Relly 1.8E
ORANJE TROON
De Relly is anders dan de andere. Je zit vrij hoog en hebt amper een veiligheidsframe om je heen. Daardoor is het zicht rondom uitstekend. De shovel presteert prima. Sommige details van dit prototype kunnen beter – en dat heeft Relly inmiddels opgepakt bij de productiemodellen.
Twee maanden vóór onze test ging deze elektrische Relly-shovel in productie. De brutoprijs ligt iets boven het gemiddelde (€ 78.500) en eindigt op de derde plek in deze test. Relly is een vrij nieuw merk. Het wordt sinds vier jaar gebouwd door voormalig Knikmops-importeur De Schans in Hedel (Gld.).
Ruim zicht
Het veiligheidsframe is vrij beperkt op de Relly, en testchauffeurs merken op dat het minder veilig voelt dan bij de andere shovels. Aan de positieve kant spring je heel gemakkelijk erop en eraf, en heb je bijna vrij zicht rondom. Voor kortere chauffeurs (onder de 1,75 m) is de stoel te hoog gemonteerd. Dat beperkt het comfort. De hydrauliek reageert echter superfijntjes op de joystick. Verder rijdt de Relly heel stabiel, merken we op onze stabiliteitstestbaan. En ook dán kun je de joystick goed bedienen en werkt de hydrauliek vloeiend. Als je de Relly start moet je wel even zo’n tien seconden wachten tot de elektronica is opgestart, voor je kunt werken. De fabrikant zegt dit echter te hebben verbetert in de huidige modellen, met een stand-bymodus.
In stapjes versnellen
Wat de Relly mist in hefhoogte (maximaal 238 cm), maakt-ie wel goed met z’n hefkracht. We meten namelijk 2.300 kilo hefkracht laag bij de grond, en dat is het meest. Hoger in de lucht meten we een hefkracht van 1.530 kilo – meer dan gemiddeld. Ook meten we een hoge uitbreekkracht (3.546 kN), al is die vanwege de geometrie zeer beperkt als je de bak volledig uitkiept. Als je dus een kipper laadt die bijna vol is – er ligt zand achter de bak – dan kun je de bak niet meer intrekken. Volgens de fabrikant is de uitkiephoek inmiddels aangepast. Als je accelereert met de Relly, dan voelt het een beetje als een powershift-transmissie: de minishovel versnelt dan in stapjes in plaats van vloeiend. We hebben de acceleratiesnelheden gemeten en zien dat de Relly iets trager is dan gemiddeld. De hele motorkap kun je met stoel en al zijdelings openklappen. Dat gaat wat zwaar, maar dan heb je wel ruim toegang tot alle componenten. De bouwkwaliteit oogt prima en de hydraulica ziet er netjes geordend uit. Het constructiewerk, de verfkwaliteit en het laswerk ogen prima.
PLUSPUNTEN
– Zeer stabiele shovel
– Gemakkelijk op- en afstappen
– Vloeiende reactie op joystick (giek/bak)
MINPUNTEN
– Wachttijd bij starten (zou opgelost zijn)
– Stoel is hoog gemonteerd (voor kortere chauffeurs)
– Rijsnelheid niet vloeiend te regelen
TECHNISCHE GEGEVENS
Gebouwd in: Nederland
Gewicht (folder): 2.600 kg
Gewicht (gewogen): 2.645 kg
Gewicht voor/achter: 19/81%
Accu standaard (optie): 40 kWh (60)
Voltage: 100 volt
Lxbxh: 327x146x242 cm
Wielbasis: 178 cm
Prijs standaard: € 77.500
Prijs zoals getest: € 78.500
Het veiligheidsframe is vrij beperkt op de Relly, en testchauffeurs merken op dat het minder veilig voelt dan bij de andere shovels. Aan de positieve kant spring je heel gemakkelijk erop en eraf, en heb je bijna vrij zicht rondom. Voor kortere chauffeurs (onder de 1,75 m) is de stoel te hoog gemonteerd.