fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Op maat gebouwde Berdex Farmline is ‘veewagen voor het leven’

De Belgische varkenshouder Kurt Tommeleyn wilde niet opnieuw een occasion biggenwagen kopen. Na lang wikken en wegen koos hij voor een op maat gebouwde Berdex Farmline. “We gebruiken de veewagen één of twee keer per week. Je koopt zo’n wagen dan voor het leven.” – Foto’s: Matthijs Verhagen

De Belgische varkenshouder Kurt Tommeleyn zocht een driedeks veewagen voor achter zijn trekker. Een gebruikt exemplaar bleek geen optie, waarop hij in Nederland een nieuwe veewagen liet bouwen. Het resultaat is een uniek staaltje maatwerk waarover Tommeleyn zeer te spreken is.

Familie Tommeleyn houdt zowel zeugen als vleesvarkens in de regio Ieper (Zuidwest-België). Op de thuisbasis worden de biggen geboren. Zodra ze 25 kilo wegen, brengt de varkenshouder ze zelf naar de vleesvarkensstal zo’n 10 kilometer verderop.

De ooit gebruikt aangekochte tandemas-veewagen was na jarenlange inzet tot op de draad versleten. Dat einde zag Kurt Tommeleyn al even naderen, dus had hij de tijd om héél goed na te denken wat hij zocht in een vervangende veewagen. Want hij blijft de biggen zelf vervoeren. “Vanwege de diergezondheid wil ik liever geen andere veewagens op het erf. Ook geeft zelf doen heel veel vrijheid. Mijn vrouw en ik werken zonder personeel. We maken onze eigen planning en willen zelf bepalen wanneer we biggen rijden. We willen niet afhankelijk zijn van een transporteur.”

Liever een nieuwe veewagen

Verschillende opties passeerden de revue. “Het moest sowieso weer een wagen voor achter de trekker worden. Die hebben we toch staan voor het landwerk. Ook heb ik geen vrachtwagenrijbewijs, en ik heb geen zin in de beperkingen van een tachograaf”, vat Tommeleyn samen.

Een gebruikte vrachtwagenaanhanger achter de trekker hangen, viel na wat uitzoekwerk af. “Ik was gewend aan de middenasser, en vind een schamelaanhanger minder wendbaar. En in België kun je een snelverkeeraanhanger niet meer inschrijven als traag verkeer. Zou ik daarmee gaan rijden, dan moest ik hem jaarlijks laten keuren. Dat is een nadeel.”

Eigenlijk had Tommeleyn er ook geen zin in om opnieuw een occasion te kopen. Na lang wikken en wegen was duidelijk: het moest een nieuwe biggenwagen worden. “We gebruiken de veewagen één of twee keer per week. Telkens maken we hem schoon en we zetten hem altijd binnen. Je koopt zo’n wagen dan voor het leven.”

Driedekker met hefdak en laadlift

Met z’n ideeën klopte hij aan bij de lokale dealer, LAS Trailers. Die schakelde op zijn beurt met carrosseriebouwer Berdex in het Noord-Brabantse Wanroij. Berdex heeft veel ervaring in het bouwen van veewagens voor snelverkeer.

De driedeks Berdex Farmline-laadbak beschikt over veel typische Berdex-kenmerken. Daarbij koos Tommeleyn naar eigen zeggen bewust voor een relatief eenvoudige uitvoering.

  • De opbouw bestaat uit drie laadvloeren met telkens 90 centimeter tussenruimte. Tijdens het laden zijn de gasgeveerde aluminium vloerdelen van de volgende laag gemakkelijk handmatig neer te klappen. Zo ontstaat telkens de volgende laadvloer.
  • Het dak is vervolgens hydraulisch hefbaar, wat het laden van de bovenste laag vergemakkelijkt. Elke laag telt vier hokken met tussendeurtjes.
  • De opbouw is vrijwel geheel uit aluminium gemaakt. Bij de bouw is extra aandacht besteed aan snel en gemakkelijk kunnen schoonmaken. Zo zijn de hoeken van de onderste laag afgerond en zijn alle naden zoals gebruikelijk afgelast.

