Hoog laden binnen bereik met voorlader Stoll X-TRA Lift
De telescopische X-TRA Lift van de Duitse voorladerfabrikant Stoll is in de loop van 2025 gereed voor serieproductie. Dat meldt Stoll bij navraag van TREKKER. Zodra de unieke voorlader gereed is, gaan we er natuurlijk mee proefrijden.
Stoll stelde op de Agritechnica in november 2023 een telescopische voorlader met draaibaar knikpunt voor, de X-TRA Lift. Stoll won daarmee een zilveren Agritechnica-medaille. De fabrikant dacht toen nog een jaar nodig te hebben voor een nulserie. Dat bleek te optimistisch.
Op vakbeurs Eima in november 2024 was opnieuw het prototype op de Stoll-stand te bewonderen. De ontwikkeling tot een goed werkend productiemodel kostte meer tijd dan ingeschat. Vooral de elektrische parallelgeleiding leverde nogal wat hoofdbrekens op vanwege de uitschuifbaarheid en het extra knikpunt van de voorlader. Want de kiphoek van de bak verandert niet alleen bij heffen en zakken, maar ook bij uitschuiven en bij knikken van het knikpunt. Dit vergt nieuwe software en veel rekenvermogen van de computer.
Bijzondere voorlader
De X-TRA Lift is een bijzonder concept en onderscheidt zich op twee punten van een standaard voorlader. Zo is het eerste armdeel hydraulisch uitschuifbaar, waarmee je de arm met 70 centimeter kunt verlengen. Het vaste knikpunt halverwege de voorlader is nu scharnierend.
Door de arm te verlengen en het knikpunt recht te zetten, kan de voorladerbak 1,5 meter hoger reiken dan een standaard voorlader die 4 meter haalt. Maar je kunt ook beter over een rand van een dumper kippen, door bijvoorbeeld de eerste hefarm uit te schuiven en dan het knikpunt scherper te knikken dan bij een standaard voorlader.
Lees verder onder de afbeelding

Met een lichtere trekker laden
Stoll denkt met deze telescooplader in een behoefte te voorzien. Standaard voorladers op een trekker van 120 pk kunnen vaak niet een vrachtwagentrailer laden, want die zijn 3,80 tot 3,90 meter hoog. Boeren die af en toe een vrachtwagen moeten laden, kopen dan óf een zwaardere trekker met grotere voorlader die hoger kan reiken, of een verreiker of telescopische wiellader. Met de nieuwe telescooplader kun je ook met een lichtere trekker een vrachtwagen laden.
Prijsgunstiger dan grotere trekker of verreiker
Prijzen zijn nog niet bekend. Wel wil de fabrikant kwijt dat de voorlader waarschijnlijk duizenden euro’s duurder wordt dan een standaard voorlader. Echter, daarmee is de telescooplader nog steeds een stuk prijsgunstiger dan een grotere trekker of een verreiker. Zeker als het laden van een vrachtwagen maar een sporadische klus is, aldus Stoll.
Stoll X-TRA Lift inspiratie voor de concurrenten
De reden dat niet eerder een telescooplader met flexibel knikpunt is ontwikkeld, is dat de techniek nog niet zover was. Het concept van Stoll op de Agritechnica heeft de concurrentie wel geïnspireerd, bleek op vakbeurs Eima in november 2024. Het Italiaanse Aries showde er eveneens een prototype voorlader met uitschuiffunctie en knikbaar middenpunt.
De Aries-telescooplader wijkt wel wat af van het Stoll-concept. De hefarmen knikken niet tot gestrekt, maar maximaal tot 16 graden. Bovendien zit het uitschuifgedeelte aan het uiteinde, niet in het eerste armdeel. Hiermee zijn kippers gemakkelijker in het midden te vullen, is het idee.
Lees verder onder de foto

De voorlader kan 4,9 meter hoog reiken. Uitgeschoven tilt de machine 600 kilo minder dan ingeschoven. Deze telescopische voorlader is geschikt voor trekkers van 80 tot 120 pk. Aries levert overigens geen voorlader direct aan eindklanten, maar bouwt primair voor trekkersfabrikanten als Case IH en Steyr.
Auteur: Martijn Knuivers
Lees ook: Getest: 15 minishovels met dieselmotor; wie bouwt de beste?
Gerelateerde tags: Telescoopladers, Verreikers, Voorladers, Wielladers