fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Nonstopbunker en wielaandrijving op Grimme EVO 280

Grimme rust de EVO 280-bunkerrooier voortaan optioneel uit met Nonstopbunker en hydraulische wielaandrijving. Foto's: Grimme

Voortaan is de Grimme EVO 280-bunkerrooier optioneel uit te rusten met een 6 tons Nonstopbunker en hydraulische wielaandrijving.

Machinefabrikant Grimme uit Damme (D.) rust de in 2018 geïntroduceerde EVO 280-bunkerrooier voortaan optioneel uit met een nu 6 ton grote Nonstopbunker en hydraulische wielaandrijving. Beide ontwikkelingen zaten reeds in de pijplijn, tijdens de eerste kennismaking in 2018. Voor het aankomende rooiseizoen wordt beperkt aantal nieuwe EVO 280’s ingezet, en de machine is leverbaar voor rooiseizoen 2022.

Lees verder onder de foto

Het principe van de Nonstopbunker, is dat deze bestaat uit één lange losband en er daardoor al rijdend kan worden gelost. Die losband kan immers terugdraaien.

Het principe van de Nonstopbunker, is dat deze bestaat uit één lange losband en er daardoor al rijdend kan worden gelost. Die losband kan immers terugdraaien.

Al rijdend lossen

Het principe van de Nonstopbunker, is dat deze bestaat uit één lange losband en daardoor kan er al rijdend worden gelost. Die losband kan immers terugdraaien, na het lossen, wat bij een standaard bunker niet mogelijk is. Grimme kwam hiermee in 2014 op de markt, met toen een 5,5 ton grote bunker. De EVO 280-bunkerrooier is nu optioneel ook te krijgen met die Nonstopbunker, waarbij de bunkerinhoud is vergroot naar 6 ton. Met het vergroten van de bunkerinhoud is tegelijk ook de overlaadhoogte en reikwijdte vergroot, waardoor de naast rijdende kipper meer afstand kan houden tot de rooier. Grimme zegt de bunker in 45 seconden te leeg te draaien.

De EVO 280-verstekrooier wordt standaard geleverd met een gewone bunker met 8 ton inhoud, waarbij het niet mogelijk is om rijdend te lossen. De meerprijs voor de 6 ton nonstopbunker is grofweg €18.000.

Lees verder onder de foto

Nieuw, is ook dat de wielen voortaan optioneel hydraulisch worden aangedreven, wat volgens Grimme naast het verbeteren van tractie ook het energieverbruik reduceert.

Nieuw, is ook dat de wielen voortaan optioneel hydraulisch worden aangedreven, wat volgens Grimme naast het verbeteren van tractie ook het energieverbruik reduceert.

Wielaandrijving

Nieuw, is ook dat de wielen voortaan optioneel hydraulisch worden aangedreven, wat volgens Grimme naast het verbeteren van tractie ook het energieverbruik reduceert. Volgens de fabrikant worden hierbij de wielen permanent aangedreven met een stuwkracht van 23.000 N (2,3 ton), of kort met 26.000 N. De optionele wielaandrijving kost ongeveer €38.000. De as schuift in het land telescopisch uit om te zorgen voor stabiliteit, en ingeklapt voor wegtransport is de EVO 280 minder dan drie meter breed.

Lees verder onder de foto

Nieuw detail: er zijn voortaan in hoogte verstelbare treden te krijgen, langs de leestafel.

Nieuw detail: er zijn voortaan in hoogte verstelbare treden te krijgen, langs de leestafel.

Comfortabelere leestafel

Bekend van de Grimme-stortbunkers, maar nieuw op een rooier is de functie ‘Turbo Clean’. Hierbij druk je op een knop, waardoor de egelbanden en afstrijkrollen kortstondig met maximale snelheid draaien, wat een zelfreinigend effect heeft. Deze kan functie ook automatisch worden geactiveerd bij het veldeinde. Verder zijn er voortaan in hoogte verstelbare treden te krijgen langs de leestafel. Ook is er nu een waterdichte opbergbox, bekleding aan de leestafel en een schoonwatertank van 15 liter beschikbaar.

Voor zware gronden zijn er voortaan slijtvaste kunststof schaarplaten leverbaar, en kluitenbrekers in de eerste zeefband.

Voor zware gronden zijn er voortaan slijtvaste kunststof schaarplaten leverbaar, en kluitenbrekers in de eerste zeefband.

Voor zware gronden zijn er voortaan slijtvaste kunststof schaarplaten leverbaar, en kluitenbrekers in de eerste zeefband.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Grimme-marktplaats vernieuwd en gekoppeld aan Resell App

De Duitse machinefabrikant Grimme heeft zijn digitale marktplaats die sinds 2016 in de lucht is, vernieuwd. Het platform biedt naast de...
Afbeelding artikel

Grimme levert derde generatie Rexor-bietenrooiers af

De derde generatie Grimme Rexor-bietenrooiers is op details, zoals tasters, nakoppers en extra reinigingsrol, flink gewijzigd.
Afbeelding artikel

Weevers bouwt proefveldrooier voor KWS Benelux

Weevers Mechanisatie heeft voor KWS Benelux een Grimme GZ-wagenrooier omgebouwd naar een specifieke proefveldrooier.
Beheer
WP Admin