fbpx

AANGENAAM VOOR IEDEREEN

Manitou scoort uitstekend op de technische metingen, en voelt meteen goed als je achter het stuur kruipt. Pas na even werken vallen zaken op als een té trage lage versnelling en een inch-pedaal dat zich moeilijk laat doseren.

De Manitou eindigt in de middenmoot. De minishovel heeft de op één na langste giek in deze test, als je de telescopische even niet meerekent. Daarmee reikt-ie lekker ver en hoog, en toch scoort de Manitou prima in de hefkrachtmetingen. De Manitou is een fijne machine met prima bedieningselementen. Het comfort is uitstekend, en je springt er zeer gemakkelijk in en uit. Detail bij dat laatste: één handgreep is aan de buitenkant van het frame gelast, waardoor je die alleen kunt gebruiken bij het instappen en moeizaam bij het uitstappen. Er is een elleboogsteun voor je rechterarm. Maar bovenal zijn we positief dat Manitou er als een van de weinige in geslaagd is om de stoel zó te monteren dat zowel korte als lange chauffeurs goed zitten.
Aan de andere kant meten we bij Manitou de grootste draaicirkel (613 cm, net als Eurotrac). En het inchpedaal werkt teveel als aan-uit; dat kun je moeilijk doseren.

Lekker lange giek
Zoals gezegd is de giek lang (net als bij Pitbull). De hefhoogte is daarmee bovengemiddeld en het is opvallend gemakkelijk om een kipper te laden. De giek voelt ook sterk en bewijst dat te zijn door, afhankelijk van de hoogte, 8 tot 16% sterker te zijn dan het groepsgemiddelde. De uitbreekkracht is het op één na minste (2.270 kN). Ook heeft, afgezien van de shovels met telescopische giek, de Manitou het meeste tijd nodig om bij vol gas een volledige cyclus te volbrengen (giek omhoog en omlaag, bak in en uit), namelijk bijna 14 seconden.

Trage lage groep
De aandrijflijn laat zich makkelijk bedienen en is voorzien van handige functies, zoals het beperken van de maximale snelheid, maar we merken dat de snelheid in het lage rijbereik met maximaal 6 km/u té traag is. Als je een bak in een grondhoop drukt, heb je de neiging om het lage rijbereik te kiezen, voor meer koppel en om de aandrijflijn te beschermen. Maar daarmee is de minishovel te traag om tussen grondhoop en wachtende kipper te pendelen. Manitou zegt echter dat je de aandrijflijn geen schade toebrengt als je die lage groep gebruikt voor het zware werk, en dat die meer bedoelt is voor precisiewerk. De motorkap opent fijn, en dit is wellicht het beste motorcompartiment in deze test. Alle componenten zijn hier goed te bereiken. De motorkap en panelen laten een degelijke indruk achter, en de hydraulische en elektronische componenten een gemiddelde.

Dit is een van de weinige minishovels waar zowel lange als korte chauffeurs comfortabel kunnen zitten. Comfort is uitstekend, en je springt er makkelijk in en uit.