fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

TIM brengt rust in de cabine

Tractor Implement Management (TIM) spitst zich bij de eerste praktijkinzet in Nederland toe op het automatisch stoppen van de trekker. Onzin? Allerminst, vinden de broers Henk en Marinus Hertgers. Na één snede persen met TIM willen ze nooit meer zonder.

Sinds mei dit jaar werkt Maatschap A.J. Keurhorst en M.G. Hertgers met de eerste gecertificeerde TIM-combinatie van Nederland: een Deutz-Fahr 6185 TTV met een Krone Comprima CF 155 XC-variabele perswikkelcombinatie. De maatschap wilde om verschillende redenen balen persen in plaats van inkuilen en kocht vanwege de goede ervaringen met andere Krone-hooibouwmachines een nieuwe CF 155 XC-combi met net- en foliebinding. Hoewel de broers Henk en Marinus Hertgers de kleine groene TIM-knop in de zijconsole van de 6185 TTV al ooit opmerkten, en wisten dat de Krone-perswikkelcombi ook TIM-gecertificeerd is, was de eerste gedachte: Wat voegt het toe?

‘Probeer het eens’

Het was dealer Bonhof in Wilp (Gld.) die aandrong op het activeren ervan. Het bedrijf organiseerde in samenwerking met Deutz-Fahr en Krone dat Hertgers gratis van de nog niet officieel vrijgegeven software gebruik kan maken. “Als zo’n TIM-functie onverhoopt een keer niet werkt, of dealer of fabrikant willen met onze combinatie een demo geven, dan kan dat. Bij een loonwerker is dat toch wat lastiger”, vertelt Marinus. “Maar”, zegt hij, “als we voor TIM de gebruikelijke licentiekosten hadden moeten betalen, dan hadden we bedankt voor de eer.” De hoogte van die licentiekosten hangt af van merk en type trekker, machine en terminal, en varieert grofweg van € 500 tot € 1.500.

Als TIM aan de trekkerzijde juist staat ingesteld, verkleuren de wielen van de Deutz-Fahr op het display van zwart naar oranje en zie je boven in beeld op een rotor lijkende groene sterren.

Als TIM aan de trekkerzijde juist staat ingesteld, verkleuren de wielen van de Deutz-Fahr op het display van zwart naar oranje en zie je boven in beeld op een rotor lijkende groene sterren.

Softwareversie gooit roet in het eten

Dat zelfs een softwareversie roet in het eten kan gooien, ondervonden Marinus en Henk ook al. “De eerste twee snedes hebben we zonder TIM gewerkt omdat de software van trekker en pers niet samenwerkten.” Een nieuwe softwareversie voor de trekker-ECU zorgt ervoor dat TIM nu wel werkt.

Zo stel je TIM in

Aan de buitenkant van trekker en perswikkelcombi zie je niet dat de combinatie geschikt is voor TIM. De Deutz-Fahr 6185 TTV heeft een Isobus-sticker op het onderste achterruitje, maar de Krone Comprima CF 155 XC ontbeert deze. Genoemde sticker bevat echter nog geen TIM-symbool.

In dit geval beperkt de functionaliteit zich tot het automatisch stoppen van de trekker net voordat het net of de folie wordt ingeschoten. Nadat je de grote Isobus-stekker van de pers op de trekker hebt aangesloten, controleren beide softwareversies elkaar door hun TIM-certificaten ‘uit te wisselen’ telkens als je de trekker start. Vervolgens activeer je de TIM-functie op de trekker; bij de Deutz-­Fahr door op de kleine groene TIM-knop in de zijconsole te drukken. Hierna verschijnen er op de Isobus-terminal verschillende blokken met daarin telkens vier kleine vierkantjes.

Deze kleine groene TIM-knop vind je al geruime tijd op de zijconsole van Deutz-Fahr-trekkers. Nu er ook werktuigen en machines TIM-gecertificeerd zijn, kun je ’m ook echt gaan gebruiken.

Deze kleine groene TIM-knop vind je al geruime tijd op de zijconsole van Deutz-Fahr-trekkers. Nu er ook werktuigen en machines TIM-gecertificeerd zijn, kun je ’m ook echt gaan gebruiken.

