fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Laadarm Peecon Biga Rapide XL-V tovert trekker om in zelfrijder

Het prototype van de Peecon Biga Rapide XL-V is niet veel langer dan een standaard voorlader. De afstand vanaf de grond tot aan onderkant van de frees meet 5,8 meter. Het ondermes wordt nog veranderd, zodat je probleemloos hoge kuilen kunt affrezen. Vanwege het verre scharnierpunt kun je een kuilvlak relatief recht uithalen. – Foto’s en video: Jacco van Erkelens

Peecon verraste tijdens Eurotier 2024 in Hannover (D.) met een nieuw uitkuilconcept: de Rapide XL-V. Deze laadarm, of freesarm, op de trekker is een goedkoper alternatief voor een zelfrijdende voermengwagen. TREKKER ziet tijdens de eerste testen dat er potentie zit in dit systeem.

Op de foto’s oogt de combinatie indrukwekkend. Sta je ernaast, dan valt het eigenlijk best mee. Het prototype van de Biga Rapide XL-V is niet veel langer dan een standaard voorlader. Gevoelsmatig zit-ie zelfs korter op de vooras dan een voorlader met kuilhapper of pelikaanbak. TREKKER is in een heel vroeg stadium te gast, want de laadarm heeft nog geen tien uren gedraaid.

De gedachte achter dit systeem is kostenbesparing. Zelfrijdende mengwagens, die Peecon in Etten-Leur (N.-Br.) binnen de Biga Rapide-lijn ook vermarkt, zijn verhoudingsgewijs duur. Zeker naarmate de inhoud van de kuip toeneemt.

Peecon merkt dat veehouders moeite hebben met een investering van € 200.000 tot € 300.000 voor een machine waarmee je alléén kunt voeren, vooral op een kleiner bedrijf. Reden genoeg om de tekenkamer in te duiken en mogelijkheden op papier te zetten.

Lees verder onder de foto’s

Peecon vervaardigde voor dit systeem een eigen frees met een vijzelend principe. De spoed draait het voer naar de buitenkanten, waar het op de afvoerbanden komt. Hierdoor is de vijzel overbodig die normaal bij Peecon en Storti achter de freesas zit.
Peecon vervaardigde voor dit systeem een eigen frees met een vijzelend principe. De spoed draait het voer naar de buitenkanten, waar het op de afvoerbanden komt. Hierdoor is de vijzel overbodig die normaal bij Peecon en Storti achter de freesas zit.

Tot 5,8 meter uitkuilen

Het eerste resultaat is deze freesarm op de trekker. Voor op de arm zit een 2,2 meter brede frees met een diameter van 600 millimeter. Waar Peecon bij de Rapide-zelfrijders de frees van Storti monteert, is hier een eigen fabricaat gebruikt. De kenner ziet direct dat er een spoed op de frees zit die het voer naar de buitenkanten werkt. De vijzel, die bij Storti achter de frees zit, is hierdoor verleden tijd. Dat bespaart gewicht en kosten.

Het voer komt op twee afvoerbanden. Die zitten verstopt in de V-vormige constructie over de cabine. Het voer legt 7 meter af over de in totaal 14 meter lange afvoerband. De banden zijn elk 400 millimeter breed en bestaan uit één geheel. Ze zijn zelfcentrerend en gaan met 5 meter per seconde rond. Dat wil zeggen dat voer dat voor op de band valt, binnen 1,4 seconde achter in de mengwagen vliegt. Door de afvoersnelheid hoger te houden dan de invoersnelheid, voorkom je verstoppingen in de schacht. De bandsnelheid is regelbaar, omdat de aandrijving door de trekkerhydrauliek gebeurt.

Sensoren op zowel de frees als de afvoerbanden houden in de gaten of de banden hard genoeg draaien en er geen overdruk en/of verstoppingsgevaar dreigt. Ook beweegt een enkelwerkende cilinder op de hydrauliek van de trekker de arm op en neer. De maximale uitkuilhoogte is 5,8 meter. Doordat het scharnierpunt ver achteruit zit, kun je een vrij recht snijvlak uitfrezen. Zeker bij hoge kuilen ideaal.

In de cabine komt een display waarop je het toerental van de frees ziet. Is dat te laag doordat het te zwaar gaat of je te weinig toeren op de aftakas hebt, dan krijg je hier een melding dat het toerental omhoog moet. Ook op de afvoerbanden houden sensoren de snelheid in de gaten.
In de cabine komt een display waarop je het toerental van de frees ziet. Is dat te laag doordat het te zwaar gaat of je te weinig toeren op de aftakas hebt, dan krijg je hier een melding dat het toerental omhoog moet. Ook op de afvoerbanden houden sensoren de snelheid in de gaten.

