fbpx

STIL EN VEEL COMFORT

De Mecalac is de stilste machine van allemaal. Ook scoort-ie uitstekend op comfort. De Mecalac blijft echter wat achter op hydraulische prestaties. En mede daarom eindigt-ie op de negende plek.

Mecalac is er met vlag en wimpel in geslaagd om een bestuurdersplatform te ontwerpen dat precies klopt. Je hebt uitstekend zicht rondom, er is voldoende ruimte om te zitten en in en uit te stappen, en Mecalac gebruikt materialen die aanvoelen als kwaliteit. De geteste MCL-6 staat in de prijslijst voor € 50.500 en dat is bijna € 1.000 goedkoper dan gemiddeld.

Giekvering
Nog even door over het comfort. Want buiten de reeds genoemde pluspunten, kwam de Mecalac met een luchtgeveerde stoel en giekvering. Wij vroegen niet om die opties, voor deze test, maar het maakt wel dat de Mecalac een van de comfortabelste machines was om mee te rijden. Mecalac bouwt overigens ook de minishovels voor Manitou. We zien daarom gelijkenissen in bijvoorbeeld bedieningselementen, maar de machines zijn niet identiek.

Overdrukventiel
De hefhoogte van de Mecalac is 270 centimeter en dat is 14 centimeter minder dan gemiddeld. Als we het gaan hebben over de metingen, dan is het belangrijk om te vermelden dat de Mecalac op de testlocatie aankwam met een foutje: telkens als we de hydraulische bakvergrendeling gebruikten, sloeg de motor af. Ter plekke is daarom door Mecalac het overdrukventiel aangepast en die ingreep kan invloed hebben gehad op de meetresultaten. We meten bijvoorbeeld de laagste druk in de testgroep: 160 bar. Ook is de uitbreekkracht het laagste van allemaal (1.638 kN) en de hefkracht is minder dan gemiddeld. Wel meten we een grote oliestroom van 68,6 l/min. Navraag bij de fabrikant leert dat de bedrijfsdruk 207 bar zou moeten zijn, en volgens Mecalacs eigen gegevens zou de uitbreekkracht 2.050 kN moeten zijn. De Mecalac heeft met maximaal 31 km/u een van de hoogste topsnelheden. Een pluspunt is ook dat je met een draaidrukknop de rijsnelheid kunt beperken en optioneel is er een cruise control. Ook kun je het motortoerental instellen, zodat die matcht met wat je nodig hebt voor bijvoorbeeld een rolbezem. Kritiekpuntje: het rem-/inchpedaal laat zich moeilijk doseren, en ook is het lastig om hele kleine, precieze stukjes te rijden met het gaspedaal. De bouwkwaliteit en afwerking zijn trouwens prima in orde. De Perkins-motor is voorzien van drie in serie geplaatste filters. Zekeringen en relais zijn achter een plastic paneel geplaatst, op de rechter console. Erg netjes gebouwd allemaal.

Het bestuurdersplatform van Mecalac klopt gewoon. Iedereen zit er comfortabel in. Je hebt uitstekend zicht rondom, en voldoende ruimte om in en uit te stappen.