fbpx

ZILVER VOOR DUITSE KWALITEIT

De Duitse Weidemann heeft het comfort en de luxe van een grote wiellader, maar dan in formaatje minishovel. De shovel scoort bijna alleen maar ‘goed’ of ‘beste’, en eindigt daarmee op de tweede plek.

Geen giek beweegt sneller dan die van de Weidemann: 6,8 seconden voor een volledige cyclus giek op en neer en bak in en uit. En op 0,1 dB(A) na is het de stilste minishovel. Verder scoort-ie op de metingen veelal beter dan gemiddeld, en krijgt-ie alleen maar goede cijfers op de evaluaties van de testchauffeurs. Dat is waarom de Weidemann op de tweede plek staat in deze minishoveltest, net onder Norcar die bijvoorbeeld meer kilo’s tilt en wendbaarder is. De brutoprijs is, zoals we ‘m testten, € 57.380 en daarmee is de Weidemann € 5.400 duurder dan gemiddeld.

Goede balans
Het is erg fijn werken met de Weidemann. Je merkt meteen dat er een goede balans is tussen de kracht van de hydrauliek en die van de aandrijflijn. Op onze hobbelige stabiliteitsbaan ligt-ie rotsvast. De ‘cabine’ is niet per se heel ruim, maar deze is wel magnifiek ontworpen. Er zit in feite niets in de weg. Er is een goede elleboogsteun, al zit die volgens sommigen te hoog. En waar je bij veel machines een schroefdraad hebt waarmee je de hoek van het stuurwiel instelt (en weg vouwt), bouwt Weidemann netjes een hendel in die we kennen van de grote wielladers. Dan gebruik je ‘m ook echt bij het in- en uitstappen, en op dat laatste scoort de Weidemann ook gewoon goed.

Handige functies
We noemden al even de snelste giek. Verder over metingen: we meten een uitbreekkracht van 2.353 kN, en dat is net wat lager dan gemiddeld. De hefkracht op 2,3 meter hoogte is met 1.334 kilo ook net wat lager dan gemiddeld, en dichterbij de grond (34 cm hoogte) is met 1.878 kilo juist bovengemiddeld. En noemenswaardig is dat de Weidemann tijdens deze metingen niet z’n achterwielen laat loskomen (wel zo veilig). Het voelt alsof de minishovel meer kan, maar dat het overdrukventiel keurig is afgesteld. Verder zijn er handige functies, zoals een knop voor continue druk voor een werktuig en met een draaiknop kun je de oliestroom regelen. Ook is er een knopje naast de giek waarmee je de ventielen in zweefstand zet, wat handig is bij het aankoppelen van bijvoorbeeld een balenklem. En de elektronische parkeerrem werkt perfect: die zet automatisch de aandrijving in neutraal en activeert de remmen, als je stopt met rijden. De bouwkwaliteit en afwerking zijn uitstekend.

De cabine is niet heel ruim, maar is wel magnifiek ontworpen. Alles zit op de juiste plek, en voelt goed. Sommigen vinden de elleboogsteun wat te hoog, maar daar houdt de kritiek wel op.