fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Liebherr laat waterstofwiellader L566 H testen

Het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag test gedurende twee jaar een waterstofwiellader van de Zwitserse machinefabrikant Liebherr. De waterstoftechnologie maakt het volgens Liebherr mogelijk om ook grote voertuigen die moeilijk te elektrificeren zijn vanwege hun hoge energiebehoefte, zonder CO2-uitstoot te laten rijden. – Foto’s: Liebherr

In de Kanzelstein-groeve in Gratkorn test het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag gedurende twee jaar een door waterstof aangedreven Liebherr-wiellader.

De Zwitserse machinefabrikant Liebherr introduceerde zijn waterstof-zuigermotoren H964 en H966 op vakbeurs Bauma 2022. In navolging daarvan past deze waterstofwiellader in het waterstof-ontwikkelingstraject van de fabrikant.

Lees verder onder de foto

Leonore Gewessler (de Oostenrijkse minister voor Klimaat), Clemens Haselsteiner (CEO van Strabag), Martin Graf (directeur van Energie Steiermark) en Jan Liebherr (voorzitter van de raad van bestuur van Liebherr International AG) woonden een speciaal evenement bij in de steengroeve van het Oostenrijkse Gratkorn vanwege de start van het project.
Leonore Gewessler (de Oostenrijkse minister voor Klimaat), Clemens Haselsteiner (links, CEO van Strabag), Jan Liebherr (tweede van rechts, voorzitter van de raad van bestuur van Liebherr International AG) en Martin Graf (rechts, directeur van Energie Steiermark) woonden een speciaal evenement bij in de steengroeve van het Oostenrijkse Gratkorn vanwege de start van de waterstofwielladertest.

Tot 100 ton CO2 per jaar besparen

Het prototype waterstofwiellader L566 H is voorzien van een Liebherr H966-zescilinder-waterstofmotor. Deze krachtbron moet jaarlijks tot 100 ton CO2 besparen. Deze hoeveelheid CO2 komt overeen met ongeveer 37.500 liter diesel.

Liebherr claimt met waterstofwiellader L566 H ’s werelds eerste prototype van een grote wiellader met een waterstofmotor te hebben. “De technologie maakt het ook mogelijk om grote voertuigen die moeilijk te elektrificeren zijn vanwege hun hoge energiebehoefte, zonder CO2-uitstoot te laten rijden”, vertelt dr.ing. Herbert Pfab, technisch directeur van Liebherr-Werk Bischofshofen.

De waterstofmotoren worden geproduceerd door de motorenfabriek van de Liebherr-componentendivisie in het Zwitserse Bulle. 

Auteur: Robin Looman

Lees ook: Manitou werkt aan verreiker op waterstof

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

6 elektrische minishovels getest: Weidemann wint

Lees alle ins & outs over de 6 geteste elektrische minishovels. Het merk Weidemann scoort de meest punten, gevolgd door Giant...
Afbeelding artikel

Poolse voorlader InterTech IT 1600 M zit goed in elkaar

TREKKER doet een eerste indruk op van de nieuwe Poolse voorlader Intertech IT1600, vers gemonteerd op een John Deere 6R 110.
Afbeelding artikel

Machines ergonomisch besturen met GriTech-joystick

GriTech ontwikkelde en patenteerde een universeel joystickbesturingssysteem dat geschikt is voor verschillende machines.