Manitou toont verreikers met lucht geveerde stoel
Manitou presenteert twee nieuwe verreikers: de MLT 841 en 1041 NewAg XL. Meest opvallend is de Yanmar-motor en de grotere cabine met lucht geveerde stoel.
Manitou vernieuwd twee typen verreikers; die met 7,6 en 9,65 meter hefhoogte. De twee nieuwe modellen MLT 841-145 PS NewAgXL en MLT 1041-145PS NewAg XL vervangen vanaf februari 2021 de huidige 840- en 1040-modellen. De typeaanduiding ‘NewAg XL’ duidt op het feit dat de verreiker in de agrarische NewAg-serie valt (sinds 2016, herkenbaar aan instap met inkeping en volglasdak met beveiliging), en XL staat voor de nieuwe, grotere cabine. Beide machines tillen tot 4,1 ton, hebben een Loadsensing-pomp die 200 l/min levert, rijden tot 40 km/u en doen dat met een M-Shift-transmissie.
Luchtgeveerde stoel
Belangrijkste vernieuwing, is dat Manitou de cabine vergrootte. Die is nu 20 centimeter langer en 4 cm breder, en dat past omdat de verreikers zijn gebouwd op een groter chassis dan de andere in 2016 gepresenteerde NewAg-modellen (met 6, 7 en 9 meter hefhoogte). Vanwege de grotere cabine is er nu ruimte voor een adaptieve, lucht geveerde stoel zoals in een moderne trekker. De luchtgeveerde stoel is ook voorzien van een mee zwevende armleuning die in hoogte en diepte verstelbaar is, met daarop de bedieningselementen. Dat de stoelvering adaptief is, wil zeggen dat deze automatisch de luchtvering aanpast aan de ondergrond (asfalt, in ’t land of een onverhard pad).
Manitou zegt tevens het geluidsniveau in de cabine te hebben teruggedrongen naar 69 dB(A). De inkeping van de instap, wat ’t in- en uitstappen vergemakkelijkt, is voortaan voorzien van een lampje die opengaat als de deur opent.
Lees verder onder de foto
Nu een Yanmar-blok
Verder stapt Manitou voor deze grotere modellen over van John Deere-motor, over naar het gebruik van een Yanmar-motor. Het gaat om een 4.6 liter Yanmar-motor die voldoet aan stage 5. Deze levert 141 pk en 602 Nm (bij 1.500 motortoeren). Er is een dieseloxidatiekatalysator, dieselpartikelfilter en er wordt AdBlue ingespoten om aan de emissienorm te voldoen.
Volgens Manitou zijn er verschillende redenen om over te stappen op een Yanmar-motor. Zo zou de stap naar Stage 5 kleiner en gemakkelijker zijn met een Yanmar, dan met John Deere. Ten tweede zou de Yanmar zuiniger omspringen met diesel (11% minder), en een hoger koppel leveren (12% meer). En tot slot is het voor Manitou complexer geworden om Deere-motoren in te kopen, gezien het strategische partnerschap tussen John Deere en concurrent Kramer. Daarbij is Yanmar aandeelhouder van de Manitou Group.
De kleinere NewAg-modellen behouden hun Deutz-motor, maar schalen wel op naar een Stage 5-variant.
Lees verder onder de foto
Vanaf februari
De MLT 841-145PS+ is er met een (bruto) vanafprijs van €106.500. Manitou levert de machine optioneel (+€1.012) af met een camera bovenop de telescoop. Verder is een automatisch smeersysteem leverbaar (+€3.977), waarbij smeerleidingen binnenin de giek zijn gemonteerd (oproller of plastic geleider ontbreekt dan). Een andere optie is EcoStop wat de verreiker automatisch uitschakelt na een instelbare periode stationair draaien. Deze optie kost €632.
De verreiker is ook te krijgen in een zogeheten Platinum-uitvoering, wat betekent dat de machine heel rijk is uitgerust qua opties. Die kost bruto €125.730. De Platinum is uitgerust met onder andere een geveerde giek, adaptief geveerde stoel, Ecostop-functie, hydraulische vergrendeling van de bak, automatische smering en wieluitlijning, en veel ledverlichting.
De eerste nieuwe machines worden in februari 2021 verwacht in de Benelux.
Gerelateerde tags: Manitou, verreiker, NewAg