fbpx

SUPER KWALITEIT UIT CHINA

JCB rekent af met het vooroordeel dat ‘Made in China’ synoniem is voor matige bouwkwaliteit. De Engelsen laten hun minishovel bouwen in Shanghai, en deze is nagenoeg perfect afgewerkt. Goed voor een vijfde plek in deze test.

Iedereen kent JCB: topkwaliteit bouwmachines uit Groot-Brittannië. Sinds een aantal jaar levert JCB ook minishovels. Die kwamen eerst uit Duitsland, en sinds 2017 is deze 403 Plus Agri ontworpen en deze laten de Engelsen bouwen in China. Voor wie denkt dat daar alleen matige kwaliteit vandaan komt: in dit geval zit je ernaast. Want deze minishovel liet de beste indruk achter bij ons, en twee onafhankelijke engineers die ons hielpen de bouwkwaliteit te beoordelen. Alle zekeringen en relais zijn in kastjes gemonteerd tegen de achterwand van de cabine – beschermd tegen stof en water. Ook heel de hydraulica ziet er subliem uit, en JCB heeft veel aandacht gestoken in verfkwaliteit en constructiewerk – alle delen zijn met precisie geslepen en aan elkaar gelast. Ook het bestuurdersplatform, met daar alle knoppen, straalt kwaliteit uit. Met een prijs van €50.340 is-ie iets goedkoper dan gemiddeld.

Snelle jongen
De JCB is stabiel, en met maximaal 32,9 km/u de op één na snelste. De aandrijflijn reageert ook snel. Ook de giek beweegt als één van de snelste. Voor een volledige cyclus (giek op en neer, bak in en uit) heeft JCB 7,6 seconden nodig, terwijl veel anderen boven de 10 seconden zitten. We meten geen hefkrachtrecords. De trekkracht geeft eenzelfde beeld: relatief sterk bij hogere snelheden (6 km/u), maar gemiddeld bij remmen tot stilstand. Er ontbreken handige functies om de oliestroom of rijsnelheid te regelen als je werkt met bijvoorbeeld een rolbezem. En de parallelgeleiding geeft 6 graden afwijking (relatief veel), al laat JCB weten dat dit met originele JCB-palletvorken (met andere aanbouwhoek) beter zou zijn; wij kregen een imitatie-vorkenbord mee.

Beperkte ruimte
Het bestuurdersplatform krijgt niet de hoogste punten. Dat zit ‘m met name in het feit dat de weg naar de stoel toe relatief smal is, en dat er relatief weinig ruimte zit tussen de stuurkolom en stoel. Ook is de vloer niet vlak – er is een soort kleine transmissietunnel. Wel is het zo dat zowel lange als korte chauffeurs een prima zitpositie vinden. De derde functie bedien je met een mechanische hendel, al laat JCB weten dat een elektrische tuimelschakelaar optioneel leverbaar is. Het inch-/rempedaal laat zich niet perfect doseren. Detail: de uitlaat is naar beneden gericht. Als het droog is, blaast het stof daarom aan alle kanten omhoog.

De ruimte tussen de stuurkolom en de stoel is beperkt, en ook de doorgang naar de stoel is vrij smal. Wel kunnen zowel lange als korte chauffeurs een prima zitpositie vinden.