Terug naar nieuwsoverzicht

Negen kopers over hun nieuwe mestmachines (deel 1)

Ook dit mestseizoen rolde er weer nieuw materieel uit de loodsen. En dat is altijd fascinerend. TREKKER sprak negen trotse kopers over hun aankoop, en vroeg naar hun beweegredenen. Twee trends zetten duidelijk voort: sleepslangen wint terrein, en banden onder de mesttanks worden groter en hoger. Tankgroottes lijken nu niet navenant mee te groeien.


Wie Loonbedrijf Rensen en Loonbedrijf van der Vegt
Woonplaats Mariënheem (Ov.)
Aankoop Schouten Spider-sleepslangsysteem
Werkbreedte 12 m
Slanglengte 2 km slang
Inruil geen

Loonbedrijven Rensen en Van der Vegt uit Mariënheem investeerden gezamenlijk in een Schouten-sleepslangsysteem. Jouke Gubbels: “Ik denk dat sleepslangen de toekomst is. Zeker ook door het toevoegen van water. Ik denk dat dat wel meerwaarde brengt in de zomer.”. Peter van der Vegt vult Jouke aan: “We weten ook wel van boeren in bijvoorbeeld Friesland, die laten in de zomer niet zozeer sleepslangen voor de mest maar vooral voor het water.”. “Klopt”, zegt Jouke. “Het geeft ook betere benutting van de mest en het is beter voor de grond. Als je water toevoegt bij de mest, dan is de ammoniakconcentratie lager.”.

Peter: “We hebben nu 11.000 kuub uitgereden met deze combinatie. Op de eerste snee komen we rond 14.000 tot 15.000 kuub uit denk ik. Als het mooi loopt, je hebt alles op het perceel goed voor elkaar en mooie grote percelen dan gaat het snel. We halen 200-250 kuub per uur.”. Jouke: “We willen de capaciteit nog iets verhogen door er meer pk’s voor te zetten. Nu staat er 250 pk voor de pomp”.


Wie Melkveebedrijf Galema
Woonplaats Nijhuizum, nabij Workum (Fr.)
Aankoop Jako Double Two-tank en een gebruikte bemester
Tankgrootte 11 kuub
Bemester 8 meter sleepvoet
Inruil geen

Melkveebedrijf Galema uit Nijhuizum (Fr.) investeerde in een nieuwe mesttank, en rijdt voortaan zelf de mest uit van de 160 stuks melkvee. “De jeugd wordt ouder, en heeft net als m’n vader ook plezier in het mest uitrijden”, vertelt Iwan Galema. Tot voorheen kwam een loonwerker met een sleepslang, en huurde Galema een mesttank voor de latere giften. “Met een eigen tank zijn we flexibeler”, legt Iwan uit.

Galema huurde altijd een tank met vier hoge wielen naast elkaar. Dát concept moest het worden. Het werd een Jako. Galema zit op knipklei, en hekelt daarom het snijden in de zode. De melkveehouders kozen daarom voor een 8 meter brede sleepvoet, en verdunnen de mest met water. Vanwege de wispelturige wetgeving koos Galema eerst eens voor een gebruikte bemester. “Je weet nooit of de regelgeving volgend jaar verandert. We durfden het niet aan een nieuwe sleepvoet te kopen, en onze dealer Gerlsma had een goede tweedehands staan”, legt Iwan uit. De vacuümpomp trekt de tank in 3 minuten vol. De tank is voorzien van een Kemp-slangaansluiter, om te laden uit de mestzakken. De melkveehouders hoeven dus niet uit de cabine. “Zo vind ik het ook mooi werk”, vertelt Iwan lachend.


Wie Loonbedrijf Broekx BVBA
Woonplaats Bree (B)
Aankoop 2× Dewa tridem-chassis met Kaweco-tankopbouw
Tankgrootte 25 kuub
Bemester Vogelsang ketsplaat
Inruil Peecon-transporttank

Loonbedrijf Broekx BVBA in Bree (B.) is in handen van de broers Geert, Steven en zus Katleen Broekx. Mest is de hoofdzaak in het loonbedrijf dat dit jaar vijftig jaar bestaat. Dit seizoen draaien er twee Vervaet-zelfrijders, drie trucks met oplegger en een ruime handvol trekkers met tanks. Nieuw dit jaar zijn twee Dewa-wisselchassis met 25 kuubs Kaweco-opbouwtanks. Een unieke combinatie. Broekx koos voor Dewa vanwege de starre asbesturing van het merk. Door de eerste en derde as te sturen en de middelste te liften, lopen de tanks in hondegang achter de trekker met één wiel per spoor. Dit in combinatie met een luchtdrukwisselsysteem beperkt de bodemdruk volgens de loonwerker. De chassis beschikken niet over een hefinrichting; Broekx zet de tanks zowel in als transporttank en het uitrijden mag gewoon met de ketsplaat. Dewa zal later dit seizoen nog twee 50 kuubs silagebakken bouwen. Na het mestseizoen komen deze op het chassis en zo kan Broekx jaarrond rijden met z’n nieuwe materieel.


Wie Vof Frans Olsthoorn en Zonen
Woonplaats Vijfhuizen (N.-H.)
Aankoop Dezeure Bronto
Tankgrootte 12 kuub
Bemester Slootsmid SZB, 6,5 meter breed
Inruil Kaweco 8-kuubs tandemasser

‘’Onze oude combinatie was een eind versleten”, vertelt Tim Olsthoorn. “Zo zijn we gaan kijken naar een vervanger. In onze regio zijn nog aardig wat klanten met afstandspercelen, en een tank is dan onmisbaar.” Tim vervolgt: ‘’We hebben nog wel gekeken naar een ander merk, maar de keuze is al snel gevallen voor een combinatie van L.M.B Digo uit Woubrugge (Z.-H.). Zij verkopen al jaren Slootsmid-bemesters die volgens ons erg degelijk zijn. Ook de Dezeure-tank oogt robuust.”. De tank staat op vier grote 30,5 LR32 BKT-banden met een luchtdrukwisselsysteem. De banden zouden in theorie kunnen zakken naar 0,8 bar in het land, en binnen 5 minuten opgepompt worden naar 2,2 bar voor het wegtransport. Er is bewust gekozen voor het luchtdrukwisselsysteem door de natte en zware grondsoort in de regio. Ook is de tank voorbereid op sectieschakeling. Mocht het in de toekomst een wens van de klant worden, dan kan hier op ingespeeld worden. De nieuwe combinatie wordt ingezet op het eigen melkveebedrijf en in de loonwerkactiviteiten die naast de melkveetak plaatsvinden.

Gerelateerde tags: , , , , , , , , , , , ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Vredo toont nieuwe 4-wielige zelfrijder

Machinefabrikant Vredo uit het Gelderse Dodewaard introduceert een compleet nieuwe 4-wiel gestuurde VT5536 met 22 m3 tankinhoud en 550 pk. De...
Afbeelding artikel

Sleepslangen met Bomech UP-bemester via koppelsysteem

Machinefabrikant Bomech introduceert een koppelframe waarmee de Bomech UP-sleepvoetbemester voor een sleepslangsysteem gebruikt kan worden. Fabrikant Bomech uit Albergen (Ov.) introduceert...
Afbeelding artikel

Duport bouwt 15 meter bemester

De Nederlandse machinefabrikant Duport uit Dedemsvaart (O.) komt met een 15 meter brede All Track HD-bemester. Daarmee breidt de fabrikant het...
Beheer
WP Admin