Klassieker | Ford County 1454 maakt serie van verzamelaar compleet
In 1972 kwam Ford op de markt met de 8600 en 9600. Het Engelse County Commercial Cars bouwde ze om tot ‘County’. In zijn tijd, de periode 1972-1977, was dat een beest van een trekker. Inmiddels is de County een van de meest gezochte klassiekers. De Ford County 1454 maakt de verzameling van trekkerliefhebber en boomkweker Erik Kennis compleet.
De geschiedenis van County (County Commercial Cars Ltd.) begon in 1929 in Fleet, in het Engelse graafschap Hampshire. Dat zou ook altijd de thuisbasis blijven. County bouwde Ford AA-vrachtwagens met een enkele achteras om naar een aangedreven tandemas.
In 1949 bouwde County voor het eerst een kleine serie rupstrekkers gebaseerd op de Fordson E27N (blauwe reiger). Dat werd een onverwacht succes en ook een belangrijk exportproduct, vooral naar suikerrietplantages. Voor suikerriettransport produceerde het in 1954 de eerste County Four-Drives. Feitelijk de rupstrekkers, maar dan op vier gelijk grote wielen. Pas in 1960 volgde de eerste wieltrekker met gestuurde voorwielen: de op de Fordson Super Major gebaseerde Super-4.
Lees verder onder foto’s, kader en video; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Het concept
County koos voor een concept met vier gelijke wielen, met een 1-op-1-aandrijving tussen voor- en achteras. Dat wil zeggen dat de vooras – anders dan bij conventionele vierwielaangedreven, voorwielgestuurde trekkers – geen voorloop heeft. Voor het overbrengen van trekkracht het ideale uitgangspunt. County koos als enige in de wereld voor een aandrijfas aan zowel de linker- als de rechterkant. Die wordt afgetakt uit de trompetten van de achteras, waardoor een County automatisch permanente voorwielaandrijving heeft. En als je het differentieel spert, trekken alle vier de wielen door dik en dun gelijk.
County werd synoniem voor een trekker die je vooral inzet onder beroerde omstandigheden. In de landbouw vooral om te ploegen en te sleuren, en bij aannemers voor grondverzet en andere zware klussen. Nadeel van de grote voorwielen en de aandrijving op de zijkanten is de grote draaicirkel. Maar van die grote draaicirkel wordt je bij het sturen weinig gewaar door het ontbreken van voorloop.
Van Ford 9600 naar County 1454
In 1972 kwamen de Ford 8600 en 9600 op de markt als opvolgers van de Amerikaanse 8000 en 9000. Bij County werden die aangeleverd als skid-units (trekkers zonder wielen, zonder vooras, zonder trompetten op de achteras) en omgebouwd tot de typen 1254 en 1454. Met als belangrijk verschil de turbo voor extra vermogen.
De allereerste prototypen die County in 1972 voorstelde, waren nog gebaseerd op de Ford 8000 en 9000. Met als bijzonderheid dat de 1254 was voorzien van PAVT-wielen en het Amerikaanse type steekas. Een 1454-prototype is in oktober 1972 in Nederland gedemonstreerd bij het nationaal ploegkampioenschap. Ook van de 1254 zijn archieffoto’s bekend met een 16 km/u-bord op de neus.
Al meteen was een cabine leverbaar, gemaakt door het Engelse Victor Cabs. Voorzien van schuifdeuren. In 1974 kon je een wat ruimere en stillere Hara-cabine kopen. De 1254 was vergeleken met de 1454 relatief duur, waardoor er maar een paar van zijn verkocht.
Tot midden 1977 leverbaar, verdubbeld in prijs
Over prijzen gesproken: ook in de jaren zeventig was er inflatie. De 1454 bleef tot midden 1977 leverbaar en was in vijf jaar tijd van £6.600 cataloguswaarde naar £15.442 meer dan verdubbeld in prijs! Gebaseerd op de Ford 9700 was vanaf 1978 de County 1474 de opvolger.

Na overnames stopt productie in 1995 definitief
County was in de jaren zestig en zeventig zeker succesvol, maar het gat in de markt dat ze vulden werd steeds kleiner. De trekker was relatief duur, had ook zijn nadelen, en er kwamen steeds meer trekkers af fabriek met steeds betere vierwielaandrijving op de markt.
In februari 1983 werd County Commercial Cars Ltd. failliet verklaard, maar ook weer overgenomen en omgedoopt tot County Tractors Ltd. In 1987 volgde opnieuw een overname, door de Benson-groep. Die produceerde nog trekkers tot 1990, in drie jaar tijd 150 stuks. SEM Engineering nam de rechten op de naam County over en ontwikkelde onder andere een trekker op basis van de Ford 40-serie. In 1995 failliet verklaard en weer voortgezet door Thama Holdings. In 1995 zijn nog zeven stuks 745-40 en twee 1184-40 gebouwd op basis van de Ford 8340, voor export naar de Falklands. Toen was het met de productie gedaan. Thama Holdings hield in 2018 op te bestaan.
Auteur: Martin Smits
Op zoek naar een oldtimer of klassieker? Kijk op Traktorpool.nl
Gerelateerde tags: Klassiekers, oldtimers