fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Deutz-Fahr deelt details nieuwe traploze 5D-serie

Deutz-Fahr bouwt de trekkers in Italië, waar ook de SDF-smalspoortrekkers worden gebouwd. Hoewel de cabine en andere componenten van die smalspoortrekkers afstammen, is de nieuwe 5D een stuk breder. Foto's: Deutz-Fahr

Trekkerfabrikant Deutz-Fahr deelt de details van de nieuwe 5D TTV-serie. Meest bijzonder is dat deze compacte trekker een traploze transmissie heeft, en ook luxe als een geveerde vooras.

Deutz-Fahr is terug met een 100 pk sterke traploze boerentrekker. De nieuwe 5D TTV-serie met maximaal 88 tot 113 pk vult het gat wat de traploze 5 TTV-serie (vanaf eind 2013) en daarvoor de Agrofarm TTV-4-serie achterlieten. Deutz-Fahr positioneert de nieuwe 5D net onder de traploze 6-serie die begint bij 126 pk.

Met smalspoor-genen

Deutz-Fahr bouwt de trekkers in de Italiaanse fabriek in Treviglio, waar ook de SDF-smalspoortrekkers worden gebouwd. Hoewel de cabine en andere componenten van die smalspoortrekkers afstammen, is de nieuwe 5D een stuk breder: minimaal 1,75 meter en maximaal 2,18 meter breed. De trekker weegt zo’n 4.000 kilo. Bijzonder in dit segment, is de traploze TTV-transmissie die SDF Group zelf bouwt. De trekker rijdt hiermee traploos 0 tot 40 km/u, en haalt die topsnelheid met 1.730 motortoeren. Er zijn twee programmeerbare cruise-snelheden. De trekker wordt standaard geremd op de vier wielen en er is een hydraulische parkeerrem. Ook is de optie PowerZero-leverbaar (bekend van de smalspoor-serie), waarmee je op een steile helling kunt wegrijden zonder rempedaal te gebruiken.

Lees verder onder de foto

Bijzonder in dit segment is de traploze TTV-transmissie, die SDF Group zelf bouwt. De trekker rijdt hiermee traploos 0 tot 40 km/u.

Bijzonder in dit segment is de traploze TTV-transmissie, die SDF Group zelf bouwt. De trekker rijdt hiermee traploos 0 tot 40 km/u.

Voorasvering en automatiek

Opvallend is ook de onafhankelijk geveerde vooras. Deze is zelfnivelerend en is voorzien van functies als adaptieve demping, anti-duik en anti-rol, wat betekent dat software meedenkt en de veercilinders bedient. Ook bijzonder is de volautomatisch en proportionele in- en uit schakeling van de vierwielaandrijving en de differentieelvergrendeling.

De 90 en 100 pk sterke modellen zijn leverbaar met keus uit een 3- of 4-cilinder Farmmotion-motor, en het grootste model uit de serie (5110.4 TTV) met maximaal 113 pk en een koppel van 435 Nm wordt alleen met een viercilindermotor gebouwd. De trekkers voldoen aan Stage 3B met dieseloxidatiekatalysator; de trekkers gebruiken geen AdBlue.

Lees verder onder de foto

Opvallend is ook de onafhankelijk geveerde vooras. Deze is zelfnivelerend en is voorzien van functies als adaptieve demping, anti-duik en anti-rol, wat betekent dat software meedenkt en de veercilinders bedient.

Opvallend is ook de onafhankelijk geveerde vooras. Deze is zelfnivelerend en is voorzien van functies als adaptieve demping, anti-duik en anti-rol, wat betekent dat software meedenkt en de veercilinders bedient.

Uitgebreide opties

Er staat een vierstijlencabine op de trekker, die standaard wordt geleverd met airco, vering door middel van rubberen blokken en een lucht geveerde stoel. Een categorie 4-filtersysteem voor schadelijke stoffen is optioneel leverbaar. Er is een zogeheten MaxCom-armsteun drie naast een rijhende en kruishendel, ook drie vrij programmeerbare knoppen en een scrol wiel bevat. De 5D TTV kan optioneel worden uitgerust met iMonitor3-bedieningsscherm, kopakkermanagement, Isobus, rechtrijsysteem, sectiecontrole tot 200 secties, en led-verlichting.

Tot 100 l/min

De 5D TTV-serie wordt standaard geleverd met drie aftakassnelheden (540/540E/1.000) met een verwisselbare as. De trekker tilt 4.310 kilo’s met elektrische beidende hefinrichting en een optionele fronthef tilt 2.880 kg. De compacte trekkers is leverbaar met twee soorten hydrauliekpompen: 100 l/min loadsensing-pomp (wordt geleverd bij 1.850 motortoeren), of een open-center pomp die 84 l/min verpompt. Los daarvan, is er een aparte pomp (42 l/min) voor de besturing. Er zijn maximaal vijf hydrauliek ventielen achterop, allen met doorstroom- en tijdsregeling. Daarnaast zijn er tot 6 gedupliceerde koppeling voorop leverbaar.

Voorjaar in Nederland

Naar verwachting arriveren de eerste trekkers uit de nieuwe serie in voorjaar 2021 in Nederland. Brutoprijzen zijn bekend: een vrij complete 5090D TTV is er, inclusief de traploze transmissie en LS-pomp, voor €95.105. Opties die dan onder andere nog ontbreken: geveerde vooras, fronthef en frontaftakas. Het topmodel uit de serie, de 5110.4D TTV is er in dezelfde uitvoering voor €104.925.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Deutz-Fahr 5DF-smalspoortrekkers geschikt voor schonere brandstof HVO

Deutz-Fahr levert zijn 5DF-smalspoortrekkers van 91 tot 116 pk nu met Farmotion 35- en 45-motoren die geschikt zijn voor HVO-brandstof.
Afbeelding artikel

Deutz-Fahr vernieuwt middenmaatmodellen traploze 6-serie

Deutz-Fahr vernieuwt de middenmaatmodellen uit de 6-serie TTV en presenteert deze op vakbeurs Agritechnica 2023.
Afbeelding artikel

Video: Zeven trekkers getest: Deutz-Fahr 8280 TTV

De Deutz-Fahr 8280 TTV heeft de kleinste draaicirkel van de trekkers in 'multi-trekkertest 7 x 300 pk'. Maar er is meer.
Beheer
WP Admin