fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Hendrik kocht mesttankbouwpakket op Kaweco-veiling 

Veilingbedrijf Troostwijk besloot om van allerlei componenten en halffabricaten twee bouwpakketten van half gebouwde mesttanks samen te stellen. Hendrik Leenaerts (25) is niet bang aangelegd en kocht voor € 43.000 een Kaweco-bouwpakket. De jonge ondernemer heeft een winter lang gepuzzeld. Foto’s: Bob Karsten

Eind vorig jaar veilde machinefabrikant Kaweco alles: van kolomboor, minishovel tot complete mesttanks. Ook zijn twee bouwpakketten geveild van half gebouwde mesttanks – een puzzel met grote stukjes. Hendrik Leenaerts in Meerle (B) is niet bang aangelegd, en was met € 43.000 de hoogste bieder. En dus heeft de jonge ondernemer een winter gepuzzeld.

De vijfentwintigjarige Hendrik Leenaerts uit Meerle, nét over de Belgische grens, is een ondernemend type. Dagelijks kijkt hij even op Troostwijk Auctions, want wellicht komt er interessante handel voorbij. Zo hield Leenaerts met een schuin oog ook de veiling van machinefabrikant Kaweco in Hengelo (Gld.) in de gaten.

Op 2 december vorig jaar werd de hele Kaweco-inventaris plus overtollige voorraad geveild, van werkplaatsinrichting tot complete mesttanks. Maar de prijzen voor de mesttank liepen voor hem te hoog op, herinnert Leenaerts zich, en daarmee kwamen twee bouwpakketten in zicht.

Kaweco-bouwpakket voor €43.000

Veilingbedrijf Troostwijk besloot om van allerlei componenten en halffabricaten twee bouwpakketten samen te stellen. Een ware puzzel voor handige lui. De jonge, Belgische ondernemer heeft ruimte in de schuur, een luxe uitgeruste werkplaats tot z’n beschikking, en weet dat de wintermaanden toch wat rustig zijn. De 16-kuubs tank zou bruikbaar zijn op het ouderlijk akkerbouwbedrijf, of anders wel interessant voor de handel. Bovendien heeft hij er hobby in, en wil ervan leren.

Op een van de twee bouwpakketten bracht Leenaerts het hoogste bod uit – €43.000 inclusief veilingkosten. Daarmee was hij een halve mesttank en een hele hobby rijker.

Lees verder onder de foto’s

Hendrik Leenaerts (25) in Meerle (B.) werkt op het ouderlijk akkerbouwbedrijf in België en een akkerbouwbedrijf van de familie in Oost-Europa. Daarnaast verhuurt hij zich als chauffeur, en mag hij graag handelen in trekkers en machines. Ook is hij eigenaar van The Black Fury-sleepwagen die hij verhuurt voor tractorpullingwedstrijden. De mesttank gaat in de handel, en anders wordt-ie ingezet op het ouderlijk akkerbouwbedrijf.
Hendrik Leenaerts (25) in Meerle (B) werkt op het ouderlijk akkerbouwbedrijf in België en een akkerbouwbedrijf van de familie in Oost-Europa. Daarnaast verhuurt hij zich als chauffeur, en mag hij graag handelen in trekkers en machines. Ook is hij eigenaar van The Black Fury-sleepwagen die hij verhuurt voor tractorpullingwedstrijden. De mesttank gaat in de handel, en anders wordt-ie ingezet op het ouderlijk akkerbouwbedrijf.

Geen wormpomp

Leenaerts kocht de kavel ongezien, maar het bouwpakket bleek redelijk compleet: tank, assen, dissel, wielen en een heleboel stukken mestleiding. Hydrauliekslangen ontbreken, net als de computerkast die in de trekker hoort. Ook de pomp ontbreekt. Daar was Leenaerts van op de hoogte – de ander had een wormpomp, en dus hij koos bewust voor het bouwpakket zónder pomp. “Een wormpomp kennen we hier eigenlijk niet. Dus ik heb elders een 6-kuubs Vogelsang-verdringerpomp gekocht”, vertelt hij.

Achteraf bleek dat ook deze mesttank was voorbereid op een wormpomp. “In de advertentie stond ook wel dat het een Profi ESP-tank was, maar ik wist niet dat ESP stond voor wormpomp”, lacht Leenaerts. En dat betekende dat de sleutelaar de routing van alle mestleidingen opnieuw moest uitstippelen.

Het bouwpakket bestond uit vele delen mestleidingen. Leenaerts kocht bij Kramp allerlei hoekdelen bij. De rechte stukken maakt hij met buizen met aanlasflenzen.
Het bouwpakket bestond uit vele delen mestleidingen. Leenaerts kocht bij Kramp allerlei hoekdelen bij. De rechte stukken maakt hij met buizen met aanlasflenzen.

Meteen in de verf

Leenaerts laat er geen gras over groeien. De tank en wat onderdelen brengt hij meteen na de veiling linea recta naar Baak (Gld.). Daar zit Rowi Straalbedrijf en dat is waar Kaweco ook altijd de tanks laat behandelen. Hij kiest er daarom voor diezelfde weg te bewandelen. Ook koopt hij op de veiling een krat vol hydraulische cilinders. Vooral om de vracht naar Meerle te vullen, want de cilinders zijn niet bruikbaar op z’n mesttank.

