Terug naar nieuwsoverzicht

Proefrit – Panoramisch uitzicht in MF 8S

Massey Ferguson veegde het ontwerp van de 7700-serie van tafel en begon opnieuw. Het resulteert in een nieuw uiterlijk en een grote cabine met naar voren gebogen voorruit. Er is opvallend veel zicht, vanwege het grote glasoppervlak, het ontbreken van een dashboard en de lage motorkap. - Foto's: Mark Pasveer

Massey Ferguson vervangt de 7700-serie door deze nieuwe 8S. De cabine is groot en biedt een panoramisch uitzicht. Duidelijke beeldschermen maken de bediening nu (eindelijk) begrijpelijk.

Enerzijds valt de 8S-serie op vanwege de nieuwe (meer grijze) kleurstelling die de trekker een retrolook geeft, want het grijze lijnenspel is een verwijzing naar trekkers uit de jaren tachtig. Daarnaast valt de 8S op door het formaat: de trekker, en vooral de cabine met naar voren staande voorruit, is echt groot.

Ruimte achter motor

Wat verder meteen opvalt, is die ruimte tussen het voorraam en de motorkap. Een kiertje op die plek is normaal vanwege cabinevering, maar 24 centimeter is ongewoon breed. Volgens MF dringt er vanwege die afstand minder geluid, warmte en vibratie vanuit de motor door. Een proefrit geeft geen reden om dit in twijfel te trekken; het is stil en rustig. MF heeft trouwens van die ruimte gebruik gemaakt om een gigantische ruitenwisser (van 1,2 meter lang) te plaatsen die de hele voorruit tot in de onderste hoeken wist. Zeker in vergelijking met de 7700-serie waarvan het cabineframe stamt uit 2003 (met update in 2012), voelt de 8S bijzonder ruim. De panorama-view door de brede, naar voren staande voorruit is gigantisch, en dat gevoel wordt versterkt door het ontbreken van het dashboard en de lage, smalle motorkap. Je ziet de binnenkant van de voorbanden, zonder te verzitten. Maar ook de fronthef is goed in zicht, met een beetje leunen.

Door deze kier van 24 centimeter tussen motor en cabine dringt er volgens MF minder geluid, warmte en vibratie door in de cabine.

Door deze kier van 24 centimeter tussen motor en cabine dringt er volgens MF minder geluid, warmte en vibratie door in de cabine.

Minder motortoeren

Het lukte MF om de motorkap laag te houden doordat het motorblok diep in het frame ligt. Het is nog steeds de 7,4 liter Agco Power, maar die voldoet nu aan Fase V en draait wat minder toeren. De ontwerpers hebben de uitlaatgasnabehandeling weggewerkt rechtsonder de cabine. De uitlaat is weer gewoon een demper; slank. Hier huist een dieseloxidatiekatalysator, passief dieselpartikelfilter en SCR-katalysator met AdBlue-inspuiting. Uitlaatgasrecirculatie ontbreekt. Door het finetunen van de dieselinspuiting is het maximale vermogen met een lager toerental aanwezig: 1.800 tpm (i.p.v. 1.950 tpm).

Nieuw is dat de inlaatlucht wordt aangezogen aan de áchterkant van de motorkap. In feite net zoals dat Valtra (met zelfde motor) een hoge luchthapper heeft bij de instap. Koellucht komt nog wel van voren, en hete lucht wordt nu naar de zijkanten weggeblazen.

De panoramaview door de brede, naar vorenstaande voorruit is gigantisch. Je ziet de binnenkant van de voorbanden, zonder te verzitten. De ruitenwisser is 1,2 meter lang.

De panoramaview door de brede, naar vorenstaande voorruit is gigantisch. Je ziet de binnenkant van de voorbanden, zonder te verzitten. De ruitenwisser is 1,2 meter lang.

Twee nieuwe bakken

De 8S is te koop met twee nieuwe transmissies: de Dyna-7 en Dyna E-power. Die eerste is een Dyna-6 met één powershifttrap meer (nu dus 28 versnellingen met daartussen 9% snelheidsverschil). De vier groepen worden hierbij gerobotiseerd geschakeld waarbij de aandrijflijn even wordt onderbroken. Deze bak lag ook in de demotrekker waarmee we de proefrit maakten. We cruisen hiermee 43 km/u met een rustige 1.350 motortoeren.

