fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Proefrit met Fendt e107 S Vario met accupakket onder de kap

Als je snel kijkt naar deze Fendt e107 S Vario, zie je weinig verschil met een diesel 207 Vario. Toch valt op dat de uitlaat ontbreekt. Er klinkt geen driecilindertje dat stationair draait. Zodra je een richting kiest, gaat de elektromotor met een stationair toerental van 800 t/min draaien. Die kun je buiten de trekker goed horen zoemen, maar in de cabine verneem je hier weinig van. – Foto’s: Jacco van Erkelens

Fendt presenteerde tijdens een persevenement in het Noorse Bygdøy het officiële productiemodel van zijn elektrische standaardtrekker, de e107 Vario. Als basis daarvoor gebruikte de fabrikant de Fendt 207 S, maar dan met een accupakket en een elektromotor in het vooronder. Een proefrit.

In 2019 kunnen we een voorproefje nemen van Fendts eigen elektrische trekker met een prototype, en in 2023 is het productiemodel van de e107 V in smalspoorversie klaar. Nu kun je de elektrische Fendt-trekker ook als brede standaardversie kiezen.

De presentatie van de Fendt e107 S Vario is in Noorwegen, nabij Oslo. Hoewel Duitsland het thuisland van Fendt is, is het ook wel weer logisch dat het hier gebeurt: 95% van de nieuw verkochte auto’s in Noorwegen is elektrisch. Op de Bygdø Kongsgård, de boerderij en zomerresidentie van de koning van Noorwegen, kunnen we de nieuwe trekker proberen.

Met motorrem

Voor we ingaan op de technische zaken, kruipen we achter het stuur van de trekker. Van binnen zijn er slechts enkele details waaruit je kan afleiden dat het een elektrische trekker is. Op de vloer, tussen het koppelingspedaal en de remmen, vinden we een drukknop in de vloermat. Die knop fungeert als een motorrem, voor wanneer je bijvoorbeeld een heuvel afrijdt. Door die in te trappen, rem je de trekker bij en tegelijk laad de accu zichzelf op. Dat gaat vrij geleidelijk, en voelt niet veel anders als enkel het rijpedaal loslaten.

Verder zijn in beide schermen accupercentages te zien. In het scherm op de armleuning kun je een groter symbool vinden, en hier ook direct een aantal instellingen doen. Zo kun je kiezen uit drie vermogensniveaus: Eco, Dynamic en Dynamic+. Hier komen we later op terug. Eerst rijden.

Onder de kap geen dieselmotor meer, maar een 100 kWh-accupakket. Onder de accu zit een elektromotor die aan de Vario-bak is gekoppeld.
Onder de kap geen dieselmotor meer, maar een 100 kWh-accupakket. Onder de accu zit een elektromotor die aan de Vario-bak is gekoppeld.

Stil in de cabine

De eerste keer dat je instapt en de sleutel omdraait, heb je het gevoel dat de trekker niet start. Er klinkt geen driecilindertje dat stationair draait. Alleen het woordje ‘Ready’ op je dashboard geeft aan dat je kunt gaan rijden. Zodra je een richting kiest, gaat de elektromotor draaien met een stationair toerental van 800 tpm. Die hoor je buiten de trekker goed zoemen, maar in de cabine verneem je hier weinig van. Zeker niet als je de radio aan hebt. Voor een Fendt-rijder is er nauwelijks verschil te merken in de rijervaring door de Vario-transmissie die achter de elektromotor zit. Wel merk je dat er flink meer pit in zit als je het pedaal omlaagdrukt. Immers, een elektromotor heeft altijd het volledige koppel.

Veel ruimte om ook hard te rijden met de trekker hebben we helaas niet. Maar tot een kilometer of 15 per uur is in de cabine verrassend weinig te horen van de elektromotor. Toen we met het prototype van de e100 reden, was een erg hinderlijk, dreunend en zoemend geluid te horen voor de chauffeur. Aanpassingen in de planetaire overbrenging van de Vario-bak, waaronder een andere vertanding en een ander type olie, zorgen er nu voor dat je in de trekker niets hoort. De begeleider die bij ons in de cabine zit, geeft aan dat je bij hogere snelheid wel wat meer gaat horen. Dat kunnen we echter niet bevestigen door het kleine proefterrein. De trekker zal vast wel regelmatig de topsnelheid aantikken, maar wie een elektrische e107 overweegt, zal de trekker niet zo snel als transportvoertuig op de openbare weg in gaan zetten.

