Terug naar nieuwsoverzicht

25.000-ste Giant: ‘Ik weet nog dat ik de eerste maakte’

Vandaag, dinsdag 2 juni 20202, overhandigde Toine Brock ‘zijn’ 25000-ste Giant minishovel aan dealer Den Hartog Bouwmaterieel in Montfoort. Bijzonder als je beseft dat hij pas een kleine twintig jaar terug startte met het bouwen ervan.

Onder luid geknal, applaus en op gepaste corona-afstand, reed directeur Toine Brock van Tobroco in Oisterwijk de 25.000-ste geproduceerde Giant minishovel van de assemblagelijn naar een splinternieuwe fabriekshal. In die nieuwe hal overhandigde hij symbolisch de sleutels van deze nieuwe, 100 procent elektrische, G-2200-E minishovel aan Rosanne Den Hartog van het gelijknamige bedrijf in Montfoort (U.).

Toekomst: elektrisch

Dat dit 25.000-ste exemplaar elektrisch is, is geen verrassing. Deze trend is inmiddels ingezet in de branche, en zet (nog) sneller door dan ze zelfs bij Tobroco hadden verwacht.

Toine: ‘Dit jaar verlaten er 250 elektrische exemplaren ons bedrijf, en we hebben al voor meer dan 300 wielladers elektrische componenten ingekocht voor 2021. Het zijn vooral de gemeentes die aansturen op het gebruik van emissiearm materieel bij de aanbesteding van werkzaamheden. En dat gaat gewoonweg in een veel hoger tempo dan verwacht. Maar ook de boeren zie eenmaal hebben geroken aan elektrisch, willen niet meer terug”.

Lees verder onder de foto

Toine Brock rijdt de 25.000 minishovel direct vanuit de assemblagelijn naar de nieuwe fabriekshal. Medewerkers applaudiseren en strooien confetti als Toine voorbij rijdt. - Foto: Bas van Hattum

Toine Brock rijdt de 25.000 minishovel direct vanuit de assemblagelijn naar de nieuwe fabriekshal. Medewerkers applaudiseren en strooien confetti als Toine voorbij rijdt. – Foto: Bas van Hattum

Bijzonder: Rosanne Den Hartog, die de 25.000-ste in ontvangst nam, runt samen met haar ouders een bedrijf dat compacte bouwmachines verkoopt in de bouw en landbouw. Zij ziet de trend van elektrisch materieel zo rap toenemen, dat ze een nieuw bedrijf in een nieuw pand hebben opgezet, dat bedrijf heet E-Hartog Bouwmaterieel.

Ze verwachten dat binnen vijf jaar tachtig tot negentig procent van alle compacte machines elektrisch zijn. En dat vergt met name qua onderhoud, reparatie en nazorg een volledig andere aanpak dan de diesel-equivalenten.

Lees verder onder de foto

Toine Brock overhandigt symbolisch de sleutels van deze elektrische minishovel aan Roseanne Den Hartog, één van de grootste Giant-dealers in Nederland. - Foto: Bas van Hattum

Toine Brock overhandigt symbolisch de sleutels van deze elektrische minishovel aan Rosanne Den Hartog, één van de grootste Giant-dealers in Nederland. – Foto: Bas van Hattum

Teruggekocht

Op de vraag of Toine Brock nog weet wanneer hij zijn eerste Giant in elkaar laste, vertelt ie met een glimlach: “Dat weet ik nog precies. Dat was achterin de varkensstal waar ik ooit begon met wat constructiewerk en het maken van de Tobroco-bemesters. Echter, door de MKZ-crisis liep de afzet van de bemesters enorm terug en gingen we nadenken wat we nog meer konden bouwen. Door toeval ben ik vervolgens in de minishovels gerold. Mijn buurman runt een platenkwekerij en wilde er één. We hebben toen eens goed om ons heen gekeken, wat marktonderzoek gedaan en zijn vervolgens gestart. Dat we er nu 25.000 gebouwd hebben, had ik toen niet durven denken.”

Brock wist onlangs één van de eerste exemplaren terug te kopen van een handelaar. Zijn zoon knapt deze nu op en de machine zal vast ergens een ereplaats krijgen op het immense terrein van Tobroco in Oisterwijk. Want één ding is zeker: volgens Toine Brock zijn ze nog lang niet uitgegroeid. Inmiddels zijn er al weer aankopen gedaan van andere percelen op het industrieterrein in het Brabantse Oisterwijk. En ook daar zal, net als bij den Hartog, de productie van elektrische wielladers straks apart aandacht krijgen in een nog nieuw te bouwen fabriek.

Gerelateerde tags: , , , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Giant GT5048-verreiker met Fase V

Tobroco Giant heeft een nieuwe compacte verreiker, de GT5048. Hij komt ook te koop in Kubota-kleuren. De driecilinder krachtbron aan boord...
Afbeelding artikel

JCB zet in op waterstofmotor (video)

De Britse fabrikant JCB zet in op waterstof als energiebron voor machines en wellicht later ook trekkers. Een twintig ton zware...
Afbeelding artikel

Polymax importeur elektrische Faresin verreikers

Polymax (Kamerik) is sinds begin 2020 de exclusieve importeur van elektrische en diesel verreikers van het Italiaanse merk Faresin. Naast de...