De assen waren al gemonteerd aan de bladveren. De meelopend gestuurde as moest hij nog wel afbouwen met stuurcilinders. En zodra de tank arriveert in België, bouwt Leenaerts alles samen: tank, dissel en onderstel. Daarmee lijkt de tank meteen al heel wat. Later blijkt wel dat de dissel, die op verschillende manieren past, onder een verkeerde hoek staat gemonteerd. Dat heeft hij later aangepast. “Achteraf gezien had ik éérst de tank op het onderstel moeten bouwen, in plaats van eerst de dissel eraan, dan had ik het meteen gezien.”

Puzzelen met leidingen

In de hoek van de schuur staat een tiental kratten, elk vol met componenten. Denk aan de reminstallatie voor de assen, afsluiters en vooral heel veel mestleidingen in verschillende vormen. “De mensen van Kaweco zijn echt heel vriendelijk. Ik ben verschoten van hoe behulpzaam ze zijn”, vertelt Leenaerts, die al eens bouwtekeningen ontving en geregeld even app-contact heeft voor vragen.

Omdat de routing van de mestleiding anders moest – een verdringerpomp heeft de driewegkraan aan de voorzijde, terwijl die bij een wormpomp achterop zit – heeft Leenaerts bij Kramp allerlei hoekstukken bijgekocht, van 90, 45 en 17 graden. De rechte stukken maakt hij gauw even zelf door een buis op maat te maken en er flenzen aan te lassen.

“Ik heb echt duizend keer op de website Traktorpool.nl naar verkoopadvertenties zitten kijken en zitten inzoomen”, lacht Leenaerts. “Kleine dingen. Moet je bijvoorbeeld de zuigarm nou links of rechts van het profiel monteren? Ik heb er ontzettend veel van geleerd. Bij sommige dingen dacht ik: waar dient dit voor? Zoals de leidingen die ín de tank zitten.”

De Kaweco was voorbereid op een wormpomp. Dat is in de regio van Leenaerts echter iets onbekends, dus kocht hij een verdringerpomp. Daartoe moest hij wel de routing van de mestleidingen aanpassen.
De Kaweco was voorbereid op een wormpomp. Dat is in de regio van Leenaerts echter iets onbekends, dus kocht hij een verdringerpomp. Daartoe moest hij wel de routing van de mestleidingen aanpassen.

Slangen op maat

“Uiteindelijk heb ik alle hydrauliekslangen alsnog bij Kaweco gekocht. Zij hebben alle maten in de computer staan”, vertelt Leenaerts. “Dat bespaart honderd keer naar de lokale smid toerijden om slangen te persen.”

Ook zijn monteurs van Kaweco drie dagen in Meerle geweest om te helpen sleutelen. “Zij hebben de PLC’s ingeregeld, en geholpen om de hydrauliekslangen juist aan te sluiten. Zij hebben zo veel meer kennis – ze zien een slang en weten al waar die thuishoort. En zij hebben geholpen bij de eerste tests en om te kijken of alles naar behoren werkt.” En nu is Leenaerts bezig om een kenteken te regelen. “Waarschijnlijk wordt-ie in Nederland als zelfbouw geregistreerd.”

De mesttank heeft geen hefinrichting en is voorbereid op een Bomech-bemester. Leenaerts overweegt nog een docking-aansluiting (trechtersysteem) achterop te bouwen.
De mesttank heeft geen hefinrichting en is voorbereid op een Bomech-bemester. Leenaerts overweegt nog een docking-aansluiting (trechtersysteem) achterop te bouwen.

Mesttank in gebruik of te koop

De Belg overweegt nog om een schuifas te monteren. En als ze de tank dan toch op het ouderlijk akkerbouwbedrijf gaan gebruiken, ook om subsidie aan te vragen voor een bandenspanningwisselsysteem. Maar ook komt de mesttank op internet te koop: als er meer dan €75.000 voor wordt geboden, mag-ie weg.

“Ik heb achteraf meer kosten gemaakt dan ik dacht: onderdelen stralen en spuiten, nog onderdelen en vooral hydrauliekslangen bijkopen. En ik krijg nog een factuur van de drie dagen dat de Kaweco-monteurs hier hielpen sleutelen”, vertelt Leenaerts. “Maar ik ben zeer tevreden. Het is ook gewoon echt een mooie tank geworden, hè.”

Auteur: Bob Karsten

Lees ook: Acht kopers over de aanschaf van hun mestmachine

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Zo poets je de trekkercabine brandschoon in tien stappen

Het reinigen van een trekkercabine is niet iets wat ‘moet’. Maar het is fijn trekker rijden in een schone cabine. Tien...
Afbeelding artikel

Duitse Kumm levert KTR-mesttanks in Nederland

De Duitse machinefabrikant Kumm heeft dit seizoen een enkelas- en tandemastank uit de KTR-serie in bedrijf gesteld in Nederland.
Afbeelding artikel

Zo produceert Baler Needles naalden voor Lely-/Welger-balenpersen

Een kijkje in de werkplaats van Sjoerd van Gelder van Baler Needles tijdens de productie van naalden voor Lely-/Welger-balenpersen.