Productiemodel lichter en overzichtelijker

De constructie weegt nu naar schatting 2 tot 2,5 ton. Peecon gaat dit gewicht verlagen door de constructie aan te passen. Het millimeter dikke plaatstaal rondom de banden wordt 3 millimeter rvs, en het frame dat van de voorladersteun naar het scharnierpunt loopt, verdwijnt. De intentie is om het geheel achter op de trekker te bouwen, met een snelwissel op de achterbrug. Dit verbetert het zicht en levert vooral gewichts- en materiaalbesparing op.

De laadarm aan- en afkoppelen moet binnen een kwartiertje tot twintig minuten gepiept zijn. Daarvoor willen de techneuten met steunpoten werken. Je kunt de arm dan afzetten net zoals de silage-opbouw bij een universeel onderstel. Hoe dit uiteindelijk vorm krijgt, is nog even afwachten.

Het zicht op de arm valt heel erg mee. Uiteraard zijn er wat blinde hoeken, maar over het algemeen zie je goed wat je doet. De arm beweegt hydraulisch op en neer via de trekkerhydrauliek. Ook de transportbanden zijn op de trekkerfuncties aangesloten en zo in snelheid regelbaar.
Het zicht op de arm valt heel erg mee. Uiteraard zijn er wat blinde hoeken, maar over het algemeen zie je goed wat je doet. De arm beweegt hydraulisch op en neer via de trekkerhydrauliek. Ook de transportbanden zijn op de trekkerfuncties aangesloten en zo in snelheid regelbaar.

Vraagt 100 pk van de trekker

Bij dit prototype is de voermengwagen nog deel van de laadarm. Dat komt doordat de hydromotor die de frees aandrijft, wordt aangedreven via een tussenbak op de mengwagen. De oliepomp versnelt het aftakastoerental van 1.000 toeren drie keer, zodat de frees met 3.000 toeren wordt aangedreven. Het doel is om deze pomp in het frame achter op de trekker te verwerken. De hydrauliekleidingen lopen van de pomp naar de frees, die op zijn beurt wordt aangedreven door een hydromotor die tot 280 bar kan hebben.

Met 165 liter per minuut kan de frees-as met 500 toeren per minuut draaien. Hij vraagt nu ongeveer 100 pk vermogen. Peecon overweegt om een hydromotor geschikt tot 450 bar te plaatsen, waarmee de benodigde liters per minuut terug kunnen. Dat scheelt volgens de fabrikant aanzienlijk in benodigd vermogen.

Bij dit prototype rust de constructie voornamelijk op de voorladersteunen. De steun achterop is meer ter ondersteuning en voor het geleiden van de leidingen. Bij het productiemodel wil Peecon de beugel over de cabine weglaten en de arm vanaf de achterbrug met een snelwissel opbouwen. Dit met het oog op eenvoud, gewichts- en materiaalbesparing, en meer overzicht.
Bij dit prototype rust de constructie voornamelijk op de voorladersteunen. De steun achterop is meer ter ondersteuning en voor het geleiden van de leidingen. Bij het productiemodel wil Peecon de beugel over de cabine weglaten en de arm vanaf de achterbrug met een snelwissel opbouwen. Dit met het oog op eenvoud, gewichts- en materiaalbesparing, en meer overzicht.

Definitieve versie op Agritechnica 2025

In dit vroege stadium is nog geen precieze prijs te noemen. De fabrikant stuurt erop aan dat het productiemodel van de XL-V op de markt komt voor € 50.000 tot € 60.000. Een kleinere L-V versie voor trekkers van 80 tot 120 pk zou € 35.000 tot € 40.000 mogen kosten, is het voorzichtige streven van Peecon. Daarmee zijn de voordelen van een zelfrijder eerder binnen handbereik, en het biedt een andere blik op de onderhoudskosten.

De fabrikant hoopt de definitieve versie van de Biga Rapide XL-V op vakbeurs Agritechnica 2025 in Hannover (D.) te kunnen laten zien.

Auteur: Jacco van Erkelens

Lees ook: Peecon start met productie elektrische voermengwagen

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Hoog laden binnen bereik met voorlader Stoll X-TRA Lift

De X-TRA Lift van de Duitse fabrikant Stoll is een telescooplader met draaibaar knikpunt. Wat is het verschil met een standaard...
Afbeelding artikel

Bobcat bouwt zelf minishovel

De tijd dat machinefabrikant Bobcat alleen schrankladers maakte, ligt ver achter ons. Minigravers, knikshovels en verreikers volgden. Maar een volwaardige minishovel,...
Afbeelding artikel

Voermengwagen Euromilk Rino FX mengt snel, voordelig en homogeen

Nieuw qua merk, maar zeker niet qua machine is voermengwagen Euromilk Rino FX. TREKKER test de wagen, gebruikers geven hun mening.