvermogen van 215 pk).

Nieuwe joystick

Voortaan ontbreekt een traditioneel dashboard achter het stuur. In plaats daarvan hangt er een scherm in de A-stijl, net als in de Amerikaanse trekkerseries, waarop de basisgegevens worden getoond, zoals rijsnelheid en motortoerental. John Deere ontwikkelde ook een nieuwe joystick, die met name bedoeld is om een voorlader mee te bedienen. De fabrikant noemt deze een E-joystick. Opmerkelijk hieraan is dat de veiligheidsklep, die detecteert dat je hand aanwezig is, nu is verdwenen. In plaats daarvan is er een sensor die je hand detecteert. Er is een dynamisch weegsysteem aanwezig waarmee je al rijdend een lading kunt wegen, wat handig kan zijn bijvoorbeeld bij het laden van een voermengwagen. Verder is de trekker nu voorzien van een ‘terug-naar-positie’-functie, waarmee de voorlader een eerder opgeslagen positie met één drukknop aanneemt. En er is een functie waarmee je automatisch de bak of palletvork horizontaal zet. De E-joystick is voorzien van knoppen om mee van rijrichting te wisselen, en de knoppen erop zijn vrij toewijsbaar.

Lees verder onder de foto

Een traditioneel dashboard ontbreekt. In plaats daarvan hangt er een scherm in de A-stijl waarop de basisgegevens worden getoond, zoals rijsnelheid en motortoerental. Rechts in beeld, is de nieuwe E-joystick te zien.
Een traditioneel dashboard ontbreekt. In plaats daarvan hangt er een scherm in de A-stijl waarop de basisgegevens worden getoond, zoals rijsnelheid en motortoerental. Rechts in beeld, is de nieuwe E-joystick te zien.

Vaker een boost

John Deere heeft de motorsoftware aangepast. De motorboost -John Deere noemt dat Intelligent Power Management (IPM)- houdt namelijk voortaan ook rekening met afname van hydraulisch vermogen. Voorheen werd het motorvermogen alleen volledig vrijgegeven bij transportsnelheid of bij aftakaswerk, en nu houdt de software ook rekening met hydraulische vermogen afname van werktuigen en interne componenten zoals pompen en ventilatoren. Als er via één van die wegen voldoende vermogen wegvloeit, dan geven de trekkers hun maximale motorvermogen. Bij de viercilindertrekkers is er 20 pk meer, en bij de zescilinders 40 pk.

Lees verder onder de foto

Er is een dynamisch weegsysteem waarmee je al rijdend een lading kunt wegen. Verder is de voorlader nu voorzien van een ‘terug-naar-positie’-functie, waarmee de voorlader een eerder opgeslagen positie aanneemt.
Er is een dynamisch weegsysteem waarmee je al rijdend een lading kunt wegen. Verder is de voorlader nu voorzien van een ‘terug-naar-positie’-functie, waarmee de voorlader een eerder opgeslagen positie aanneemt.

Perceelherkenning

Verder is er een nieuwe functie beschikbaar, wat heet ‘1-click-go’-autosetup. Hierbij gaat het om perceelherkenning. Het betekent dat als er vooraf op de computer een taak is gemaakt voor de trekker (bijv. inzaaien van een perceel), er automatisch een melding op het beeldscherm verschijnt bij het oprijden van het perceel. De chauffeur hoeft dan alleen op ‘bevestigen’ te drukken, en dan worden er automatisch gps-lijnen geladen of een eventuele taakkaart. Deze functie is trouwens vanaf nu ook beschikbaar voor bestaande trekkers: hiervoor is een update nodig vanuit de dealer en dit kan op afstand. De fabrikant meldt dat er eind 2022 nieuwe Starfire-ontvangers aankomen die nauwkeuriger zouden zijn en het signaal beter zouden vasthouden, maar wil daar momenteel nog niet meer over zeggen.

Vier extra modellen

De nieuwe 6R-serie bestaat nu uit veertien modellen van 135 tot 301 pk (met boost), en wordt naar verwachting in de zomer van 2022 leverbaar. Er zijn vier modellen bij gekomen, namelijk twee viercilindertrekkers 6R 140 en 6R 150 (max. 166 pk en 177 pk met boost). De viercilinders zijn leverbaar met traploze Autopowr-transmissie en grotere banden (650/65 R38). John Deere vergrootte ook het hef- en hydraulisch vermogen van de viercilinders. Ook zijn er twee nieuwe zescilindermodellen bij gekomen: de 6R 165 en 6R 185 (max. 213 en 234 pk met boost).

De PowerQuad-transmissie is niet meer leverbaar. Allen zijn traploos leverbaar, de 6R 110 t/m de 6R 140 is leverbaar met CommandQuad, de 6R 145 tot en met de 6R 215 met DirectDrive (met uitzondering van de 6R 185), en de modellen 6R 110-140, 145, 175, 195 en 215 zijn ook leverbaar met AutoQuad.

Een overzicht van de nieuwe serie. Er zijn twee nieuwe viercilinder modellen (6R 140 en 6R 150) en twee nieuwe zescilindermodellen (6R 165 en 6R 185).
Een overzicht van de nieuwe serie. Er zijn twee nieuwe viercilinder modellen (6R 140 en 6R 150) en twee nieuwe zescilindermodellen (6R 165 en 6R 185).

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Proefrit met John Deere 9RX 830; de sterkste trekker ooit in serieproductie

Alles is groot aan de John Deere 9RX 830. Het is de sterkste trekker die de Amerikaanse fabrikant ooit heeft gebouwd....
Afbeelding artikel

John Deere geeft Amerikaanse 7R-serie een update

John Deere past de 7R-serie aan. Vanaf modeljaar 2025 zijn er grote voorwielen mogelijk, is-ie voorzien van Gen5-beeldschermen, dikkere stuurcilinders en...
Afbeelding artikel

Deanna Kovar (John Deere): ‘Je hebt meer nodig dan alleen een goede maaidorser om boeren te bedienen’

TREKKER spreekt met Deanna Kovar, CEO van John Deere, over de toekomst van de Amerikaanse machinefabrikant en de landbouwsector.