Relly 1.8
ORANJE TROON
Het voelt een beetje alsof je op een troon zit, bovenop de Relly. Je zit hoog in de lucht, met fantastisch zicht rondom, en je hebt niets om je heen. De Relly is relatief nieuw, relatief goedkoop. Maar heeft ook z’n beperkingen.
Zo ongeveer 80% van alle Relly’s wordt verkocht in de bouwsector. Maar ook in de landbouw is-ie thuis, mits je oké bent met de beperkte hefhoogte (238 cm, laagste van allemaal). Het merk bestaat net vier jaar en komt van de voormalig Nederlandse Knikmops-importeur De Schans in Hedel (Gld.) – je kunt wel zien door welk merk ze geïnspireerd zijn. Met een brutoprijs van € 44.500, is de Relly 14% goedkoper dan het groepsgemiddelde.
Hoge stoel
De Relly is lekker stabiel. En zowel de aandrijflijn als de hydrauliek voelen sterk en precies. En met name omdat je vrij hoog zit, en omdat er slechts een beperkt veiligheidsframe op zit, heb je fantastisch zicht rondom. Dat summiere veiligheidsframe heeft ook als voordeel dat je gemakkelijk op- en afspringt, en het nadeel is dat menig chauffeur zich een stuk minder veilig voelde op de Relly, vergeleken met op andere minishovels. Voor chauffeurs korter dan 175 centimeter is de stoel te hoog gemonteerd – zij zullen de stoel op z’n laagst instellen en daardoor de veerweg missen. En een nadeel van de Relly is dat het een paar seconden duurt voordat de minishovel start, want de elektronica moet even opstarten. Opvallend is dat er een touchscreen is waar je een voorgeprogrammeerd werktuig kunt selecteren. De verkoper kan bijvoorbeeld een stenenklem instellen, waarbij de knoppen op de joystick meteen corresponderen met de functies daarvan.
Dooiepunt
De parallelgeleiding is bijna perfect: we meten slechts 1 graad afwijking op de lepels (net als Avant en Schäffer). En laag bij de grond gemeten, tilt de Relly de meeste kilo’s (2.310 kg). Ook de uitbreekkracht is fors (3.316 kN). We vonden twee nadelen. Ten eerste: de bak kiept niet ver genoeg uit. En ten tweede: als je een kipper zand laadt die bijna vol is, en je kiept de bak uit, dan kun je, als er zand achter ligt, deze niet meer intrekken. Daar zit namelijk het dode punt in de geometrie. Volgens de fabrikant zijn beide nu opgelost, middels een andere uitkiephoek.
Verdere details: bij het accelereren voel je dat-ie versnelt in stapjes, als een powershift, in plaats van vloeiend. De motorkap (inclusief stoel) opent zijdelings. Dat gaat wat zwaar, maar biedt goede toegang tot de componenten. Onze testmachine was een voormalig prototype. Van het productiemodel is de afwerking, verfkwaliteit en het laswerk veel beter, zagen we bij een andere machine van Relly.
PLUSPUNTEN
– Gemakkelijk op en af te springen
– Zeer goed zicht vanaf de stoel
– Voelt heel stabiel (op één na beste)
MINPUNTEN
– Korte vertraging bij starten
– Stoel is te hoog gemonteerd (voor kortere chauffeurs)
– Uitkiephoek van bak te klein (zou zijn opgelost)
Op de Relly zit je hoog en heb je weinig om je heen. Je springt er dus gemakkelijk op en af, en je hebt uitstekend zicht. Het voelt wel een stuk minder veilig, met het beperkte frame.