Terug naar nieuwsoverzicht

Klassieker: IH 453 4WD

De familie Dijkhuizen bouwde dit exemplaar in 2017 uit originele onderdelen. Precies volgens de specificaties waarmee het prototype in 1974 is tentoongesteld.

Op de DLG-tentoonstelling in Frankfurt stelde IHC in 1974 de International 453 met vierwielaandrijving voor. Die is uiteindelijk nooit op de markt gebracht. Achteraf bleek hij de voorbode van de nieuwe 33-serie. Toch staat er in het Groningse Niebert een 453 met vierwielaandrijving, precies zoals de trekker uit 1974 in Frankfurt.

Lees verder onder het kader

International Harvester had behoefte aan een kleine trekker met vierwielaandrijving. De 45 pk sterke 453 was al vanaf 1971 bij International in het programma en was op zijn beurt de gemoderniseerde versie van de 423 uit 1966. Maar alleen leverbaar met tweewielaandrijving, terwijl er in die pk-klasse toch vraag kwam naar een trekker met aangedreven vooras. In 1974 stelde IHC een prototype van een 453-4WD voor. Misschien vooral om de belangstelling te peilen, maar achteraf gezien is het ook de voorbode geweest van de 433, 533 en 633, die de fabrikant een jaar later introduceerde. De 453 is met voorwielaandrijving nooit in productie genomen. Het in Frankfurt getoonde exemplaar had behalve die aangedreven vooras diverse essentiële wijzigingen. De trekker op de foto is de trekker van de familie Dijkhuizen, die dit exemplaar in 2017 uit originele onderdelen heeft opgebouwd. Precies volgens de specificaties waarmee het prototype in 1974 is tentoongesteld. Daar moesten ze wel voor in de archieven duiken, want het lot van het oorspronkelijke origineel is onbekend.

Lees verder onder de foto

Naam: Rijnder (31, links) en Berend (33) Dijkhuizen

Nieuwe transmissie

De 453 had de transmissie van de voorganger 423. Die leent zich niet voor het aftakken van de aandrijving voor de voorwielaandrijving. De latere 33-serie had die mogelijkheid wel. Achteraf gezien had de 453 met vierwielaandrijving die in 1974 werd tentoongesteld al de versnellingsbak van wat uiteindelijk de 33-serie zou worden. Dat is, anders dan bij de 453, een gesynschroniseerde versnellingsbak. Die was in de 33-serie niet meer leverbaar met Agriomatic, al is ook de 453 maar weinig met Agriomatic geleverd. De uitvoering met een aparte handkoppeling voor de aftakas is veel meer verkocht.

Met Agriomatic schakelde IH van de hoge naar de lage groep zonder de voetkoppeling te gebruiken. Door de hendel in neutraal te drukken bleef de aftakas draaien terwijl de trekker stilstond. Zo realiseerde de bouwer zonder toepassing van een dubbele koppeling op de voetkoppeling toch een doordraaiende aftakas. De versnellingspoken op het prototype van de 453-4WD waren nog dezelfde als op de 2wd-modellen, bij de 33-serie werden dat poken met een tweede knikje bovenin.

Lees verder onder de foto

Geen stuurbekrachtiging

Het prototype had geen stuurbekrachtiging en had een stuurstang vanaf de vooras naar de stuurkolom. De 33-serie trekkers met 4wd hadden aanvankelijk stuurbekrachtiging met een stuurstang in de lengte langs de trekker. Dat is later gewijzigd in een hydrostatische besturing met een cilinder, die parallel langs de vooras lag. De eerste 33-series hadden net als de 453 de accu onder de rechter treeplank. Die was daardoor moeilijk toegankelijk. Omdat cabines steeds populairder werden, is die positie al vrij snel verplaatst.

Lees verder onder de foto

De hef is de bekende ‘Exac Regelhydrauliek’ van de D-serie, met zijn herkenbare uitwendige positieregeling (blanke stift rechts). De schroefveer van de topstangregeling is een bladveer geworden.

Het plaatwerk van de 453 lijkt gelijk aan dat van de 33-serie, maar de motorkap is toch verschillend. De uitlaat staat bij de 33-serie verder naar voren, zodat bij de optionele cabine toch de voorruit open kan. Bij de 33-serie kun je de motorkap openklappen, bij de 453 zit die nog geschroefd en moet je hem volledig verwijderen voor toegang naar de kop van de motor. De steunen in de spatborden zijn bij de 33-serie massief, bij de 453 waren dat nog holle, gepuntlaste profielen. Het prototype van 1974 had al die nieuwe spatborden.

Lees verder onder de foto

Net als bij de eerste drie jaar van de 33-serie zit de accu onder de linker treeplank. Dat betekent sleutelen om erbij te kunnen. Zeker met een cabine is dat heel onhandig.

De kapjes van de verlichting zijn bij de 33-serie van kunststof, in plaats van metaal. De hefinrichting is bij de 33-serie gelijk aan die bij de 453, hoewel de spiraalveer van de topstangregeling plaatsmaakte voor een bladveer. En tot slot: wellicht vanwege de optie voor voorwielaandrijving heeft de 33-serie een gewichtendrager. Bij de 453 was alleen een massief frontgewicht leverbaar. Het prototype uit 1974 was ook al van de gewichtendrager én de frontgewichten voorzien.

Lees verder onder de foto

Net als bij de eerste drie jaar van de 33-serie zit de accu onder de linker treeplank. Dat betekent sleutelen om erbij te kunnen. Zeker met een cabine is dat heel onhandig.

Op de 453 nooit leverbaar geweest, maar ook een voorbode van het prototype voor de 33-serie: de gietijzeren gewichtendrager met frontgewichten.

Tekst: Martin Smits/Foto’s: Hans Prinsen

Gerelateerde tags: ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Klassieker | Itse Bos met zijn John Deere 1120

Itse Bos mag graag wat klussen met de John Deere 1120 die hij samen met zoon Robin opknapte.
Afbeelding artikel

Zeldzame combi Fendt 104S met mestverspreider

Hans ten Napel is de trotse eigenaar van een klassieker, een Fendt 104S. Daar zijn er wel meer van, maar die...
Afbeelding artikel

John Deere uit 1960 geveild voor $350.000

Voor het prototype van de John Deere 8020-kniktrekker (serienummer #1000) is omgerekend € 317.000 geboden tijdens de Mecum Gone Farmin’ Spring...
Beheer
WP Admin