Terug naar nieuwsoverzicht

Geen plek meer voor landbouwvrachtwagen in Nederland

Archiefbeeld door Michel Velderman

Het is gedaan met het terug keuren en registreren van nieuwe MMBS voertuigen in Nederland. Sinds 1 januari van dit jaar is het namelijk niet meer mogelijk een vrachtwagen of bijvoorbeeld een bestelauto VW Caddy om te zetten naar MMBS (motorrijtuig met beperkte snelheid).

Voordat de nieuwe wet voor registratie en kentekenplicht voor landbouwvoertuigen in werking trad, was het mogelijk een vrachtwagen om te zetten naar landbouwvrachtwagen. Deze kreeg vaak andere, bredere banden en werd begrenst (45 km per uur). “Met deze aangepaste vrachtwagen kon je naar de RDW, toonde aan dat het geen gewone vrachtwagen meer was en deze werd dan omgezet naar trekker of MMBS. Dan kreeg je keurig een goedkeuringsbewijs voor voertuigcategorie T of Z”, zegt Hero Dijkema van Cumela.

Hetzelfde geldt voor het terug keuren van auto’s. Bestelauto’s zoals VW Caddy’s zijn vaak omgebouwd en begrenst voor gebruik in de landbouw. Eenmaal omgezet naar MMBS, een begrensde auto die zonder kenteken, weliswaar met afgeknotte driehoek de weg op mocht. Voor in de landbouw en grondverzet ideale voertuigen, die teruggekeurde MMBS, maar er werd ook misbruik van gemaakt. Een dergelijke auto was belastingvrij, had geen apk-plicht en geen kentekenplaat. Daar is met de nieuwe wetgeving een einde aan gemaakt. Een auto of vrachtwagen kan niet meer omgezet worden naar MMBS. Er kan namelijk niet meer gewisseld worden van voertuigcategorie. Een vrachtwagen blijft een vrachtwagen, ook al begrens je die op 45 km per uur. En die vrachtwagen mag niet breder zijn dan 255 centimeter dus de bredere banden die de landbouwvrachtwagen gebruikt kunnen er niet op. Dan wordt hij te breed.

Registratie

Voor nieuwe landbouwmachines met bouwjaar 2021, die geen trekker zijn, is er sinds dit jaar nu wel de voertuigcategorie Mobiele Machine. Hieronder vallen bijvoorbeeld hakselaars, mobiele kranen en zelfrijdende rooimachines. Deze voertuigen zijn gebouwd en gekeurd als zelfrijdend werktuig en zijn daarom ook alleen in deze voertuig categorie te registeren.

In Nederland rijden naar schatting zo’n 80 tot 100 landbouwvrachtwagens. Zo lang die rijden, kunnen ze gebruikt worden. Wat afgeschreven wordt, kan alleen niet meer vervangen worden. Ook wel: uitsterfbeleid. Hero Dijkema: “Heb je een bestaande landbouwvrachtwagen, dan kan je die nu nog wel registreren en kentekenen. Doe dit wel vóór 1 januari 2022. Maar bestaande voertuigen omkeuren tot de MMBS categorie is vanaf 1 januari 2021 verleden tijden. Mijn advies daarom: wees zuinig op je bestaande landbouwvrachtwagen en Caddy met afgeknotte driehoek”.

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Apk gericht op de transporttrekkers

De aankomende apk-plicht is er voor trekkers die harder kunnen rijden dan 40 km/u. Echter, je mag wettelijk nergens in Nederland...
Afbeelding artikel

Grasland woelen is noodoplossing bij bodemverdichting

Bodemverdichting is op te heffen door woelen. Toch geldt: voorkomen is beter dan genezen. Grasland woelen mag geen routinewerk zijn.
Afbeelding artikel

Stand van zaken uitgifte landbouwkentekenbewijzen

De RDW meldt volop bezig te zijn met het verwerken van de vele registratie aanvragen die gedaan zijn aan het einde...
Beheer
WP Admin