Dyna E-Power

Nieuw is de Dyna E-Power. Verwacht bij die naam geen elektronische component, maar een dubbele koppeling op de groepenschakeling. Groep 1 en 3, en 2 en 4 zijn met elkaar verbonden en schakelen hierbij dus zonder onderbreking. In de handmatige schakelmodus kun je 22 van de 28 versnellingen benutten, omdat het volgens MF anders té vaak ‘klikken’ is.

MF zet gigantische stappen als het gaat om bedieningsgemak. Twee (en optioneel drie) duidelijke beeldschermen maken instellingen visueel. Let ook op de nieuwe rijhendel, met daarop een duim-joystick voor de hydrauliek. De rijhendel telt twee vrij toewijsbare knoppen.

MF zet gigantische stappen als het gaat om bedieningsgemak. Twee (en optioneel drie) duidelijke beeldschermen maken instellingen visueel. Let ook op de nieuwe rijhendel, met daarop een duim-joystick voor de hydrauliek. De rijhendel telt twee vrij toewijsbare knoppen.

Beide transmissies worden gebouwd in de Gima-fabriek (van Agco en Claas). De Dyna-7 zou echter (voorlopig) zijn voorbehouden aan Agco-merken, en de Dyna E-Power zou uitsluitend in MF-trekkers worden gebouwd. De 8S is pas eind 2021 leverbaar met een traploze Dyna-VT; er wordt nog gewerkt aan die transmissie.

Veel gebruiksgmak

De voorganger van de 8S.265-serie staat niet bekend om gebruiksgemak. Die 7726 biedt echt véél techniek, maar vanwege onduidelijke bediening haalde alleen een doorgewinterde MF-rijder het eruit. Dat is nu voorbij. Een blik op de nieuwe armleuning van de 8S stelt gerust. Gelukkig zijn de twee scrolwieltjes zónder icoon, waarmee je transmissie-instellingen veranderde en die soms van functie wisselden, verdwenen. Met behulp van twee (of optioneel drie) goede beeldschermen maakt MF alle instellingen nu visueel. Transmissie-instellingen zijn niet langer een abracadabra; het schermpje in de A-stijl toont gewoon binnen wélke groep(en) de automaat mag schakelen. En bijvoorbeeld de startversnelling veranderen doe je in de 8S door het vakje te selecteren en met het nieuwe scrolwieltje in de nieuwe rijhendel aan te passen.

De ontwerpers hebben de uitlaatgasnabehandelingstechniek weggewerkt rechtsonder de cabine. De uitlaat is weer gewoon een demper; slank. Er is geen uitlaatsgasrecirculatie.

De ontwerpers hebben de uitlaatgasnabehandelingstechniek weggewerkt rechtsonder de cabine. De uitlaat is weer gewoon een demper; slank. Er is geen uitlaatsgasrecirculatie.

Nu toch ook intuïtief

Twee opvallende dingen, die we niet eerder zagen: ten eerste: Dual-Control, waarbij je (los van het kopakkermanagement) instelt dat bijvoorbeeld 5 meter na het optillen van de fronthef automatisch achter ook de hef optilt. Dit werkt ook voor een functie op het werktuig (bijv. een steunwiel). En ook niet eerder gezien, is dat je in het scherm een grafiek kunt oproepen die constant twee variabelen uiteenzet. Hier selecteer je twee variabelen (bijvoorbeeld slip en dieselverbruik) en pas je gemakkelijk die grafiek aan. De trekker zit dus wederom boordevol moderne techniek, maar het grote verschil is dat je het door de nieuwe intuïtieve bediening ook daadwerkelijk zult benutten.

Gerelateerde tags: , ,

Je las zojuist één van je gratis Premium artikelen

Onbeperkt lezen op trekkeronline.nl?
WORD ABONNEE

En lees meteen verder

Al abonnee? Log dan hier in.

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Hackaanval Agco nog niet opgelost, productie stokt

Een hackaanval zorgt ervoor dat de productie van Agco-machines inmiddels al een week stil ligt.
Afbeelding artikel

Massey Ferguson moderniseert trekkers in 6S- en 7S-serie

Technisch zijn trekkers in 7700 S-serie en 7S-serie bijna gelijk. Let op de updates. Een proefrit.
Afbeelding artikel

Stem op jouw favoriet: Massey Ferguson, Ford, Case IH of John Deere

Jij bepaalt welke trekkertest in de juni-uitgave van TREKKER wordt gepubliceerd. Stem op jouw favoriet!
Beheer
WP Admin