fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

New Holland T5.140 DCT getest: top bak, hef kan beter

New Holland kan in de T5-serie nu drie transmissies leveren. De Elektro Command-uitvoering (viertraps powershift) was er al even, en die is in z’n totaliteit (motor, cabine, wielbasis) wat kleiner gebouwd. In 2018 kwam er een traploze AutoCommand bij met grotere motor, cabine en wielbasis, en in 2019 volgde op datzelfde onderstel deze Dynamic Command (in kort: DCT) die we testten. Foto's: Bob Karsten.

Neem de bewezen FPT-motor, de super transmissie en de ruime cabine van de T6-serie, en bouw die op een compact onderstel van een T5-serie. Dat is, simpel gezegd, de T5 Dynamic Command. Die mix van componenten resulteert in een fijne allround-trekker. Na een uitgebreide test vonden we ook verbeterpunten. Die volledige test is nu online te lezen.

New Holland kwam in 2018 met een traploze T5-serie. Het jaar erna volgde een uitvoering met achttraps-powershifttransmissie. Daarmee is die transmissie die we eerder testten in een T6 (zie de test in uitgave nr. 355), nu beschikbaar in een compactere basis. De fabrikant positioneert de T5 heel terecht tússen de eenvoudigere T5 Elektro Command (met viertraps bak) en de grotere T6-serie. Qua wielbasis zit-ie er precies tussen. De trekker bestaat ook uit een mix van beide series. Zo stammen de 4,5 liter FPT-motor en de transmissie af van de T6, terwijl de achterbrug bekend is van de T5. Dat laatste is eigenlijk jammer, want de hefinrichting schiet – voor een 130 pk trekker – soms te kort. Weet trouwens dat zustermerken Case IH en Steyr dezelfde trekker wel aanbieden met traploze transmissie (respectievelijk Vestrum en Expert), maar niet met deze achttraps-powershiftbak.

De volledige trekkertest is hier te lezen.

Acht trappen

De Dynamic-Command-transmissie kennen we al van de T6-serie, en is nu dus ook leverbaar in de kleinere T5. Het bijzondere hieraan zijn de drie groepen (A, B en C) met elk acht powershifttrappen die razendsnel schakelen middels een dubbele koppeling. In totaal zijn er 24 versnellingen voor- en achteruit, en tien daarvan liggen binnen het werkbereik van 4 tot 12 km per uur. Schakelen tussen de powershifttrappen gaat vlot en soepel, het gerobotiseerd switchen van groep gaat wel gepaard met een trekkrachtonderbreking. Maar: tijdens veldwerk hoef je zelden van groep te wisselen. Zwaar werk, zoals ploegen, kan namelijk in A (2 tot 9 km/u), schijveneggen of maaien doe je in groep B (3,5 tot 15 km/u) en de C-groep is voor transportwerk (10 tot 43 km/u). Voor wie vaak erg langzaam werk doet; check even of de laagste versnelling je past.

Weet, dat we inmiddels ook een traploze Steyr Expert 4130 CVT hebben getest. Die trekker komt technisch overeen met de T5.140 Auto Command. Dat maakt het mogelijk om meetwaardes te vergelijken. Deze test wordt binnenkort gepubliceerd.

Hele test staat nu online

We hebben de New Holland T5.140 DCT uitgebreid getest. Die trekkertest bestaat voor een groot deel uit metingen. Zo meten we de trekker op een rollenbank in een geklimatiseerde ruimte volledig door op bijvoorbeeld motorkarakter, en diesel- en AdBlue-verbruik. Ook onderging deze trekker een Powermix-test. We meten daarin aftakas-, trek- en hydraulisch vermogen apart én gecombineerd, volgens een vast stramien. Hierdoor meten we een zeer reëel dieselverbruik. Ook meten we het geluidsniveau in de cabine, en bijvoorbeeld het hefvermogen en de hydrauliekopbrengst. Maar daarnaast is de trekker uitgebreid getest in de praktijk, en vroegen we gebruiken naar hún praktijkervaringen. Wil je al onze bevindingen lezen, weten welke kritiekpunten we vonden en alle meetresultaten zien? Check dan hier deze trekkertest.

Neem de bewezen FPT-motor, de super transmissie en de ruime cabine van de T6-serie, en bouw die op een compact onderstel van een T5-serie. Dat is, simpel gezegd, de T5 Dynamic Command.

Neem de bewezen FPT-motor, de super transmissie en de ruime cabine van de T6-serie, en bouw die op een compact onderstel van een T5-serie. Dat is, simpel gezegd, de T5 Dynamic Command.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Smalspoor T4F met techniek én comfort van grote New Holland

Met de T4F brengt New Holland eindelijk een traploze transmissie én multifunctionele bediening uit grote series naar het smalspoorsegment.
Afbeelding artikel

Dit zijn de nieuwe trekkers van Case IH, New Holland en Steyr

Zustermerken Case IH, New Holland en Steyr laten meerdere nieuwe trekkermodellen zien op de Agritechnica. Dit zijn ze.
Afbeelding artikel

Nieuwe New Holland T4F-smalspoor rijdt 50 km/u met cvt

New Holland komt met een smalspoortrekker met traploze transmissie. Het gaat om de T4F-serie. Ook bijzonder: de smalspoor rijdt 50 km/u.