fbpx

DE BESTE EN DE DUURSTE

De 1390-E is precies zoals een elektrische minishovel moet zijn: goed ontworpen werkplek, gecombineerd met een fijntjes te doseren aandrijflijn en hydrauliek. Weidemann wint deze vergelijkingstest met zes elektrische minishovels.

Weidemann scoort de meeste punten in deze vergelijking van zes elektrische minishovels, en wint daarmee deze test. Er zijn maar weinig minpunten te vinden voor deze minishovel, als het gaat om comfort en bediening. Maar dat mag je verwachten van een minishovel met een brutoprijs van € 91.020. Het is de duurste machine in deze test. Hier moeten we wel nuanceren dat de Weidemann is uitgerust met een (optionele) grotere accu (€ 14.850) en een extra 3 kW-oplader (€ 1.720), waarmee deze in totaal 6 kW oplaadcapaciteit heeft.

Uitstekend comfort
De Weidemann werkt vooral opvallend vloeiend en soepel – sommigen zeggen dat het wisselen van rijrichting wat lang duurt, maar ook dat draagt bij aan het soepele karakter. De Weidemann is voorzien van handige details, zoals een handige automatische parkeerrem, een knopje naast de giek waarmee je de druk van de derde functie afhaalt, en een zeer goede oplossing voor de hoekverstelling van het stuurwiel. Zaken die in de praktijk zeer handig blijken. Daarnaast scoort de minishovel als een van de beste op ergonomie en comfort. Aan de rechterkant zit een elleboogsteun – al vinden sommigen die te hoog gemonteerd. Je springt er ook makkelijk in en uit. Mede vanwege de hoge rechterconsole en het deugdelijke veiligheidsframe voelt het heel zeker en veilig in de Weidemann. Een kritiekpuntje: er is relatief weinig zicht. Volgens de fabrikant kun je optioneel kiezen voor een kortere giek met PZ-geometrie, dan zou het zicht beter zijn.

Overdrukventiel
Bij de Weidemann valt op dat de elektrische shovel 30% minder hefkracht en uitbreekkracht heeft dan de dieselversie, die van exact hetzelfde formaat en gewicht is. Volgens de fabrikant is vermoedelijk het overdrukventiel anders ingesteld. Het is de enige machine die niet z’n achterwielen van de grond tilt tijdens de hefkrachtmetingen – volgens sommige is dit goed, vanwege de veiligheid. Tijdens het zand laden merken we dat uitbreekkracht met de grote bak, soms niet voldoende is om de bak uit te breken. We meten 1.948 kN uitbreekkracht, terwijl dit gemiddeld 3.151 kN is. Ook is de hefkracht, op verschillende hoogtes, minder dan gemiddeld. De aandrijflijn krijgt dan weer de beste beoordeling, omdat die in alle praktijksituaties goed werkt. Enige opmerking hier is dat het wisselen van rijrichting sneller mag gaan in situaties waarbij je bijvoorbeeld simpel kippers aan het laden bent. Dit zien we ook terug in de acceleratietest. De Weidemann is wel voorzien van geavanceerde functies voor de aandrijflijn en heeft bijvoorbeeld cruise control, wat handig kan zijn voor gebruik met bijvoorbeeld een rolbezem. De motorkap opent lekker ver en zorgt voor goede toegang onder de kap. De opladerconnecties vind je achter een schuifdeurtje. De bouwkwaliteit ziet er super uit.

TECHNISCHE GEGEVENS
Gebouwd in: Duitsland
Gewicht (folder): 2.601 kg
Gewicht (gewogen): 2.605 kg
Gewicht voor/achter: 27/73%
Accu standaard (optie): 14 kWh (18 of 28)
Voltage: 96 volt
Lxbxh: 365x133x234 cm
Wielbasis: 173 cm
Prijs standaard: € 72.900
Prijs zoals getest: € 91.020

De Weidemann scoort als een van de beste op ergonomie en comfort. Je springt er ook makkelijk in en uit. Mede vanwege de hoge rechterconsole en het deugdelijke veiligheidsframe voelt het heel zeker en veilig in de Weidemann. Een kritiekpuntje: er is relatief weinig zicht..