Loonwerker bouwt exotische Werner Wario-bosbouwtrekker om
Loon- en grondwerkbedrijf Mulders in Haaren (N.-Br.) zocht een trekker met opbouwkraan. Het werd een Werner Wario. Deze exotische trekker die nog niet in Nederland draaide, blijkt toch een heel logische en zelfs vertrouwde keuze voor het werk van de Brabantse loonwerker. Hij bouwde de bosbouwtrekker om om deze geschikt te maken voor de boomkwekerij.
Chauffeur Peter rijdt net de kwekerij in als we aankomen. Bij het inrijden van de juiste rij draait hij alvast de cabine en klapt de kraan uit. Na enkele tientallen meters pakt hij met de kraan achter op de Wario een gerooide boom, rijdt vrijwel direct alvast vooruit en zwenkt tegelijk soepeltjes de boom tussen een andere rij bomen door richting de kar. Vloeiend, zonder de koppeling aan te raken.
Dat de Werner Wario, hoe excentriek hij ook oogt, hier tot z’n recht komt is binnen 3 minuten duidelijk. Mulders in Haaren voert alle agrarisch loonwerk uit, maar is gespecialiseerd in het assisteren van boomkwekers. Daarvoor bedacht en bouwde het loonbedrijf al van alles, van gps-gestuurde plantmachines tot snoeimachines, en de grootst denkbare verplantingsmachines waarmee het in de hele Benelux grote bomen verplant.
Lees verder onder de foto’s; bekijk onderaan dit artikel wat chauffeur Peter vindt van de omgebouwde Werner Wario

Al eerder JCB Fastrac 2135 omgebouwd
Het loonbedrijf verzorgt voor laanboomtelers in de regio onder andere het rooiwerk. Na het rooien komt daar een stuk logistiek bij kijken om de bomen met kluit op het erf van de kweker te krijgen. Hiervoor bouwde Mulders al zo’n twintig jaar geleden een nieuwe JCB Fastrac 2135 om; met omkeerinrichting, verlengde cabine en een laadkraan precies boven de achteras, voorzien van een zelfbedachte bomenklem. Vierwielgestuurd, geveerd en toch terreinwaardig.
Nadenken over opvolger omgebouwde JCB Fastrac 2135
Toen de omgebouwde JCB Fastrac 2135 een aantal jaar geleden de 14.000 uur passeerde, gingen de eigenaren nadenken over een opvolger. Wens van chauffeur Peter: liefst met traploze transmissie, want bij 300 stops ben je praktisch de hele dag met je voet op de koppeling aan het rijden, en dat gaat een keer vervelen. Daarmee viel JCB af, dit merk levert alleen een cvt in de grotere types.
Wensen van Mulders zelf: opnieuw de kraan op de achteras voor de stabiliteit én liefst een Fendt als basis. “We hebben even een Valtra overwogen met bosbouwkraan, maar we zijn Fendt-minded. Van dit merk hebben we ook de kennis in de eigen werkplaats. We kunnen eigenlijk alles zelf maken, van een keerring tot een transmissie. Dat is dus vertrouwd.”

Bosbouwuitrusting gestript
Met die drie eisen bleef eigenlijk maar één optie over: een Wario van de Duitse fabrikant Werner. Mulders haalt wel vaker trekkers gebruikt uit het buitenland. Daar deinsden de mannen ook deze keer niet voor terug. Echter, omdat Werner slechts kleine aantallen bouwt, is het gebruikte aanbod ook zéér beperkt, legt Jeroen Mulders uit. “De meeste trekkers hebben dan al veel uren en een zwaar leven in de bosbouw gehad. Of ze zijn meteen weg.”
Vorig jaar stuitte Mulders op een Wario met zo’n 5.500 uur op de klok. De advertentie stond nog geen drie uur online of de trekker bleek formeel al verkocht. Maar de initiële koper haakte af. Afgelopen zomer is de machine in de eigen werkplaats klaargemaakt voor inzet in dit rooiseizoen.
Met de urenteller van de oude Fastrac op 17.000 uur was vervanging inmiddels méér dan welkom. Mulders: “Deze Wario heeft als basis een Fendt 718 Com3, en daarom de zwaardere tien-bouts achteras. Werner kortte de motorkap in en verplaatste het luchtfilterhuis, de cabine is kleiner én staat verder naar voren. De opbouwkraan is een Palfinger Epsilon en die steunt met dikke platen direct midden op de achteras, dus niet op de achterbrug. We hebben zelf verschillende 718’s en technisch vergelijkbare 820 Vario’s, dus we kennen deze trekkers vrij goed en hebben de onderdelen op voorraad, mocht er iets zijn.”
De Werner Wario-trekker en kraan waren redelijk onderhouden. Toch deed Mulders veel aanpassingen om de bosbouwtrekker geschikt te maken voor de boomkwekerij. Zo zijn de zware schuif achterop, de lier voorop én de stalen bepantsering aan de onderzijde gedemonteerd. “Door de onderplaat weg te halen hebben we meer bodemvrijheid. Er zou alleen maar modder op gaan liggen in ons werk, en dat wil je niet. De lier hebben we niet nodig en de schuif zit in de weg voor de trekhaak.”
Wendbaar tussen de bomen
De trekker staat op breed spoor en op relatief kleine wielen met bosbouwbanden. Dus is de stuuruitslag maximaal. Ondanks het gemis van vierwielbesturing maakt dat de machine wendbaar. “De zwaailat hebben we hydraulisch gemaakt, zodat deze de aanhanger iets omtrekt en deze de trekker beter volgt”, legt Mulders uit. Verder zijn een set spatborden en extra beplating gemonteerd om de modder zoveel mogelijk weg te houden.
Uiteraard kreeg de trekker een grote beurt, waarbij Mulders kon buigen op de ervaring met de andere 700 en 800 Vario’s in het machinepark. “We hebben bijvoorbeeld een microfilter op de transmissie gezet. Dat zijn van die kleinigheidjes.”

Afkijken bij nieuwste types van fabrikant Werner
Mulders keek naar de nieuwe types van Werner en haalde daar ook verbeterpunten van de fabrikant zelf uit. “Op de nieuwste types zitten de spiegels boven aan de dakrand, dat hebben wij ook zo gemaakt. Dat is praktischer dan aan de onderkant, zoals het bij onze trekker origineel was. Ook is het luchtfilterhuis horizontaal geplaatst, zodat het makkelijker bereikbaar is.”
Tot slot kregen de slangen op de kraan een betere geleiding voor meer zicht én werd de trap rechts verbeterd en verbreed. Ook met de cabine gedraaid kun je nu goed uitstappen, wat praktisch is in dit werk. Alle werklampen zijn nu leds. Daarnaast kwamen er twee camera’s achterop voor zicht op de trekhaak.

Geen simpel werk doen met Werner Wario
Het overspuiten van de motorkap staat nog op de wensenlijst. “Het is toch een bijzonder ding en we hebben er veel uren in gestoken. We verwachten dat hij lang meegaat en willen dan ook dat-ie er straks netjes bijstaat.”
Mulders verwacht zo’n 900 uur per jaar te draaien, met name van november tot mei. In de tussentijd zal de trekker veel binnen staan. Mulders beschikt over de originele hefinrichting bij de trekker en kan de kraan dankzij de snelwissel vlot afbouwen. “Toch gaan we dat niet doen. Je moet geen simpel werk gaan doen met een speciale en vrij dure trekker, want dan is hij eerder aan vervanging toe.”
Auteur: Matthijs Verhagen