De laadlift bedient Tommeleyn met een afstandsbediening. Via staalkabels trekt een liggende cilinder de bak omhoog. Alles is elektro-hydraulisch aangedreven met een 24 volt pomp die onder de wagen is gebouwd. “In twee kisten staan vier grote accu’s en een ingebouwde lader. Na gebruik hang ik de wagen aan de stekker. De trekker staat tijdens het laden dus altijd uit, de wagen heeft voldoende stroom bij zich.”

De klapvloeren vormen een tweede en derde etage in de veewagen. Kurt Tommeleyn toont dat de vloerdelen zich licht laten bedienen dankzij gasveren.
De klapvloeren vormen een tweede en derde etage in de veewagen. Kurt Tommeleyn toont dat de vloerdelen zich licht laten bedienen dankzij gasveren.

Chassis van Deroo

Berdex bouwt altijd de volledige voertuigen in huis. Echter, met de recente EU-voertuigenwetgeving is een typegoedkeuring voor landbouwverkeer tijdrovend en kostbaar. Daarom schakelde Berdex met de Belgische constructeur Deroo, die volgens specificaties een drieassig chassis aanleverde met COC-documentatie.

Het onderstel is paraboolgeveerd en de achteras is gedwongen gestuurd. Ook is er een knikdissel voorzien om de wagen iets achterover te zetten. Zo loopt het water bij het reinigen goed van de wagen af. Tegelijk zakt de achterkant van de wagen iets, zodat de biggen bij het laden van de onderste laadvloer gemakkelijk zelf de wagen inlopen via de laadklep.

De asopstelling is zo uitgedacht dat er altijd voldoende oplegdruk is op de K80-trekhaak. Ook heeft Tommeleyn bewust gekozen voor een tridem. “We laden maximaal 480 biggen van 25 kilo, dus was een tandemasser voldoende geweest. Maar voor de toekomst willen we alle opties open houden. Als we zware vleesvarkens willen vervoeren, kan dat met de drie assen nu ook.”

De Belgische constructeur Deroo bouwde het chassis met COC-landbouwkeuring. De achteras is gedwongen gestuurd. Dankzij de knikdissel loopt het water goed van de wagen tijdens het reinigen.
De Belgische constructeur Deroo bouwde het chassis met COC-landbouwkeuring. De achteras is gedwongen gestuurd. Dankzij de knikdissel loopt het water goed van de wagen tijdens het reinigen.

Berdex Farmline-veewagen is vakwerk

Met een laatste voorbeeld spreekt de Belgische veehouder vol lof over het afwerkingsniveau: “Kijk, biggen lopen naar het licht toe. Met de afstandsbediening kan ik de werklampen buiten aan- en uitzetten, zodat de biggen gemakkelijk naar binnen lopen.”

Tijdens de bouw, die alles bij elkaar bijna een jaar in beslag nam, bezocht hij de fabriek in Wanroij regelmatig. Telkens was Tommeleyn onder de indruk. “Dat zijn echte stielmannen (vakmannen, red.) bij Berdex. Bij het lassen van het aluminium breng je veel warmte in het materiaal, met het risico dat alles kromtrekt. Maar als je dan ziet hoe alles in de wagen mooi strak is en millimeterprecies sluit, dan is dat echt knap gedaan.”

Auteur: Matthijs Verhagen

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Krone levert kleinere universele transportwagen GX 360 Plus

Krone introduceert de kleinere universele transportwagen GX 360 Plus. Het geheim zit ‘m in een slimme pvc-losband en een zelfdragend...
Afbeelding artikel

Veldhuizen Wagenbouw toont zware tandemaanhangwagen

Veldhuizen Wagenbouw heeft zijn range tandemaanhangwagens uitgebreid met een zware 19-tons versie voor het zwaardere werk. Hiermee zijn machines tot 15...
Afbeelding artikel

Fliegl presenteert oplegger voor balenvervoer

De Duitse fabrikant Fliegl heeft oplegger SZS 300 BL Ultra speciaal gebouwd voor het vervoeren van ronde of vierkante balen.
Beheer
WP Admin