Voor elke mogelijke TIM-functie van de trekker is er één blok met vierkantjes die óf niet, óf geel, óf groen zijn gekleurd. Zodra je drie groene vierkantjes ziet, is TIM operationeel aan de trekkerzijde. Dit geldt voor elke individuele functionaliteit. Er verschijnt een pop-upvenster met opnieuw drie (van de vier) groene vierkantjes, een symbool van de functionaliteit(en) waar het om gaat (snelheid in dit geval), een groen vinkje en de toetsen ‘cancel’ en ‘accept’. Je drukt hier op ‘accept’ en hierna verkleuren de wielen van de Deutz-Fahr op het display van zwart naar oranje en veranderen de blokken met drie groene vierkantjes in een op een rotor lijkende groene ster.

Aan de perszijde ga je naar het submenu, naar Isobus, en druk je op de TIM-toets bovenaan het display, en dan nog een keertje op de TIM-toets rechts in beeld. Ook hier geldt: zodra je bij elke aanwezige TIM-functionaliteit drie groene vierkantjes ziet, is TIM operationeel en verschijnt er een pop-up venster waarin je op ‘accept’ drukt.

In dit geval beperkt de TIM-functionaliteit zich tot het automatisch stoppen van de trekker, net voordat het net of de folie wordt ingeschoten. Toch willen Henk en Marinus nu al nooit meer zonder.

In dit geval beperkt de TIM-functionaliteit zich tot het automatisch stoppen van de trekker, net voordat het net of de folie wordt ingeschoten. Toch willen Henk en Marinus nu al nooit meer zonder.

In het hoofdscherm verschijnt nu rechtsonder een toets met daarop TIM en een pauzesymbool. Hiermee kun je de TIM-functionaliteit pauzeren (en weer starten). Nu zijn trekker, pers(wikkelcombi), terminal en chauffeur ingesteld en gereed voor het gebruik van TIM.

‘Nooit meer zonder’

Eenmaal ingesteld en actief, geeft de pers een stopcommando aan de trekker zodra het tijd is om de baal te binden. De trekker stopt dan best abrupt – als je snel rijdt, schiet je echt wel even naar voren. Dit is bij deze combinatie ook ‘het enige’ dat TIM van je overneemt. De achterklep van de pers opent sowieso al automatisch, en je start zelf weer met rijden. Rijd je (heel) kort achteruit, zet je de bak neutraal of ga je van je stoel, dan wordt TIM gedeactiveerd. Je krijgt de pop-up met ‘cancel’ en ‘accept’ opnieuw te zien. Druk op ‘accept’ en het is weer actief.

De Deutz-Fahr 6185 TTV heeft een Isobus-sticker op het onderste achterruitje. Die sticker bevat echter nog geen TIM-symbool. Geschikte combinaties vind je op www.aef-isobus-database.org.

De Deutz-Fahr 6185 TTV heeft een Isobus-sticker op het onderste achterruitje. Die sticker bevat echter nog geen TIM-symbool. Geschikte combinaties vind je op www.aef-isobus-database.org.

Onzin? Allerminst, vinden Henk en Marinus, hoewel ze er niet bewust voor kozen. Marinus: “Normaal laat ik m’n rechtervoet boven het rempedaal zweven en kijk ik telkens op de terminal om de baalvulling in de gaten te houden. Zodra die op 80% zit let ik heel goed op de voortgang om precies op tijd op de rem te trappen als de net- of foliebinding begint. En dat gaat nu automatisch en altijd op het juiste moment. Eerst dacht ik, wat voegt TIM nu toe? Maar het geeft veel meer rust doordat je niet telkens nerveus op de terminal hoeft te kijken. En je rechtervoet is na het persen veel minder vermoeid. Bij wisselende zwaddiktes is het helemaal ideaal. De trekker stopt altijd op het juiste moment en ik loop geen risico op gras tussen folielagen. Ik denk niet dat we nu meer balen per uur persen, maar je kunt beter focussen op het volgen van het zwad en op het persen. En we hebben minder storingen, want TIM stopt de trekker altijd exact op tijd. Wij willen echt niet meer zonder!”

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Zelfs op kletsnatte percelen minimale insporing met Quadtrac-kniktrekker

Voor bollenteler Albert Joling in Dwingeloo (Dr.) is de Quadtrac-kniktrekker een ware redder in nood in een kleddernatte oogstperiode.
Afbeelding artikel

Krone/Lemken-veldrobot: focus op vlekkeloze communicatie met werktuig

Doel van Krone en Lemken is een vlekkeloze samenwerking van hun veldrobot met het Krone- of Lemken-werktuig. Een impressie.
Afbeelding artikel

Werken met Chinese elektrische EP-heftruck tussen de koeien

Dat veehouder Peter Oosterhof niet koos voor een wiellader maar voor een Chinese EP-heftruck komt door een optelsom van factoren.
Beheer
WP Admin