fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Gaat ‘material handling’ autonoom met deze zelfsturende verreikers?

Dit jaar gaan enkele zelfsturende Loadix-verreikers van het Franse ManuRob aan het werk in Frankrijk en Duitsland. Gaat ‘material handling’ autonoom? – Foto: ManuRob

Op de Sima in 2022 was de Loadix, een autonome verreiker van de Franse start-up ManuRob, misschien wel de grootste verrassing. Op dat moment nog grotendeels een lege huls, maar inmiddels zijn de eerste voorseriemodellen aan het werk. Gaat ‘material handling’ autonoom?

Tussen alle machinegeweld en (Franse) primeurs van de grote merken op vakbeurs Sima in 2022 in Parijs (F) wist juist de Franse start-up ManuRob alle aandacht naar zich toe te trekken met de primeur van hun autonome Loadix-verreiker. Of eigenlijk: een autonome voorlader zonder telescoopfunctie, gezien de achtergrond van de in 2018 opgerichte start-up. ManuRob is namelijk onderdeel van de M-extend groep die we kennen van de MX- en voorheen ook Manip-voorladers.

De batterij-elektrische Loadix was op dat moment nog niet functioneel, maar vorig jaar plaatste de fabrikant een video op YouTube waarin je de verreiker tijdens een introductie-evenement aan het werk ziet. Op vakbeurs EuroTier afgelopen november in Hannover (D.) presenteerde ManuRob de eerste Duitse gebruiker, een boer met een biogasinstallatie.

Dit jaar gaat een beperkt aantal voorseriemodellen aan het werk in Frankrijk en Duitsland. Dat geschiedt op huurbasis voor zes maanden, waarbij gebruikers een factuur krijgen voor het aantal tonnen dat per maand is verwerkt. Verderop meer over de techniek en de prijs van de ManuRob Loadix.

Bobcat en Volvo ook, Weidemann volgt

Op vakbeurs Intermat in april 2024, ook in Parijs, toonde Bobcat zijn autonome elektrische lader RogueX2. RogueX2 is nog (altijd) een concept van schrankladerformaat, en de opvolger van de RogueX die Bobcat een jaar eerder presenteerde tijdens de Amerikaanse Con Expo-vakbeurs in Las Vegas.

Terwijl ManuRob dit jaar de markt op gaat met hun autonome ‘material handler’, benadrukt Bobcat dat de RogueX2 nog in het R&D-stadium zit en voorlopig niet te koop is. Volvo CE introduceerde in 2021 een prototype van een autonome elektrische minishovel, LX03 genaamd en gebaseerd op de elektrische L25-minishovel.

Lees verder onder de foto’s

Dit prototype van de autonome, elektrische Volvo LX03 is gebaseerd op de elektrische L25-minishovel. De LX03 vloeit voort uit Volvo en Lego’s Zeux. – Foto: Volvo
Dit prototype van de autonome, elektrische Volvo LX03 is gebaseerd op de elektrische L25-minishovel. De LX03 vloeit voort uit Volvo en Lego’s Zeux. – Foto: Volvo

Hoewel niet zelfstandig opererend – en dus niet volledig autonoom – is de Follow me-functie waarmee het Duitse Weidemann op de afgelopen EuroTier een zilveren innovatiemedaille won, ook een interessante ontwikkeling. Dankzij die functie, beschikbaar op de elektrische Hoftrac 1190e imp-minishovel, volgt het voertuig een persoon nauwgezet op een paar meter afstand. Het idee: werkzaamheden veiliger maken waarbij je veel op en af moet stappen. Zoals het plaatsen van een tijdelijke afrastering en snoei- en opruimwerkzaamheden.

TREKKER benaderde een groot aantal andere verreikerfabrikanten en/of Nederlandse importeurs met de vraag of zij ook autonome concepten in ontwikkeling hebben. Daarop gaven Dieci, Faresin, Magni en Merlo aan dat dit momenteel niet het geval is. Je zou dat ook zo kunnen opvatten dat ze er nog niets over kwijt willen. Tijdens de gesprekken lag de nadruk vooral op (nieuwe) elektrische modellen. JCB en Manitou reageerden niet (tijdig).

Dankzij de Follow me-functie volgt de Weidemann Hoftrac 1190e imp-minishovel een persoon nauwgezet op een paar meter afstand. – Foto: Weidemann
Dankzij de Follow me-functie volgt de Weidemann Hoftrac 1190e imp-minishovel een persoon nauwgezet op een paar meter afstand. – Foto: Weidemann

Meer over de ManuRob Loadix

ManuRob geeft aan de Loadix eind dit jaar in Frankrijk en Duitsland op de markt te willen brengen voor € 359.000 met één tot drie jaar garantie, afhankelijk van het verwerkte tonnage. De fabrikant richt zich vooral op bedrijven met biogasinstallaties. Introductie in andere Europese landen volgt hoe dan ook niet voor 2028.

De Loadix komt in één variant beschikbaar met een laadvermogen van 2 ton en een hefhoogte van maximaal 4,10 meter. Hij kan maximaal 7,2 km/u rijden en neemt hellingen tot 30%. Loadix is volledig elektrisch en voorzien van een 60 kWh grote batterij. Er is 23 kWh beschikbaar voor de rijaandrijving en 23 kWh voor de hydrauliek.

Bij aankoop krijg je er twee uitrustingsstukken bij die het voertuig zelfstandig aan en af kan koppelen via het Speedlink-systeem. Opladen gaat ook volledig autonoom. Navigeren kan de Loadix, zowel buiten als indoor, autonoom dankzij onder meer TRK-gps, LiDAR en IMU-sensoren. Qua veiligheidsvoorzieningen voldoet het voertuig aan de ISO 3991-standaard voor voerrobots.

Auteur: René Koerhuis

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | Craig Rupp: ‘Met autonome opbouwkit staat volgende generatie trekker al in de schuur’

"Waarom een nieuwe machine ontwikkelen als je autonomie kunt toevoegen aan de Magnum die al in de schuur staat?", vraagt Craig...
Afbeelding artikel

6 elektrische minishovels getest: Weidemann wint

Lees alle ins & outs over de 6 geteste elektrische minishovels. Het merk Weidemann scoort de meest punten, gevolgd door Giant...
Afbeelding artikel

Sreekanth Reddy Vajrala (FarmRobo): ‘Betaalbare iMog-robot oplossing voor kleine percelen’

De autonome veldrobot iMog van FarmRobo is winnaar van de Ag Robot of the Year 2025-award. TREKKER interviewt CEO Sreekanth Reddy...