Pitbull X27-45 CRT
GROMMENDE PITBULL MET LANGE GIEK
Peecon startte in 2017 met het ontwerp van de Pitbull-minishovels. Het is een echte boerenmachine, met luxe functies. Ook merken we zaken op die wel beter kunnen.
Er zijn een aantal zaken waarmee de Pitbull opvalt tussen de andere minishovels. Bijvoorbeeld vanwege z’n (optionele) lange giek, en daarmee heeft deze het hoogste hefbereik van alle niet-telescopische gieken (303 cm) en dit maakt het opvallend gemakkelijk om een kipper te laden. Ander opvallend kenmerk is dat er een touchscreendisplay in de rechterbovenhoek van het cabineframe hangt, met daarin allerlei geavanceerde functies. Andere uitersten: de cabinevloer is het laagste bij de grond van allemaal (69 cm) en dat maakt in- en uitstappen gemakkelijk. En anderzijds meten we het hoogste geluidsniveau van allemaal (bij 8 km/u), namelijk 93 dB(A). Deze X27-45 CRT staat in de prijslijst voor € 48.000, en dat is € 3.300 minder dan gemiddeld.
Motortoeren instellen
We noemden al de lage cabinevloer, die het in- en uitstappen makkelijk maakt, maar ook de slanke stuurkolom draagt hieraan bij. Die laatste zorgt voor ruimte bij de knieën, en je kunt ‘m ook fijn in hoek verstellen. Alle hendels zitten op een prima plek, al is de lay-out voor de knoppen wat vreemd. Er zijn namelijk twee knoppen op de joystick om een rijrichting mee te kiezen (één vooruit, één achteruit), en er is een tuimelschakelaar waarmee je het motortoerental instelt. Onze voorkeur zou zijn, om die tuimelschakelaar te gebruiken voor
een de derde functie, in plaats van zoals nu, met een losse, mechanische hendel.
Schakelt automatisch
De hefkracht van de Pitbull is rondom het gemiddelde, en de uitbreekkracht is juist boven gemiddeld. Maar de fabrikant mag de bewegingssnelheid van de giek nog wel wat opvoeren. Want de Pitbull heeft, los van de telescopische gieken, een van de traagst bewegende gieken in deze test. Aan de positieve kant: de machine is voorzien van comfortabel handgas, je kunt de rijsnelheid elektronisch beperken en er is een grote oliestroom beschikbaar voor een werktuig (61,4 l/min).
Opvallend is dat de Pitbull geen manueel hoog of laag rijbereik heeft; de hydrostaat schakelt automatisch op en af. Wij zijn trouwens geen fan van de pendelende achteras: de minishovel voelt niet zo stabiel op de hobbelige testbaan als andere. De motorkappen en met name de sluitingen daarvan lijken niet het meest degelijk, maar verder is de Pitbull netjes afgewerkt met een ‘gemiddeld’ voor de bouwkwaliteit.
PLUSPUNTEN
– Sterke hydrauliek
– Gemakkelijk in- en uitstappen
– Snel reagerende aandrijflijn
MINPUNTEN
– Hoogste geluidsniveau
– Giek en bak bewegen relatief langzaam
– Voelt onstabiel op ongelijke ondergrond
De cabinevloer is het laagste van allemaal (69 cm), en dat, in combinatie met een slanke stuurkolom, maakt dat je makkelijk in en uit de Pitbull stapt.