fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

VF-banden vulkaniseren

In het hijsframe hangt een Nokian-bosbouwband. Deze band moet na de reparatie weer op 4 bar aan het werk. Net als bij een VF-band zitten er zowel aan de binnenkant als de buitenkant verwarmingsmatten en luchtzakken. De zandzakjes in de band dienen voor opvulling. Door de matten zo vast te klemmen, is het mogelijk om aan beide kanten van de band de luchtzakken op te pompen tot 2,5 bar. Zo kan tweezijdig geperst worden met 5 bar persdruk.

Schade rijden is nooit leuk, zeker niet bij banden. Een gat bij VF-banden kan helemaal snel in de papieren lopen. Zie maar eens een vervanger te vinden die precies dezelfde hoogte heeft als de andere kant. Gelukkig is er ook een andere oplossing, namelijk: vulkaniseren.

Rijden op te lage spanning, fouten bij montage of gewoon vette pech. Bij Lagerweij Bandenservice in Cothen (U.) komen ze het vaak tegen. Het bedrijf specialiseerde zich in schadeherstel van banden. Naast de regionale bandenverkoop, repareren de specialisten banden uit het hele land. Afhankelijk van de drukte en of de klant van tevoren een afspraak heeft gemaakt, kan hij vaak binnen 24 uur een (VF-)band repareren.

Specialistische klus

Het proces begint bij het uitfrezen van de inrijding totdat er een komvormig gat is ontstaan. Van binnenuit wordt dan een reparatiepleister en bind­rubber geplaatst en het gat wordt opgevuld met warm ongevulkaniseerd rubber, gemengd met zwavel. Vervolgens start het vulkanisatieproces. Verwarmingsmatten verhitten de componenten en een pers drukt het materiaal onder hoge druk samen, zodat alles in elkaar smelt. De matten verhitten plaatsgewijs, zodat de band niet volledig wordt blootgesteld aan de benodigde hoge temperatuur. Na het vulkanisatieproces frees je de band glad en zie je er niets meer van. Deze reparatietechniek hebben enkele bedrijven in huis. Vaak maken ze gebruik van een oven waar de band in gaat, of van een zandbak die als tegendruk dient voor de pers die aan de binnenkant van de band met 2,5 tot 3,5 bar op het rubber drukt.

Lees verder onder de foto

Het flexibele karakter van een VF-band vraagt om een flexibele pleister. Bij VF-banden gebruikt Lagerweij de flexibelere RAD 581 aramid-pleister van Tip-Top. Voor grote gaten zijn er grotere pleisters. Mochten deze niet optimaal passen, worden de juiste op maat gemaakt.

Het flexibele karakter van een VF-band vraagt om een flexibele pleister. Bij VF-banden gebruikt Lagerweij de flexibelere RAD 581 aramid-pleister van Tip-Top. Voor grote gaten zijn er grotere pleisters. Mochten deze niet optimaal passen, worden de juiste op maat gemaakt.

VF-band vereist zwaar geschut

Bij een VF-band werkt het echter anders. De band is namelijk opgebouwd uit flexibeler materiaal, dat geperst moet worden onder een hogere druk. Om VF-banden en banden met heel grote gaten (tot ongeveer een halve meter hoogte) te repareren is er een speciale installatie met luchtzakken, verhittingsmatten én zakjes zand. De band hangt in een hefframe, waardoor Lagerweij een warmte-element en luchtzak onder de band kan leggen. Ook aan de binnenkant komt een warmte-element tegen het rubber aan, met daarop een luchtzak. Vervolgens komt de binnenkant van de band vol met zandzakjes, zodat zes of acht spanbanden het geheel goed bij elkaar kunnen houden. Om de ruimte tussen de nokken goed te kunnen persen, brengt Lagerweij gips aan dat na het proces vanzelf loslaat. Door de beide luchtzakken vol te pompen met lucht, zet een regelunit op elke luchtzak maximaal 2,5 bar. Er wordt dus tweezijdig geperst, waarmee volgens Lagerweij elke reparatie slaagt. Ervaring, oplettendheid en voldoende tijd nemen is noodzakelijk. Je moet de druk en temperatuur (tot 150 graden) continu monitoren. De reden hiervoor is dat het wegvallen van druk of temperatuur desastreuze gevolgen heeft: het rubber komt weer los, en dan kun je wel opnieuw beginnen met het tot 12 uur durende proces.

