Knikmops KM250
LEKKER STABIEL EN EENVOUDIG
De Knikmops is bovenal een eenvoudige machine. Verwacht geen luxe functies, of een elektronische joystick. Maar die eenvoud is juist ook z’n charme, en de Knikmops is relatief goedkoop.
De Knikmops is typisch zo’n machine waar je zonder enige uitleg zo op springt, en ermee wegrijdt. Voor een veeleisende gebruiker is-ie wellicht té simpel. Onze testmachine had bijvoorbeeld een mechanische joystick (elektrisch is optie), en vergeleken met de meeste andere, is de Knikmops beperkt in z’n hefhoogte: maximaal 257 centimeter en dat is 18 centimeter minder dan gemiddeld. Optioneel is een telescopische giek leverbaar.
Niet zo verfijnd
De Knikmops rijdt lekker stabiel, en de machine accelereert het snelste (tot 15 km/u in 1,7 seconden), en zoals gezegd, je springt er zo op en rijdt ermee weg. Aan de andere kant is het comfort beperkt. De motor maakt bijvoorbeeld best veel lawaai en vraagt om veel toeren. We merken hier bijvoorbeeld het hoogste maximum motortoerental (3.150 toeren). En we merken bijvoorbeeld dat, bij een hoog toerental, het moeilijk is om de giek of bak proportioneel te bedienen – de oliestroom werkt meer als aan-uit. Knikmops laat echter weten dat dit probleem inmiddels zou zijn opgelost. De weg naar de stoel toe is uitstekend, maar om het perfect te maken, zouden we graag zien dat de traptreden iets minder recht onder elkaar zouden staan. Wij ervaarden weinig vering in de stoel, al zou er, volgens de fabrikant, een veerweg zijn van 8 centimeter. Je kunt het stuurwiel niet in hoek of hoogte verstellen.
Grote oliestroom
Laag boven de grond tilt de Knikmops 1.960 kilo en dat is 243 kilo boven gemiddeld. En op 2,3 meter hoogte tilt-ie 1.104 kilo, en dat is het minste in deze testgroep. Opvallend is dat Knikmops een van de weinige is die niet z’n achterwielen optilt tijdens deze metingen, en dat kun je zien als pluspunt in verband met veiligheid. We meten overigens een van de grootste oliestromen hier (71,6 l/min), en dat is meer dan wat er in de folder wordt beloofd. Maar we meten 44 graden afwijking in de parallelgeleiding. Knikmops meldt echter optioneel een andere giek te leveren met een betere parallelgeleiding. Bijzonder: op de voortrein zit een draaiknop waarmee je de differentieelblokkering instelt (elektrisch is een optie). De rijsnelheid is beperkt tot 24 km/u. En tot slot: je moet vier panelen verwijderen om volledig toegang tot de motor en filters te krijgen, en voor twee van die panelen heb je gereedschap nodig. Dan nog is het moeilijk om het motoroliefilter te bereiken. Maar afwerking verder, en de verfkwaliteit, lijken prima.
PLUSPUNTEN
– Makkelijk op- en afstappen
– Snelle acceleratie (tot 15 km/u in 1,7 sec.)
– Stabiel
MINPUNTEN
– Beperkte stoelvering
– Beperkte hefhoogte (257 cm)
– Matige bedienbaarheid van joystick bij
hogere toerentallen
De weg naar de stoel is uitstekend. Bediening is super eenvoudig. Maar wij ervaarden weinig van de stoelvering, en het stuurwiel kun je niet in hoogte of hoek verstellen.