De terminal is gelijk aan de dieseltrekkers van Fendt, maar heeft enkele elementen extra. Zo kun je het accuniveau monitoren en in het scherm kiezen hoeveel vermogen je wilt gebruiken door de modus Eco, Dynamic of Dynamic+ te selecteren.
De terminal is gelijk aan de dieseltrekkers van Fendt, maar heeft enkele elementen extra. Zo kun je het accuniveau monitoren en in het scherm kiezen hoeveel vermogen je wilt gebruiken door de modus Eco, Dynamic of Dynamic+ te selecteren.

Dezelfde techniek als in smalspoortrekker

Nog even terug naar de techniek. Die komt praktisch volledig uit de e107 V-smalspoortrekker. Onder de kap ligt een accupakket van 100 kWh, de energieopslag voor de 55 kW sterke elektromotor die aan de Vario-bak is geschroefd. De trekker kan daarmee 73 pk (55 kW) continu leveren, en enkele minuten pieken tot 90 pk (66 kW). Hiervoor moet de instelling in het beeldscherm op Dynamic+ staan. Het idee erachter is dat wanneer je bijvoorbeeld een heuvel oprijdt, je tijdelijk een boost kan gebruiken. Altijd op dit vermogen rijden is technisch nog niet mogelijk.

Opladen kan met een 80 kWh gelijkstroomlader of een 22 kWh wisselstroomlader. Van 20 tot 80% opladen doe je in 45 minuten met de snellader; de wisselstroomlader doet vier uur over het opladen van de lithiumionaccu. Een 700 volt elektromotor drijft een Vario ML 70-transmissie aan. De frontaftakas wordt direct door de elektromotor aangedreven. Het gewicht van de trekker is zo’n 200 kilo meer dan dat van zijn dieselbroertje.

Tussen de koppeling en rempedaal zit een drukknop in de vloer. Die functioneert als een motorrem voor de elektromotor. Trap je deze in tijdens het afrijden van een helling bijvoorbeeld, dan rem je af en laadt tegelijkertijd de accu op. Verder rijdt de trekker net zo als een normale diesel-Vario, alleen stiller.
Tussen de koppeling en rempedaal zit een drukknop in de vloer. Die functioneert als een motorrem voor de elektromotor. Trap je deze in tijdens het afrijden van een helling bijvoorbeeld, dan rem je af en laadt tegelijkertijd de accu op. Verder rijdt de trekker net zo als een normale diesel-Vario, alleen stiller.

Elektrische versie 1,6 tot 1,8 keer duurder

Fendt mikt met deze elektrische trekker voornamelijk op overheidswerkzaamheden (waterschap, Staatsbosbeheer, gemeentes, provincies, et cetera), en boeren in agrarische sectoren met extra vergoedingen voor emissiebeperkingen. De hoofdmoot van deze trekkers zal in Europa verkocht worden. In Californië (VS) ziet de fabrikant ook interesse in elektrische trekkers.

Fendt laat weten dat het in staat is om ook elektrische trekkers tot 150 pk te bouwen. Maar het tast eerst de markt af met dit model. Trekkers boven de 150 pk gaat Fendt naar eigen zeggen niet elektrificeren. Om die op alternatieve brandstoffen te laten draaien, ontwikkelt het bedrijf waterstofmotoren. Boven de 300 pk zal het voorlopig bij HVO als alternatieve brandstof blijven, wat je overigens al in alle huidige dieselmotoren kunt gebruiken.

De fabrikant gaat 1.000 stuks per jaar bouwen van de e107-trekker, en kan opschalen tot ongeveer 7.000 per jaar. De trekkers zullen naar verwachting 1,6 tot 1,8 keer duurder zijn dan de standaard Fendt 207 Vario. Die is beschikbaar vanaf bruto € 122.994. Dat wil zeggen dat de elektrische Fendt e107 S Vario tussen de € 196.000 en de € 220.000 bruto zal zitten. De productie start in het tweede kwartaal van 2025.

Auteur: Jacco van Erkelens

Lees ook: Proefrit met elektrische smalspoortrekker Fendt e107V

Lees ook: Welke autonome trekkers zijn inmiddels marktrijp?

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | Craig Rupp (Sabanto): ‘Kleinere autonome trekkers kostenefficiëntere keuze’

Craig Rupp is ervan overtuigd dat grote trekkers met veel pk’s worden ingehaald door autonomie. "Autonomie maakt nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk."
Afbeelding artikel

4% meer trekkers verkocht tot en met september 2024

Tot en met september 2024 zijn in totaal 1.762 nieuwe trekkers verkocht in Nederland. Dat is 4% meer dan in dezelfde...
Afbeelding artikel

Kubota werkt aan cvt voor smalspoortrekkers en series M5 en M6

Kubota werkt aan een traploze transmissie in de M5N-smalspoortrekkers. Op termijn komt cvt ook in trekkerseries M5 en M6.