Schade vaak verergert

Krijg je in het land een gat in de band, dan zetten ze vaak een plakker of een prop in het gat. ‘’Gebruik dit alleen voor nood, als het écht niet anders kan”, waarschuwt Lagerweij. Hij vervolgt: “Een VF-band kan met zo’n plakker niet meer op lage druk, dus moet sowieso gevulkaniseerd worden.” De problemen beginnen echter bij bedrijven die dan de innerliner (de luchtdichte rubberlaag aan de binnenkant van de band) te diep opschuren. Bij het vulkaniseren wordt namelijk de reparatiepleister gehecht aan deze innerliner. Als die is weggeschuurd tot op de koorden, moet Lagerweij een groter gat maken dan nodig was geweest.

Lees verder onder de foto

De regelunit brengt de temperatuur geleidelijk op naar 140 graden. Vervolgens blijft de temperatuur 6 uur lang op dit niveau. De twee barometers onderaan geven aan hoeveel druk er op de luchtzakken staat. Deze mogen niet boven de 2,5 bar uitkomen, omdat de luchtzakken dan kunnen klappen.

De regelunit brengt de temperatuur geleidelijk op naar 140 graden. Vervolgens blijft de temperatuur 6 uur lang op dit niveau. De twee barometers onderaan geven aan hoeveel druk er op de luchtzakken staat. Deze mogen niet boven de 2,5 bar uitkomen, omdat de luchtzakken dan kunnen klappen.

Zo goed als nieuw

Inmiddels zijn de mannen van Lagerweij al heel wat gewend. In de regel kunnen gaten van ongeveer 50 centimeter in de hoogte, en 20-25 centimeter in de rolrichting gerepareerd worden. Prijzen zijn moeilijk te geven, omdat elke beschadi­ging anders is. Maar om een idee te krijgen: de vulkanisatie van een klein gat in een kleine band begint vaak bij € 75. Een groot gat in een grote band kost ongeveer € 750. Gemiddeld genomen zijn klanten € 250 kwijt. Daarvoor krijg je een jaar garantie op de reparatie. Maar de ervaring leert, dat de reparaties het houden tot de banden versleten zijn.

Normale landbouw- en vrachtwagenbanden kunnen ook met behulp van een zandbak gevulkaniseerd worden. Het eenzijdige persen met 2,5 tot 3,5 bar is sneller en prima voor deze banden. VF vraagt echter om een hogere druk, en daarvoor geeft de zandbak te weinig weerstand.

Normale landbouw- en vrachtwagenbanden kunnen ook met behulp van een zandbak gevulkaniseerd worden. Het eenzijdige persen met 2,5 tot 3,5 bar is sneller en prima voor deze banden. VF vraagt echter om een hogere druk, en daarvoor geeft de zandbak te weinig weerstand.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Pneuhage Group neemt velgenfabrikant Grasdorf over

Het Duitse Pneuhage Group verwerft per 1 januari 2025 de Duitse velgenfabrikant Grasdorf. Al eerder kondigde Grasdorf zijn faillissement aan.
Afbeelding artikel

Indiase bandenfabrikant Ceat neemt bandenmerk Camso over van Michelin

De Indiase bandenfabrikant Ceat heeft het Canadese bedrijf Camso gekocht. Camso is nu nog eigendom van de Franse fabrikant Michelin.
Afbeelding artikel

Zuid West Banden neemt landbouwactiviteiten DBS Agri over

Bandendistributeur Zuid West Banden heeft per 1 november de landbouwactiviteiten van DBS Agri in Middelharnis (Z.-H.) overgenomen.